Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 23

Thread: Inlogscherm

Default Inlogscherm

Bij het opstarten krijg je eerst een scherm van nog 8 sec dan wat kernelinfo en dan het hoofdscherm waar je inlogd maar voordat echt dat scherm helemaal vol in beeld heb en dat je je username kan in vullen blijft hij best wel lang hangen misschien maar 30 sec of zo maar je denkt dan toch komt het nog zal dit te versnellen zijn?.
    Is toch altijd weer lastig te beschrijven dit soort dingen.Hoop dat het een beetje duidelijk is
    Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz Systeem -Totaal aan geheugen (RAM):7,7 GiB

Blog Entries
    14

Default Re: Inlogscherm

Da's niet normaal op jouw hardware. Heb je geupgradet of een schone installatie gedaan?
    Kun je output van
    Code:
    systemd-analyze blame
    hier posten?
    ° Appreciate my reply? Click the star and let me know why.

° Perfection is not gonna happen. No way.

http://en.opensuse.org/User:Knurpht
    http://nl.opensuse.org/Gebruiker:Knurpht

Hoi Knurpht
    Ik heb een schoene instalatie gedaan het enigste wat ik na de instalatie gedaan heb is een interne HD erbij gezet.
    Ik starte net de comp op en toen kwam er even snel een failed warschuwing langs zetten was maar 1 sec toen was het weg
    chromset failed
    Dacht ik te zien.
    Heb
    Code:
    systemd-analyze blame
    uitevoerd en kreeg het volgende
    Code:
    systemd-analyze blame
             18.800s network.service
             18.525s network@enp5s0.service
               695ms nfs.service
               334ms systemd-udev-settle.service
               137ms postfix.service
               119ms apparmor.service
                86ms SuSEfirewall2.service
                85ms systemd-remount-fs.service
                57ms SuSEfirewall2_init.service
                46ms ModemManager.service
                41ms kmod-static-nodes.service
                39ms systemd-readahead-collect.service
                39ms systemd-readahead-replay.service
                39ms dev-mqueue.mount
                38ms sys-kernel-debug.mount
                38ms systemd-udev-root-symlink.service
                38ms dev-hugepages.mount
                38ms cycle.service
                34ms xdm.service
                33ms udisks2.service
                32ms home-pieter1602-Intern1.mount
                29ms plymouth-read-write.service
                28ms rpcbind.service
                28ms systemd-logind.service
                28ms systemd-vconsole-setup.service
                26ms avahi-daemon.service
                25ms rsyslog.service
                23ms wpa_supplicant.service
                21ms plymouth-start.service
                12ms systemd-udev-trigger.service
                11ms rtkit-daemon.service
                10ms polkit.service
                10ms lvm2-activation-early.service
                 9ms systemd-tmpfiles-setup-dev.service
                 9ms home.mount
                 9ms alsa-restore.service
                 8ms user@1000.service
                 8ms lvm2-activation.service
                 6ms upower.service
                 6ms systemd-tmpfiles-setup.service                                                                                                                                     
                 4ms bluetooth.service                                                                                                                                                  
                 4ms systemd-backlight@acpi_video0.service                                                                                                                              
                 4ms systemd-random-seed.service                                                                                                                                        
                 3ms systemd-update-utmp-runlevel.service                                                                                                                               
                 3ms systemd-modules-load.service                                                                                                                                       
                 3ms dev-disk-by\x2did-ata\x2dINTEL_SSDSC2CT120A3_CVMP2363022G120BGN\x2dpart1.swap                                                                                      
                 3ms var-lock.mount                                                                                                                                                     
                 3ms var-run.mount                                                                                                                                                      
                 2ms rc-local.service                                                                                                                                                   
                 2ms systemd-user-sessions.service                                                                                                                                      
                 2ms systemd-update-utmp.service                                                                                                                                        
                 2ms systemd-journal-flush.service                                                                                                                                      
                 2ms systemd-hostnamed.service                                                                                                                                          
                 1ms systemd-readahead-done.service                                                                                                                                     
                 1ms systemd-sysctl.service                                                                                                                                             
                 1ms sys-fs-fuse-connections.mount                                                                                                                                      
                 1ms systemd-udevd.service
    Ben benieuwd of je er iets mee kan.
    Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz Systeem -Totaal aan geheugen (RAM):7,7 GiB

Blog Entries
    14

De grote tijdsvreters zie je bovenaan staan: networking. Ik zie dat je nfs gestart hebt, dat heeft netwerkverbinding nodig. Je zou dat kunnen bevestigen door nfs uit te zetten, het systeem te herstarten en opnieuw naar de output van
    Code:
    systemd-analyze blame
    te kijken. Als 't probleem dan weg is, weten we zeker dat 't daar ontstaat.

Maar, ik zie ook wpa_supplicant, dus een draadloze verbinding, en als jij Netwerkmanager gebruikt, zit nfs daarop te wachten, die service vereist nl. dat het netwerk gestart is.

Als je niet de Networkmanager gebruikt, maar ifup/traditioneel i.c.m. draadloos, dan kun je het volgende doen:
    - Yast - Netwerkapparaten - Netwerkinstellingen
    Doe het volgende voor beide netwerkkaarten:
    - Aanklikken, klik Bewerken
    - Klik op de tab Algemeen
    - Zet "Activeer apparaat" op "tijdens opstarten"
    Sla de instellingen op, herstart 't systeem.

NB. Voordat je 't tweede stuk probeert, wel even nfs weer aanzetten.

IK had in NFS client een share aangemaakt die heb ik verwijderd,is dat dan het zelfde als NFS uitzetten?
    Want na alles opnieuw opgestart te hebben is er nog niet veel verschil in opstarttijden.
    Zie ook dat de netwerkaart al ingesteld is zoals je zegt( bij opstarten).
    En ik heb op deze PC geen draadloze netwerkaart gewoon een draadje.

Heb hem denk ik gevonden ben verder gaan zoeken en heb bij services beheer nfs gedisabled.
    Alles gaat nu supersnelMaar wel jammer van die nfs share.

Blog Entries
    14

Quote Originally Posted by pieter1602 View Post
    Heb hem denk ik gevonden ben verder gaan zoeken en heb bij services beheer nfs gedisabled.
    Alles gaat nu supersnelMaar wel jammer van die nfs share.
    Het ligt dus inderdaad aan NFS. En jammer? Ergens moet 't systeem melden waar 't die tijd aan kwijt is.
    Hoe had je de NFS client opgezet? Dit is de client kant, maar 't kan ook heel goed aan de serverzijde liggen.
    Last edited by Knurpht; 01-Dec-2013 at 05:29.

Eigenlijk zou het mooi zijn als de nfs service gestart word als de comp is opgestart maar dat is misschien te veel gevraagd.

Blog Entries
    14

Quote Originally Posted by pieter1602 View Post
    Eigenlijk zou het mooi zijn als de nfs service gestart word als de comp is opgestart maar dat is misschien te veel gevraagd.
    Waarom? NFS behoort tot de systeem services. Zodra er netwerkverbinding tot stand gebracht is moeten ook de NFS shares aangekoppeld worden.
    Wat achtergrond: één van de meest gebruikte NFS toepassingen -heb dat zelf al jaren zo- is een server met alle homedirs erop, via NFS "/home" exporteren en die op alle PC's tijdens het opstarten aankoppelen via de NFS client. Op het moment dat de gebruikers inloggen, komen de gebruikersdata van/op de NFS share. Ik doe daarnaast nog het gebruikersbeheer en de -aanmelding via NIS, waardoor er op de client PC's helemaal geen gebruikers en hun data aanwezig zijn, en ik dus ook alleen de server hoef te backuppen.

Als we de computers even "server" en "client" noemen, wat draait er dan precies op beide m.b.t. NFS?
    Firewall?
    NFS versie?

Moest even goed lezen hoe je het bedoelt maar ik begrijp dat je alle /home mappen op een server hebt,dat is een mooie oplossing ik heb dus de NFS share om mijn home dan daar naar toe te backuppen.
    De OpenSuse pc is de client de server is bij mij een Synology Nas.
    Wat ik daar gedaan heb is gewoon een map aangemaakt en die NFS rechten gegeven de NFS zou dat een oude versie kunnen zijn ? want hetding is zo oud ,dat de firmware al 2 jaar niet meer geupdate word,Op de nas zit geen firewall.
    Op de Opensuse pc staat wel de firewall aan daar heb ik verder noch niet naar gekeken,zal ik ook zo even doen.Nas heeft geen firewall.
    Op de OpenSuse pc heb ik alleen een share aangemaakt en niet aan de settings gezeten.

Maar eigenlijk is het zo dat NFS in services aan moet en dat het langzame aanmeldingen ergens via instellingen verbeterd moet worden.?
    Voor een goed functionerende share.

Page 1 of 3 123 LastLast