Ik ben even te hulp geschoten. Downloaden was gelukt. Uitpakken in de 1e ronde ook. Alleen pakt Canon alles zo in dat je meerdere keren kan uitpakken voor je hebt wat je zoekt. Dan moet je ook weten wat je zoekt. Voorbeeld volgt hieronder. Voor Berggeit was t pad nu al kwijt.
Dan je code Knurpht:
cd ~/Downloads
su -c 'zypper in HIER_DE_NAAM_VAN_DE_RPM"
cd /cel/opt/bin
su -c ./setup
Ik herken persoonlijk de “cel/opt/bin” informatie niet. Misschien van een ander merk? Voor Canon is Zypper (blijkbaar) voldoende. Zie vervolg.
Voor de archieven:
Ik heb zelf een MG6150 van Canon. Voor de MP270 van Berggeit ging t vergelijkbaar.
Mijn stappen:
- Download de drivers van de website
- Pak uit (MG6100series-printer_driver, bevat deb-bestand, rpm-bestand en guide)
- Pak uit rpm bestand
- Installeer met zypper
- Pruts wat met scanimage
- start xsane uit t menu.
Bij Berggeit levert downloaden van MP270-drivers alleen i386-bestanden op. Installeren met zypper lukt. Resultaat: Geen.
Met zoeken via bv. Google, kom ik op de tip dat je na installatie de volgende 3 stappen met Scanimage moet uitvoeren.
Scanimage -V
Scanimage- L
Scanimage -T
-V: Vertelt de versie van de sane-backend, niet zo relevante info.
-L: Vertelt welke scanner je gekoppeld hebt. Natuurlijk hoop je dat dit klopt.
-T: Doet een proefscan naar het apparaat.
Bij Berggeit lukte alleen de eerste 2 opties (-V en -L). De belangrijkste gaf geen resultaat. En daarmee XSane ook niet. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de i386-bestanden ipv x86_64-bestanden die ik met de MG6100-series krijg.
Mijn conclusie, verkoop de MP270 en koop wat anders, marktplaats heeft mooie aanbiedingen. Tips voor eenvoudige kleurenmodellen van HP zijn welkom. Berggeit wil af-en-toe een foto kunnen afdrukken, vaker documenten en nog vaker kunnen scannen.
Ik ben zelf (ondanks de beperkingen) een fan van Canon. Ik druk veel foto’s af. Canon komt vaak als beste uit de test, vandaar de keuze voor MG6150. Inmiddels lijkt Epson beter uit testen te komen, maar toen had ik al deze Canon.
Mijn probleem blijft. Ik moet de Scanimage-commando’s blijven geven om te kunnen scannen. Ik gebruikt scannen niet vaak, ± 1x per week. Maar direct XSane starten werkt dan niet. Na Scanimage -T (en de andere letters) werkt XSane wel
[SUB]Voor zover niet duidelijk, beiden gebruiken openSUSE 13.2 met KDE en zijn alle voorgestelde updates verwerkt en geïnstalleerd. Berggeit houdt zijn kever met “elementen voor het bijwerken van pakketten” iedere dag bij.[/SUB]