Advies gevraagd betreffende stroomverbruik en pretstie 2,5" SATA 3 SSD vs mSATA 3 SSD

Goedenavond mede forumleden,

Ik heb wellicht een ietwat afwijkenede vraag:

Ik ben doende een oudere laptop, met een SATA 3 aansluiting in 2,5" form factor, te ugraden.

Nu wi il ik daarin een SATA 3 6GB/s SSD inbouwen.

Normale 2,5" SSD gebruikt 5V
De kleine mSATA SSD met dezelfde specs gebuikt 3,3V.

Deze laptop heeft geen mSATA slot, echter er zijn adapters te koop waarmee een mSATA SSD, die slechts 3,3V i.p.v. 5V verbruikt, kan worden omgebouwd naar de 2,5"form factor en daarmee in deze laptop kan worden ingebouwd.
Voor zover ik weet levert de toepassing van een adapter naar het 2,5" format geen prestatieverlies op voor de mSATA SSD.

Mijn twee vragen:
Klopt mijn aanname dat de mSATA in de 2,5" adapter dan slechts 3,3V verbruikt en ik daarmee dan de levensduur van de accu verleng ten opzichte van een 5V verbuikende standaard 2,5’ SSD?

Klopt mijn veronderstelling dat de mSATA → SATA 2,5" adapter geen prestatieverlies oplevert?

Ik kijk met belangstelling uit naar jullie antwoord.

P.S.
In aanhef/onderwerp moet staan prestatie en niet pretstie sorry.

[QUOTE=Amadeus1965;2890149]Goedenavond mede forumleden,

Mijn twee vragen:
Klopt mijn aanname dat de mSATA in de 2,5" adapter dan slechts 3,3V verbruikt en ik daarmee dan de levensduur van de accu verleng ten opzichte van een 5V verbuikende standaard 2,5’ SSD?

Klopt mijn veronderstelling dat de mSATA → SATA 2,5" adapter geen prestatieverlies oplevert?

vraag 1- De levensduur kan er mee verlengd worden, alhoewel dat ook aan de kwaliteit van de accu ligt.
Vraag 2- Er zal een nauwelijks merkbare prestatieverlies zijn door de adapter.

Dus gewoon proberen.

@Benmh,

Hartelijk dank voor je antwoord.

De accu is in dit geval een originele HP met QC etiket van 10/2014, die nog een capaciteit van 100% aangeeft.

Omdat de mSATA form factor inmiddels wordt/is vervangen door M.2 SATA 3 en het snellere M.2 NVMe, komen de mSATA SSD’s regelmatig goedkoop op de markt en dan is het samen met zo’n adapter niet duurder en soms zelfs nog goedkoper dan een zelfde SSD in 2,5” form factor.

Ik bedacht mij dus dat de 3,3V – die de mSATA form factor nodig heeft – minder van de accu zal vragen en de accuduur zal (kunnen) verlengen. Overigens bedoelde ik ook met name accuduur en daarmee de werktijd op de laptop, niet zozeer de levensduur van de accu (foutje in mijn initiële post) al zal de levensduur vermoedelijk ook verlengd worden bij minder belasting van de accu.

Ter info: Ik heb het vanmiddag geïnstalleerd en met dd een schijf van 250GB gekloond. Snelheid van schrijven naar de mSATA, die was geplaats in de adapter was >320 MB/s met een block size van 1024. Zo op het eerste gezicht dus geen verlies in schrijfsnelheid (Van Samsung 850 EVO naar Samsung 860 EVO mSATA).

Met hdparm zie ik ook geen verschil t.o.v. de in leessnelheid.

Nu ga ik er een tijdje mee stoeien kijken wat de accuduur doet. Even testen en dan maandag terug naar de eigenaar.

Nogmaals dank voor je antwoord.

Fijn weekeinde!