De OpenSUSE Community heeft vorig jaar de OBS geïntroduceerd. En tegelijkertijd zijn veel Packman packages daar naar toe gemigreerd. Packman zelf lijkt redelijk stil gevallen door wat het team zelf heeft genoemd een tekort aan packagers. De idee achter OBS leek mij handig, maar als simpel eindgebruiker heb ik er steeds meer slechte ervaringen mee.
In de goede tijden waren alle Packman pakketten perfect en voorzien van alle benodigde additionele pakketten. Je hoefde maar te installeren en het werkte. En als er al iets fout was, dan mailde je even een debuginfo en je werd geholpen, of pakketten werden ge-updated. In OBS is van dit alles geen sprake meer. Allerlei ontwikkelaars sleutelen aan dezelfde pakketten, zodat er verschillende versies ontstaan waarop een applicatie niet meer eenduidig is te compileren. Bij ffmpeg is dat bijvoorbeeld het geval. De nog overgebleven Packman-mensen zijn hierdoor in diverse gevallen merkbaar de draad kwijt geraakt.
In OBS zijn van eenzelfde applicatie voor dezelfde SUSE-versie vaak meerdere verschillende versies verkrijgbaar. Welke je moet hebben, dat zoekt de eindgebruiker zelf maar uit. En als er fouten in zitten, dan weet je als eindgebruiker niet tot wie of wat je je moet wenden. Om voor elke simpele applicatie een bugmelding te moeten doen naar god mag weten wie, dat heeft niets meer van doen met gebruikersvriendelijkheid.
Enkele voorbeelden onder OpenSUSE 12.1:
- TuxGuitar start niet op. Kan de SWT library niet laden. Heeft iets te maken met Java. Vroeger werkten de Packman-pakketten van TuxGuitar feilloos.
- KMid (al jarenlang bekend om het feit dat het niet werkt) start niet op. Maar nu krijg ik een fout die ik nog nooiit eerder heb gehad: Fatale fout ALSA-sequencer backend. Hetzelfde geldt voor KMidimon.
- WinFF start wel op, maar kan FFplay niet vinden. Foutmelding: Access Violation. In vroegere jaren ook wel eens zo’n melding gehad. Dan veranderde ik iets in de KDE-stijlen en het was verholpen. Maar nu werkt het niet. Ook de voorinstellingen voor de uitvoer (converteren) kunnen niet worden gebruikt.
- Kdenlive kan FFmpeg&play niet vinden. Dus kan er niet worden gespeeld met de webcam. Alle ffmpeg pakketten zijn geïnstalleerd, dus zeg het maar.
- Firefox 10.0.1 was geïnstalleerd via de normale Mozilla-repository. Maar de update naar 10.0.2 moest ineens gebeuren via OBS/Mozilla. Waarom, dat is mij een raadsel.
- BleachBit. Sinds jaar en dag is daarvan versie 0.9.1 beschikbaar. Maar de standaard repository komt niet verder dan 0.9.0. Versie 0.9.1 is wel in de OBS te vinden, maar is niet gecompileerd voor Suse 11.4 en 12.1.
- (gtk)RecordMyDesktop is een ramp. Al jarenlang. Niet alleen onder OpenSUSE, maar ook onder andere distro’s. Waarom? Het slaat frames over en de beelden bevriezen. Lees er de forums maar op na: het programma is al jarenlang bogus. En kennelijk heeft geen enkele Linux-community ooit gehoord van Krut. Geen enkele RecordMyDesktop versie uit de OBS werkt naar behoren.
- Mono. Deze M$ Silverlight kloon is al jarenlang een giller van Novell. De huidige Mono-versie loopt jaren achter bij de huidige Silverlight-versies en is dus niet compatible. Probeer maar eens wat te bekijken op de baggersites van RTL bijvoorbeeld. Lukt niet. Mijn advies: laten “ze” stoppen met Mono. Zonde van tijd en moeite. Gewoon wachten op de invoering van html5.
Ik kan de lijst nog veel langer maken, maar ik houd het hierbij. Het gaat mij er meer om na te gaan hoe de gebruikerservaringen met OBS zijn. Mijn indruk is steeds meer, dat OBS een mooie hobbyplek is geworden voor ontwikkelaars en packagers, maar dat de eindgebruiker uit het zicht is verloren.
Laten we elkaar als Linux- en OpenSUSE-liefhebbers niet wijs blijven maken dat alles lekker out of the box werkt. Dat is niet het geval. Ik ben vrijwilliger voor Buurtlinux.nl, maar ik moet er niet aan denken, dat een nieuwe OpernSUSE-gebruiker mij vraagt alle multimedia op zijn computer vlekkeloos te laten draaien. Dat gaat mij een maand kosten. Mede dankzij de nog veel te grote geek-mentaliteit in de community.
Kijk, ik ben altijd dankbaar als iemand mij op een forum kan helpen. Maar er is de laatste tijd veel teveel mis met OpenSUSE-pakketten. Om elke dag op een forum te moeten zitten, omdat iets niet werkt, dat is niet normaal. Gewone gebruikersapplicaties horen gewoon out of the box te werken. Of niet soms?
Willem Franssen