Dag Allemaal,
Iemand die me een beetje op gang kan helpen met een Zarafa-server?
In eerste instantie had ik hem geinstalleerd op openSUSE 11.3 - een aantal foutmeldingen en ik ontdekte dat ik moest gaan overstappen naar een nieuwere openSUSE.
Vervolgens een DVD-upgrade naar openSUSE 12.1 gedaan en nu heb ik nog meer foutmeldingen.
De vervelendste is mysql: Can’t connect to local MySQL server through socket ‘/var/run/mysql/mysql.sock’
Iedereen en alles mag in die directory schrijven, volgens de instellingen moet het ook dat bestand worden, maar het feest gaat niet door.
Ik denk dat ik dit probleem eerst opgelost moet hebben, anders start de hele zarafa-server niet.
Wie brengt me op het juiste idee?
Groet, Wim
Probleem met mysql is opgelost: foutje in my.cnf - de nieuwste versie begreep skip-locking niet, moest skip-external-locking zijn.
Goed - volgende:
De zarafa-server draait nu, ik heb een foutmelding in /var/log/zarafa/spooler.log:
Fri Apr 20 17:24:59 2012: 5111] Starting zarafa-spooler version 7,0,6,32752 (32752), pid 5111
Fri Apr 20 17:24:59 2012: 5111] Using SMTP server: smtp.telfort.nl, port 25
Fri Apr 20 17:24:59 2012: 5111] Unable to open admin session. Error 0x8004010F
Fri Apr 20 17:24:59 2012: 5111] Server connection lost. Reconnecting in 3 seconds...
…en dat gaat dan steeds maar door:
Fri Apr 20 17:25:02 2012: 5111] Unable to open admin session. Error 0x8004010F
Fri Apr 20 17:30:02 2012: Previous message logged 100 times
Wie het weet mag het zeggen…
Groet, Wim
Dat ‘Unable to open admin session.’ krijg ik ook als ik andere opdrachten geef:
Zarafa:/ # zarafa-admin -l
Unable to open Admin session.
Unknown cause 0x8004010F.
Hoe los ik dat op?
Groet, Wim
Dag Wim,
Ten eerste even dit: upgraden van 11.3 naar 12.1 wordt niet ondersteund. Ja, ik vind ook dat de installer dat dan zou moeten weigeren, maar die discussie is al jaren geleden gesloten. Ik ken de Zarafa server niet, maar mijn eerste reactie in zoektochten naar software, is software.opensuse.org: Download openSUSE 12.1 . Heb je daarvandaan geïnstalleerd, of via een download?
En, moet er zarafa ook aangezet worden in de runlevel services? Moet er misschien eerst een database aangemaakt worden, met gebruiker?
Dag Knurpht,
> Ten eerste even dit: upgraden van 11.3 naar 12.1 wordt niet ondersteund. Ja, ik vind ook dat de installer dat dan zou moeten weigeren, maar die discussie is al jaren geleden gesloten.
Nou, ik heb nu wel een keurig werkend 12.1-systeem. Een klein probleempje maar: ik kan in het startmenu niet meer terug door in de linker rand op een pijl te klikken. Ik kan wel bovenin op een link klikken om terug te gaan, maar die vind ik niet echt handig. Verder werkt het systeem goed.
> Ik ken de Zarafa server niet, maar mijn eerste reactie in zoektochten naar software, is software.opensuse.org: Download openSUSE 12.1 . Heb je daarvandaan geïnstalleerd, of via een download?
Ja, geinstalleerd vanaf die link en ook een upgrade die op zich goed verliep, behalve dan dat missertje in my.cnf (zie boven)
> En, moet er zarafa ook aangezet worden in de runlevel services? Moet er misschien eerst een database aangemaakt worden, met gebruiker?
Ja, ik moest een aantal onderldelen van zarafa in de runlevel services aanzetten en vanaf dat moment heb ik dus in de logfiles die foutmeldingen.
Ik herinner me niet dat ik een database aangemaakt heb, kan ik ergens controleren of die database bestaat?
Groet, Wim
Die my.cnf fout, da’s er één die ontstaat omdat de my.cnf van 11.3 niet overschreven wordt door die van 12.1, en in de standaarden van mysql is ondertussen het e.e.a. veranderd qua plaatsen waar dingen thuishoren.
Als Zarafa zeurt over mysql dingen, dan mag jje toch aannemen dat er van een database gebruik gemaakt wordt. Daar is mysql voor, en voor niets anders.
Ik kan je hier niet echt veel verder mee helpen. Nou heb ik gezien dat ze bij Zarafa ook forums hebben, ik zou 't daar eens proberen. En, het project heeft ook een uitgebreide wiki, misschien dat je daar stappen ziet die je gemist hebt.