Als ik 's morgens mijn computer opstart moet ik de klok eerst een uur vooruit zetten. Als ik in Datum en Tijd aanpassen Datum en tijd automatisch instellen aanvink krijg ik een foutmelding: het programma kan actie 6 niet uitvoeren. Dan krijg ik het bugtrace programma. Heb ik daar alleen last van?
Het aanpassen van de tijd, doe je dat als user of als root?
Als je op de klok klikt voor aanpassen datum en tijd kan je als het goed is de datum en tijd automatisch instellen kiezen.
Lukt dat niet?
Mij wil het ook niet lukken de klok vooruit te zetten. Heb hem op automatisch staan. Als ik dat aanzet vraagt die om mijn rootpaswoord, vervolgens springt de klok naar de juiste tijd. Echter bij de volgende opstart staat de klok weer verkeerd.
Krijg geen foutmeldingen verders.
Ten eerste moet in Yast de klok op UTC staan, anders wordt de echte lokale tjid weergegeven, en dat ziet er niet goed uit tijdens de zomertijd periode.
Ten tweede: als dat via KDE of GNOME niet wil (reden mij niet bekend), start dan Yast - Systeem - Datum en tijd. Daar kun je ook instellen dat de tijd door een tijdserver (NTP = Network Time Protocol) wordt “opgehaald” van (indirect) een atoomklok (in Frankfurt ??) die de tijd tot op de miljardste seconde keer op keer aan de NTP servers overal ter wereld doorgeeft. Dan zit je altijd goed. Tenzij je een laptop hebt en daar regelmatig off-line mee werkt.
Ik heb beiden gedaan; de klok in Yast op UTC en de tijdserver op NTP gezet. Tijd is nu goed.