13.2 op TV

Hoi
Ben al druk aan het googlen geweest maar kan niet een duidelijke oplossing vinden voor wat ik wil.
Wat ik wil is MijnLaptop met 13.2 zichtbaar maken in het netwerk van een Samsung smart TV.
Kom dus programas tegen als minidnla en foppes of zo iets maar een duidelijke beschrijving van hoe ik dit zou kunnen
voor elkaar krijgen kom ik nergens tegen.
En ben dus bang dat ik hierbij wel wat hulp kan gebruiken.:\

NB. DE FIREWALL. Ik test dingen altijd eerst met firewall uit. Als 't dan werkt en met firewall niet, dan weet ik tenminste waar 't aan ligt.

direct naar de TV aankoppelen gaat inderdaad met minidlna. Ik heb dat wel voor elkaar gehad (misschien werkt 't nog wel zelfs, kan ik nu niet checken, er wordt film gekeken). De configuratie van minidlna moet je handmatig aanpassen, o.a. de netwerkkaart, mappen waar gezocht moet worden Nz. “man minidlna” is je vriend in dezen. Het werkt(e), maar ik vond 't toentertijd nogal een gedoe, XBMC/Kodi op een Pi met een HDMI kabel was veel eenvoudiger.

Allereerst zul je minidlna moeten installeren.

zypper in minidlna

Ik kom er net achter, dat je vervolgens minidlna kunt instellen via Yast - Systeem - Sysconfig editor, zoeken op minidlna, Ga naar, en dan zie je 't hele spul wel staan. Waar je mee moet beginnen is zorgen dat je TV je laptop ziet. Je moet dus de minidlna service via Yast - Systeem - Services activeren en starten. Dat duurt even, er worden meteen mappen doorzocht. Als de TV de laptop ziet, pas je de te doorzoeken mappen aan.

Bedankt leuk iets om te gaan proberen de komende dagen.Wat me opvalt is dat ik altijd in var/log de firewall logs kon bekijken ,die kan ik nu nergens meer vinden.:
Is dat iets wat aan mij ligt of is er in 13.2 iets veranders?.

Dat ís ook veranderd. Je moet nu ‘journalctl’ gebruiken.

@Pieter: heel spectaculair is 't niet, net even “gedaan”, is ook wel makkelijk om werkend te hebben


zypper in minidlna

Dan via Yast - Systeem - Sysconfig editor zoeken op Minidlna, je krijgt dan alle opties bij elkaar.
Vraag met

ip addr

de netwerkapparaten (eth0, wpl## wlan# Nz.) uit en wijzig evt. de eth0 optie in de juiste waarde
Ook is 't handig om de “friendly name” aan te passen.
Wijzig de media_dir optie ( ik heb voor het testen mijn homedir genomen
Opslaan
Het is echt het slimst om dit te doen via Yast. Hieronder mijn instellingen (NB het bestand in /var/lib/minidlna wordt aangemaakt aan de hand van de settings in /etc/sysconfig/minidlna, maar dat is 88 regels)

/var/lib/minidlna> more minidlna.conf 
port=8200
network_interface=enp3s0
user=root
media_dir=A,/disk/Muzickx
media_dir=V,/disk/Video
media_dir=P,/disk/Data
merge_media_dirs=no
friendly_name=KnurphtDLNA
log_level=general,artwork,database,inotify,scanner,metadata,http,ssdp,tivo=warn
album_art_names=Cover.jpg/cover.jpg/AlbumArtSmall.jpg/albumartsmall.jpg/AlbumArt.jpg/albumart.jpg/Album.jpg/album.jpg/Folder.jpg/folder.jpg/Thumb.jpg/thumb.j
pg
inotify=yes
enable_tivo=no
strict_dlna=no
notify_interval=900
serial=12345678
model_number=1
root_container=.
db_dir=/var/cache/minidlna
log_dir=/var/log/minidlna

In mijn geval had de TV via de Samsung Link app meteen mijn servert te pakken. Lekker even ouwe 2 Meter Sessies luisteren.

Wat je de volgende keer ook eens kunt proberen is Serviio en/of plex
Beide zijn heel makkelijk te configureren.
Ik gebruik nu Plex, (via de browser mappen toevoegen)

Waar haal je plex dan vandaan? Ik had al gezocht en kom op zelf compileren, of zoals een Engels topic beschrijft, de rpm voor Fedora gebruiken. Maar heb nog niets geprobeerd.

Of het pakket rsyslog installeren; verwijdert ander(e) pakket(ten).

Ja, gewoon de rpm van Fedora gebruiken.
En dan de plexmediaserver.service starten en en zorgen dat de server opstart als je je systeem herstart

Configuratie en het toevoegen van mediabestanden:
localhost:32400/web/index.html

de TV via de Samsung Link app meteen mijn servert te pakken
Bedankt Knurpht duurde even tot het gelukt was weet niet helemaal waarom met de firewall uit lukte het niet en toen ineens met de firewall aan maar met regels wel vreemd maar het werkte:).

Je moet nu ‘journalctl’ gebruiken

Misschien weet ik niet precies hoe of wat maar die is wel heel erg onoverzichtelijk.Dat is wel jammer.

Zal de volgende

Of het pakket rsyslog installeren
is gaan proberen kijk of die wat beter is.:\