XBMC - ervaringen, problemen, oplossingen

In de NL-HOWTO’s heeft @akaper een handleiding geschreven om XBMC aan de praat te krijgen om de “uitzendinggemist” streams te bekijken. Ondergetekende heeft daar al het e.e.a. aan toegevoegd, maar niet alles loopt 100% goed.
Heb je ervaring met XBMC, wil je het enorme plezier dat je beleeft aan het gebruik van add-ons, te bekijken/beluisteren materiaal via add-ons delen, of de problemen ermee bespreken en proberen met elkaars hulp op te lossen, post dan hier.

Net vandaag ontdekt, dat het verschil kan uitmaken welke bron voor de streams, Limelight, Akemai, of Level 3, je gebruikt. De ene stream werkt wel via de ene, niet via de andere, en het maakt soms ook nog uit via welke “ingang” in de add-on je een videostream start.

Die IPlayer plugin voor in XBMC, zodat we naar de BBC kunnen kijken en luisteren: ik heb mij suffend gegoogled. Overal zie ik steeds staan dat je alleen kunt kijken of luisteren als je IP-adres in Engeland is geregistreerd. Voordat ik verder zoek, ben ik benieuwd of jij (Knurpht) weet hoe dat zit in relatie tot het probleem dat de streams niet te bekijken/beluisteren zijn. Daar kon ik niets over vinden.

Klopt. Sowieso moet je een proxy server instellen, anders “zien” de servers dat je niet in de UK zit. Ik gebruik zelf mikrotik routeros > administration, waarbij “:8080” de poort weergeeft. In de add-on kun je dit “zetten”. De proxy server zorgt ervoor dat het lijkt alsof je in de UK zit. De BBC adviseerde dit een tijd geleden zelf aan Britten die in het buitenland wonen. En, heel diep van binnen zijn we toch allemaal een beetje Brit :smiley: ? Andere gratis proxy servers kun je vinden door te googlen op “free proxy UK”.
Dan kun je ook nog spelen met de bron van de streams. Soms “pakt” de add-on de stream niet van de ene bron, ook niet van “Any”, maar wel van een andere. Ook werkt het soms via de ene lijst niet, maar wel via de “Search” van de add-on. Ik kan nog steeds niet alles kijken, maar wel veel. Soms komt er ook een melding dat delen van de content niet toegankelijk zijn. Waar dat aan ligt weet ik (nog) niet.
Kortom. het lukt nog niet om alles te bekijken, maar wel veel. En er is heel veel.

Ik heb ook al geprobeerd of het verschil maakt als ik mijn algehele netwerkverkeer via de proxy laat lopen. Dan staat mijn PC voor de rest van de wereld in de UK, maar dat maakt geen verschil voor de iPlayer problematiek, wel voor de Uitzendinggemist add-on, die doet het dan niet meer (Access denied).

Overigens is e.e.a. hier hetzelfde: vrienden die in België wonen, kunnen uitzendinggemist.nl Nz. niet bekijken, tenzij ze via een nederlandse proxy server de sites benaderen.

Er gaat een wereld voor me open:O.
Nationalistisch gedoe waarvan ze dan ook nog zelf aangeven hoe te omzeilen. Nuttelozer dan mijn schetenverzameling in een fles. Lijkt Nederland wel.
Alle gekheid op een stokje: ik ga eens kijken of ik beeld kan krijgen uit Engeland, op de manieren die jij aangeeft. Dan meld ik mij wederom.

Ik meld mij nu al. Heb een update gekregen van de XOT-UTG uitzending gemist add-on. Die heeft nu ook BBC1, 2, 3, 4 en een configuratiestukje om de proxy in te zetten. Kon zo “Dances with Wolves” aanzetten. Lijkt zelfs beter te gaan dan de iplayer add-on. De paar dingen die ik geprobeerd heb, doen het prachtig. Ook kun je nu in de instellingen van XOT-UTG wat meer dingen instellen. Met mijn 120Mbit is het wel lekker om zo hoog mogelijke kwaliteit te hebben

Even over het nationalisme: dat zit er niet achter. Kost gewoon enorm veel serverkracht, en wie moet dat betalen?

Tsja, daar had ik niet aan gedacht. Een typisch geval van projectie van mijn kant, dat meer zegt over mij dan over serverparken.

Ondertussen heb ik getest, maar het lukt mij niet om in de Iplayer ook maar 1 programma te bekijken (nog steeds: “failed to fetch URL”), ook niet met verschillende instellingen. Toen ik je bericht las over XOT-UTG, ben ik daar de BBC kanalen gaan testen, met de proxy-instellingen uit jouw post in de Howto over XBMC:
IP 195.189.5.138
poort 8080

Helaas kan ik wel de programma’s in een lijst zien, en ook de episodes per programma, maar bekijken is er niet bij. Ik selecteer een programma, maar er gebeurt niets. Ik heb ook een andere proxy geprobeerd (62.216.241.131), maar dat gaf hetzelfde resultaat. Ook heb ik bij beide proxy’s het poortnummer veranderd van 8080 naar 80 (zoals op een andere website werd aangegeven), maar ook dat had geen resultaat.

Mijn verzoek is of je exact de instellingen wilt geven, die je nu hebt in XOT-UTG bij de opties voor kanaleninstelling en mogelijke andere opties die je hebt veranderd om naar BBC streams te kunnen kijken.

Aaaiii, Andre. Een fout mijnerzijds die jou een hoop geklooi opgeleverd heeft, duizend excuses !!!. Ik heb 2 IP adressen “gemixt”. Het juiste IP adres voor de proxy is: 93.189.5.138, heb 'm in de HOWTO ook al veranderd…Poort is wel 8080. Ik gebruik nu de XOT-UZG add-on, die heeft inmiddels ook een configuratiestukje om de iplayer proxy in te zetten…

Overigens kwam ik er gisteren achter, dankzij onderbreking van mijn experimenten met XBMC op mijn werkstation/server, dat het soms wel even duurt. Ik had een stream aangeklikt en eigenlijk al afgeschreven vanwege nul beeld of geluid, kreeg een telefoontje en opeens, na een minuut, begon de stream alsnog.

André: Mocht je er in geïnteresseerd zijn om te testen, dan kan ik mijn werkende .xbmc directory wel even in m’n dropbox zetten en je een linkje PM-en

Oef. Ik begon al aan mezelf te twijfelen. Het werkt. Bedankt voor het juiste IP adres.
De mensen die de XOT.Uzg plugin maken en beheren: als iemand hier er gebruik van maakt, vergeet ze niet te ondersteunen. Het is wat mij betreft fantastisch hoe snel de plugin ontwikkelt.

@akaper: ik zal eens nagaan of de moderators hier ook niet een “Donate” knop kunnen krijgen i.p.v. een avatar :D.

@knurpht: Op de releaseparty voor OpenSUSE 12 trakteer ik de moderators graag op een punt pizza en een blikje bier. :slight_smile:

Even on topic: Ik heb de how to over XBMC uitgebreid met een manier om URL-links te openen in XBMC (als strm bestand) met hulp van VLC. Als iemand een betere manier weet, laat het weten. Dan zet ik dat erbij.

groetjes

XBMC 11 heb ik vorige week gecompileerd, toen ik las dat het er was. Ik moet zeggen: het is stabieler op mijn ouwe bakkie en de standaard skin is verbeterd, maar echt veel nieuws is er voor mij niet onder de zon. Maar wat ik spotifyjunk die ik ben wel kan waarderen: er werd standaard een spotify addon (alpha status) meegeleverd, die het nog deed ook: spotimc bij de muziek addons. Al kun je voorlopig weinig meer dan je playlists afspelen. Ook de youtube addon wordt zo langzamerhand supergoed, met alle toegevoegde functionaliteit. Ik vind XBMC een erg vet programma en de nieuwe versie blijft vet, dankzij de actieve gemeenschap.

Ik had al wat zitten omrommelen met de betas, en heb maar 2 dagen hoeven wachten tot XBMC in de Packman repos verscheen. En ik moet zeggen, dat ik eigenlijk alleen nog met het iPlayer proxy probleem zit (de BBC heeft 't steeds sneller door, en dan streamt XBMC nix, terwijl de listing er keurig is), maar daar kan ik mee leven, veel dingen die ik van de BBC pluk wil ik ook bewaren. Kan het niet laten: The Transatlantic Sessions, The Singer-Songwriter Circle, mmmmmm. Wat ik me meen te herinneren is dat deze nieuwe versie voor een behoorlijk deel herschreven is, om het nog meer een basisframe te maken dat je naar believen met add-ons en skins kunt uitbreiden. Zo moet het nu een stuk eenvoudiger zijn geworden om add-ons te maken, omdat de totale functionaliteit van de kern van XBMC aanspreekbaar is voor add-ons. Technisch verhaal, maar ik heb goede hoop op veel nieuwe add-ons. Zoals bijv. die spotify, dat komt er wel.

Hallo allemaal,
Ik heb XBMC geïnstalleerd op me pc, deze draait op Windows 7. Echter werkt XBMC perfect in fullscreen, tot dat ik een film of tv kanaal wil kijken in volledigscherm, dan krijg ik zwart beeld. Ik zie onderaan wel de logo van deze kanaal en de play/pauze knoppen.
Ik heb van alles geprobeerd wat ik op internet had gevonden, maar niets heeft geholpen. Kan iemand mij helpen??
Btw op een laptop van een vriend heb ik het ook geïnstalleerd, daar werkt hij wel goed met de zelfde zender en films??
Groeten,:’(:’(

Hallo, welkom, al zit je hier op de volkomen verkeerde plaats :). Dit zijn geen XBMC forums, maar openSUSE forums (openSUSE is een linux distributie). De meesten van ons hebben niet eens Windows :D.
Succes met je zoektocht verder.