afdruk-en scanproblemen Canon inktjetprinter Pixma MP 270

De printer scant en print niet. Alles is goed aangesloten en bij systeeminstellingen staat alles goed. Daarin wordt aangegeven dat de printer bezig is met afdrukken (afdruktaken staan in de lijst), maar er gebeurt niks. Ook niet na het verwijderen en opnieuw installeren van de printer of na het uit- en opnieuw inschakelen van de computer. Software updates zijn nauwgezet bijgewerkt.

Scannen (XSane) lukt allang niet meer. En de scanner heb ik juist hard nodig.

Printer zit aangesloten op Linux. OS versie: Open suse 13.2 (Harlequin) (x86_64) Versie KDE: 4.14.5

Voor Canon printers kun je het beste de drivers downloaden. Die zijn in rpm vorm te verkrijgen. Die rpm download je in bijv. ~/Downloads, daarna open je een terminalvenster en doet

cd ~/Downloads
su -c 'zypper in HIER_DE_NAAM_VAN_DE_RPM"
cd /cel/opt/bin
su -c ./setup

Daarna kun je de printer in Yast configureren.

Voor je skanlite of xsane kunt gebruiken moet je daarvoor ook eerst een driver toewijzen via Yast - Hardware - Scanner. Er wordt bij de diverse drivers wel aangegeven welke goed werken, soms zijn er meerdere (maar één tegelijk) te gebruiken voor één scannermodel.

Maar, 't is wel Canon, om het netjes te houden: niet de meest linux vriendelijke spullen fabrikant.

Thanx, ik ga het eens proberen. Of misschien toch maar gelijk een printer/scanner aanschaffen die beter matcht met Linux :-/

Ik heb zelf altijd HP gebruikt, eigenlijk domweg omdat die fabrikant de moeite neemt om elk model printer netjes te ondersteunen voor linux. En niet (zoals ik wel gezien heb bij Lexmark, Epson) pas jaren na het op de markt komen van een model, maar bij verschijnen al beschikbaar.

De afgelopen jaren m.n. goede ervaringen met Samsung printers. Heldere instructies, altijd meteen werkend.

Dank voor de suggesties, ik ga de mogelijkheden van een andere printer/scanner eens onderzoeken.

Ik ben even te hulp geschoten. Downloaden was gelukt. Uitpakken in de 1e ronde ook. Alleen pakt Canon alles zo in dat je meerdere keren kan uitpakken voor je hebt wat je zoekt. Dan moet je ook weten wat je zoekt. Voorbeeld volgt hieronder. Voor Berggeit was t pad nu al kwijt.

Dan je code Knurpht:

cd ~/Downloads
su -c 'zypper in HIER_DE_NAAM_VAN_DE_RPM"
cd /cel/opt/bin
su -c ./setup

Ik herken persoonlijk de “cel/opt/bin” informatie niet. Misschien van een ander merk? Voor Canon is Zypper (blijkbaar) voldoende. Zie vervolg.

Voor de archieven:
Ik heb zelf een MG6150 van Canon. Voor de MP270 van Berggeit ging t vergelijkbaar.
Mijn stappen:

• Download de drivers van de website
  • Pak uit (MG6100series-printer_driver, bevat deb-bestand, rpm-bestand en guide)
  • Pak uit rpm bestand
  • Installeer met zypper
  • Pruts wat met scanimage
  • start xsane uit t menu.

Bij Berggeit levert downloaden van MP270-drivers alleen i386-bestanden op. Installeren met zypper lukt. Resultaat: Geen.
Met zoeken via bv. Google, kom ik op de tip dat je na installatie de volgende 3 stappen met Scanimage moet uitvoeren.

Scanimage -V
Scanimage- L
Scanimage -T

-V: Vertelt de versie van de sane-backend, niet zo relevante info.
-L: Vertelt welke scanner je gekoppeld hebt. Natuurlijk hoop je dat dit klopt.
-T: Doet een proefscan naar het apparaat.

Bij Berggeit lukte alleen de eerste 2 opties (-V en -L). De belangrijkste gaf geen resultaat. En daarmee XSane ook niet. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de i386-bestanden ipv x86_64-bestanden die ik met de MG6100-series krijg.
Mijn conclusie, verkoop de MP270 en koop wat anders, marktplaats heeft mooie aanbiedingen. Tips voor eenvoudige kleurenmodellen van HP zijn welkom. Berggeit wil af-en-toe een foto kunnen afdrukken, vaker documenten en nog vaker kunnen scannen.

Ik ben zelf (ondanks de beperkingen) een fan van Canon. Ik druk veel foto’s af. Canon komt vaak als beste uit de test, vandaar de keuze voor MG6150. Inmiddels lijkt Epson beter uit testen te komen, maar toen had ik al deze Canon.

Mijn probleem blijft. Ik moet de Scanimage-commando’s blijven geven om te kunnen scannen. Ik gebruikt scannen niet vaak, ± 1x per week. Maar direct XSane starten werkt dan niet. Na Scanimage -T (en de andere letters) werkt XSane wel

[SUB]Voor zover niet duidelijk, beiden gebruiken openSUSE 13.2 met KDE en zijn alle voorgestelde updates verwerkt en geïnstalleerd. Berggeit houdt zijn kever met “elementen voor het bijwerken van pakketten” iedere dag bij.[/SUB]

In mijn code zit inderdaad een fout

cd /cel/opt/bin

moet zijn

cd /opt/cel/bin

Overigens kan ik 't wel met je eens zijn @Max_23 waar 't gaat om de afdrukkwaliteit van foto’s.

Heb je tips welk model HP-printer ik zou kunnen zoeken voor Berggeit op Marktplaats?

Ach, eigenlijk elke HP wel. Ik heb zelf (uit nood, oude printer ging stuk op het verkeerde moment) een HP Envy 4500 opgehaald bij een electronica zaak voor < € 50. Daar zitten dan half gevulde catridges in, maar dat doet 't dan wel even. Het ding doet 't prima, scannen idem.

Maar, door mijn stommiteit in het commando, is het toch nog steeds een optie om die Canon aan de praat te krijgen? De fout heeft nl. heel ernstige consequenties: zonder het draaien van het setup programma krijgt CUPS de - wel degelijk bestaande - drivers niet te zien. Denkelijk voegt “setup” de drivers toe aan de CUPS printerdatabase, maar “setup” is een binary, geen script, dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Het is in ieder geval het proberen waard.

Het is zeker een optie om de canon mp270 aan de praat te krijgen.

Alleen vind ik geen setup op de opgegeven locatie /opt/cel/bin. Onder /opt heb ik zelf alleen calibre staan, maar ik heb thuis de mp270 RPM’s niet geïnstalleerd.
Ik vind ook geen setup met Yast in de CUPS-installatie door in de bestandenlijst te kijken. Ook niet in de RPM’s van canon door ze met Ark te bekijken.

Met find even op mijn eigen systeem gezocht, diverse keren setup tegengekomen. Maar dan van bijvoorbeeld Mythtv, Python, Owncloud. Maar niet iets dat ik herken dat met printers of canon te maken heeft.

Dan is de rpm van Canon niet geïnstalleerd. Die zet nl. alles in /opt/cel

Ik heb op een lokale machine, een laptop, de rpm’s geinstalleerd. Een lijstje:

cnijfilter-common-3.20-1.i386.rpm
cnijfilter-mp270series-3.20-1.i386.rpm
scangearmp-common-1.40-1.i386.rpm
scangearmp-mp270series-1.40-1.i386.rpm

Ik heb geen /opt/cel gevonden. Ik heb wel gekeken welke uitvoerbare bestanden dan worden geïnstalleerd.
Een lijstje:

drwxr-xr-x 1 root root    154 21 mrt 14:18 ./
drwxr-xr-x 1 root root     66 26 okt 10:06 ../
-rwxr-xr-x 1 root root  66468 28 sep  2009 cifmp270*
-rwxr-xr-x 1 root root  25056 28 sep  2009 cngpij*
-rwxr-xr-x 1 root root 123213 28 sep  2009 cngpijmonmp270*
-rwxr-xr-x 1 root root  18093 28 sep  2009 cnijnetprn*
-rwxr-xr-x 1 root root  88790 28 sep  2009 cnijnpr*
-rwxr-xr-x 1 root root  96817 28 sep  2009 lgmonmp270*
-rwxr-xr-x 1 root root 458047 28 sep  2009 printuimp270*
-rwxr-xr-x 1 root root 224689 28 sep  2009 scangearmp*

Ik heb de printer niet hier. Dus ik zal met de laptop bij berggeit langs gaan kijken wat er gebeurt.

Da’s dus veranderd. Dit zijn volgens mij de eigen printprogramma’s van Canon. Wat je zou moeten hebben is een .ppd bestand.

Even gedownload, als je de boel uitpakt, zit er in de tarball met de rpms ook een install.sh …

De scangear geeft een foutmelding, mist afhankelijkheid libtiff.so.3. Er is wel libtiff.so.5. Ik weet niet hoe belangrijk dat is, maar de install.sh installeert dan niet. Daarvoor de scangear met zypper geïnstalleerd en de afhankelijkheid genegeerd.
De drivers wel zo gedaan. Maar zover ik het aan het package kan zien, zitten daar onderdelen voor CUPS bij.

Misschien morgen met printer testen.

Je zou die libtiff.so.3 kunnen “maken” door 'm te symlinken naar libtiff.so.5, in mijn ervaring gaat dat meestal wel goed. Maar, of je daarmee het install.sh script doorkomt?

Een andere optie: installeer mlocate, draai daarna als root updatedb. Daarna kun je met het commando locate zoeken naar de ppd file:

locate 270 | grep ppd

Het .ppd bestand is nl. wat er nodig is.

Nog een andere optie: op de PC/laptop waaraan de printer hangt, naar http://localhost:631 , de CUPS webinterface. Daarmee kun je ook printers toevoegen en beheren.

Ik zal de ppd opzoeken, volgens de bestandenlijst in het package zit deze in /usr/share/doc/cnijfilter-mp270series-3.20