2 Instalaties

Hoi
Moeilijk uiteggen op de desktop draait gewoon 13.1 op een ssd werkt perfect.De ssd kan ik simpel verwijderen en een andere ssd terugplaatsen .:expressionless:
Als ik nu een instalatie op deze ssd doe en daar dan ook 13.1 op heb draaien.en na een tijdje de andere ssd weer terug plaats wil deze niet meer booten.:frowning:
Doe dit dan ook niet meer want dan blijf je aan de gang met instaleren ;). maar zit me alleen af te vragen waar dit aan ligt, word dit dan veroorzaakt dor de bios.:
Is allemaal geen probleem en hoeft niet opgelost te worden maar zat het me alleen maar af te vragen.

Als je een disk vervangt en je hebt verwijzingen in je systeem naar identificaties uniek voor z’n disk, dat klopt het niet meer.

Zo gebruikt openSUSE veelal (bij verstek) de by-id symlinks in bijv. /etc/fstab en de GRUB configuratie. Dat is om problemen te voorkomen als de hardware detectie een andere volgorde aan de disk geeft (bijv. sda wordt “ineens” sdb omdat er iets bij is gekomen).

Bij booten kan GRUB de disk (partities) dus al niet vinden. En het mounten later gaat dus ook fout.

Ja ,dat begrijp ik,maar wat ik wil zeggen is alle indentificaties (Grub), dat bevind zich toch op de schijf dus als je de schijf verwisseld dan blijven toch die indentificaties bij de schijf horen,en als je de schijf wisseld gaan de indentificaties ook weg en gebruik je die van de nieuwe schijf:.Die bij die schijf horen.

Aha, zoals je zei, moeilijk uit te leggen.

Maar je hebt een schijf met een totaal systeem en die verwissel je voor een andere schijf ook met een totaal systeem. Dat zou dus moeten werken.

Je zegt dat hij niet wil booten. Dat klinkt als “het kind wil niet eten”. Wij willen altijd weten wat je doet en ziet en niet alleeen je conclusie. Dus je zet het systeem aan en dan. Wat zie je nog wel? Een grub menu, of zelfs dat niet. Kortom, we kijken niet over je schouder en kunnen dus aleen weten wat je vertelt.

Mijn gok is dat er GRUB code in de MBR van een tweede schijf terechtkomt. Die verwijst dan naar een schijf die er na het omwisselen van SSD’s niet meer is. Verklaard.

Betekent dat dat de tweede installatie is gedaan met the eerste schijf er ook in?

Of bedoel je een derde schijf, die bij beide installaties ook aanwezig was> En dan als “eesrste schijf” werd gezien?

tweede installatie is gedaan met de eerste schijf er ook in
ER zit altijd maar 1 ssd in de pc.
Wat zie je nog wel? Een grub menu,
Gewoon een zwart scherm waar GRUB opstaat als woord dus.Lastig en jammer is dat ik het niet even kan uitproberen ben nu blij met mijn goed draaiende instalatie waar alles op werkt zoals ik wil als ik dat met die andere ssd ga proberen heb je natuurlijk kans dat deze weer niet meer werkt:.
Is allemaal geen probleem en hoeft niet opgelost te worden maar zat het me alleen maar af te vragen
Je probeert te begrijpen hoe iets gebeurd zullen we maar zeggen.

Uiteraard. Als je het niet begrijpt kun je het niet beter doen.

Maar ik ben niet helemaal tevereden met je antwoord. Je zegt dat er maar Ă©Ă©n van de twee SSD schijven tegelijk in zit. Maar zit er dan ook nog een andere schijf in? Waar dan eventueel het MRB naartoe geschreven zou kunnen worden? En waar dan dus het laatste MRB, verwijzend naar de laatste installatieschijf, op zou kunnen staan?

Misschien anders gezegd, boot de BIOS van de SSD of van een andere schijf?

Yep. De meeste mensen hebben niet alleen een SSD in hun pc, maar ook nog Ă©Ă©n of meerdere gewone harde schijven. Als de “generic code in MBR” daarop terecht komt, en ik heb wel 's de gedachte gehad dat dat misgaat als zo’n schijf eerst een linux installatie bevatte, de SSD daarna gekomen is op een tweede SATA poort, maar als eerste in BIOS.

@pieter: je kunt dit vermijden door tijdens de installatie de andere schiijven (als die er zijn) los te koppelen en pas achteraf mountpoints aan te maken. Waar ik ook nog aan zat te denken: wat gebeurt er als je bij een weigerende GRUB eerst in het BIOS gaat (je forceert daarmee herdetectie) en “Save changes and exit” doet ?

Nu twijfel ik, of er toen toch niet een extra gewone HD in de pc zat, die is toen stuk gegaan en heb ik eruit gehaald en er is geen andere meer bijgekomen,kan best zijn dat ik toen ook met die 2 ssd s aan de gang was:.en dat ik het daarna niet meer geprobeerd heb:.

wat gebeurt er als je bij een weigerende GRUB eerst in het BIOS gaat

Zou ik eigenlijk eens moeten gaan uitproberen maar wat ik al zij dan ben ik bang dat ik mijn huidige instalatie weer kwijt ben.

Ik ga het de komende tijd weer eens proberen( instalaties op 2 SSDs) als ik weer wat meer tijd heb, dan is het denk ik het beste om er nog eens op terug te komen.

Want ik zou nu even niet weten wat te doen

Hm, maar als mijn theorietje juist is en de MBR is naar die derde roterende schijf geschreven en als die nu stuk is en jij zegt dat hij er niet meer inzit, dan zou nu booten helemaal niet kunnen bij gebrek aan MBR.

Ik geloof dat we het plaatje nog niet helemaal hebben.

We zouden natuurlijk de MBR van beide statische schijven kunnen gaan analyseren.

en jij zegt dat hij er niet meer inzit, dan zou nu booten helemaal niet kunnen bij gebrek aan MBR
.
Kijk dat is een mooie dus dat kan het niet zijn.
Na wat nadenken ik had die ssd wegelegd een paar weken geleden en dacht zal nog eens kijken wat hij niet doet dat van dat grub klopte jammer genoeg niet helemaal hij geeft aan

Insert a proper boot device

, dat was het dus, sorry voor de verkeerde info!:shame:

Maar heb nog wel dus de ssd die het niet doet na een instalatie op een andere ssd

Misschien komen we daar verder mee.

Heb nieuwe instalatie gedaan op de ssd die niet meer op te starten was.Voor instalatie eerst alle partities verwijderd met parted image.
Na instalatie gelijk diverse malen van ssd gewisseld en ze doen het allebei dus.:?Dus weet ik het niet meer.
En ga dit eens goed verder uitproberen of dit zo blijft.:slight_smile:

Dit is dus zoals we allemaal denken dat het hoort te werken. Het zal wel altijd een raadsel blijven wat er mis was.