Ik las hier op de forums dat in 13.1 openVPN op systemd draait. Helaas heeft dit tot gevolg dat in plaats van 1 opstart bestand je nu voor elke verbinding een aparte configuratie moet maken. Ik gebruik openVPN nogal vaak en kan het maar niet aan de praat krijgen in 13.1. -> De thread in kwestie
Ik heb een serie .ovpn bestanden van mijn provider met elke server waar ik een verbinding mee kan maken. In 12.3 had ik die netjes in de KDE netwerk manager gezet en kon zo mooi van het ene land naar het andere hoppen. Het enige wat ik moest doen is zorgen dat de openvpn service draaide. En dat was een kwestie van aanzetten in YAST. Hoe moet dat nu?
Ik heb die andere thread ook even gelezen en snap 't probleem nog steeds niet goed. Moet zeggen dat je van mij niet meer dan de logica kunt verwachten, ik gebruik geen VPN. En daarvan zegt iets, dat het al dan niet draaien via systemd niets uit mag maken, tenzij de boel daar al niet goed staat.
Je draait Networkmanager, en geen ifup?
Het probleem is dat het nu lijkt als of ik de vpn verbinding via YAST aan en uit moet zetten in plaats van via de network manager.
En ja ik draai Networkmanager, maar vooral omdat dit het in 12.3 makkelijker maakte om van VPN te veranderen. Ik gebruik de vpn om uitzendinggemist, Ned 1 - 3 via NPO.nl, HULU, en BBC iPlayer te bekijken in XBMC. Gebruik het ook om Netflix US te kijken. Ik heb mijn HTPC nu nog steeds op 12.3 draaien tot dat ik dit probleem opgelost heb.
Dat klopt. Ik heb mijn 3 er ook mooi staan. Dat was het makkelijke Als ik nu in YAST naar de Service Manager ga heb ik 2 openvpn dingen staan.
openvpn@
openvpn@multi-user
Ik kan ze geen van beide starten. Ik krijg dan de volgende foutmelding
Failed to issue method call: Unit name openvpn@.service is not valid
Als ik die andere tread goed begrijp moet ik een .conf (niet een .ovpn) hebben en die via een terminal commando enabelen zo dat die dan in YAST verschijnt en zo gestart kan worden. Kan ik mijn .ovpn bestanden gewoon hernoemen naar .conf? En hoe geef ik dan mijn gebruikersnaam en wachtwoord in? Die kan je in 12.3 dus instellen in networkmanager.
In 12.3 kon je openvpn in YAST gewoon aan of uit zetten. Dan draaide die als service en zo kon je dan via de netwerk manager gemakkelijk van de 1 naar de andere gaan. Nu moet ik, als ik het goed begrijp, dus de 3 vpn verbindingen apart enabelen en dan, denk ik, via networkmanager aan en uit zetten. Maar die wil een .ovpn bestand hebben.
Ik heb altijd gemeend, dat gegevens invoeren of een .ovpn importeren genoeg was om de netwerkverbinding tot stand te brengen via VPN.
Heb je overigens, als tijdelijk alternatief, tunlr.net al eens geprobeerd? Ik heb daar handmatig in de Networkmanager een verbinding voor aangemaakt. Werkt uitstekend voor wat iPlayer betreft, en ook voor belgische dingen die ik zonder niet kan bekijken…
hhmm… vreemd. Ik heb net Ok geklikt op die foutmelding in YAST en nu staat openvpn@ op enabled. De VPN verbindingen in networkmanager doen het weer. Heb mijn desktop net ook even opnieuw opgestart en het werkt nog steeds. Vind het een beetje raar, maar het werkt weer. Ik begrijp nog steeds niet goed hoe het nu allemaal werkt met systemd, maar ben blij dat ik weer BBC iPlayer kan kijken… Dr Who - The day of the Doctor was erg mooi lol!
Nog even daarachteraan: ik probeer net even kvpnc, en ook daar heb ik de gelegenheid .ovpn bestanden te importeren, maar … ook .conf. Ik weet niet (ga er eigenlijk van uit, dat er wel verschil is) of die hetzelfde zijn.
Al eens gekeken naar kvpnc ? Dat zegt tegen mij dat de service available is, terwijl ik nooit openvpn geactiveerd heb…