We moeten even één ding tegelijk doen, en het eerste is zorgen dat 't draadloos netwerken werkt.
Kun je het onderstaande doen?
Start Yast - Netwerkapparaten - Netwerkinstellingen, je krijgt een waarschuwing te zien dat je Networkmanager gebruikt, gewoon doorgaan.
In het tabblad “Globale opties” klik je “traditionele methode met ifup” aan.
Vervolgens ga je naar het tabblad “Overzicht”, en klikt daar de “Atheros WLAN controller” aan, en klikt op “Bewerken”
Zorg ervoor dat “Dynamisch ip-adres” aanstaat, en op “DHCP” en “DHCP beide versies 4 en 6”, klik “Verder”
Stel “Besturingsmode” in op “Managed” als dat niet automatisch zo is
Klik op de knop “Scan Netwerk”, in de dropdown ernaast verschijnt nu een lijst met gevonden netwerken, kies de jouwe eruit
Stel de versleuteling in op WPA-PSK
“Wachtwoordzin” moet aanstaan, vul de WPA-PSK sleutel in bij “Versleutelcode”, klik “Verder”
Klik OK.
Het kan zijn, dat je nu een melding krijgt dat er geen netwerk draait. Geen zorgen, de nieuwe instellingen zijn wel opgeslagen, maar een herstart van de laptop is dan nodig. Door de veranderingen zie je nu (tijdelijk) geen Networkmanager icoon, omdat de Networkmanager niet draait.
Test (zonder kabelverbinding) nu of je netjes een ip adres hebt gekregen van de router door een terminal te openen en dan
ip addr
te doen.
Je moet dan vergelijkbare output zien als in die van mij hieronder
2: wlan0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP qlen 1000
link/ether dc:85:de:01:96:81 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
inet **10.11.12.156**/24 brd 10.11.12.255 scope global wlan0
valid_lft forever preferred_lft forever
De in vet gedrukte getallen vormen het IP adres dat mijn laptop van mijn router gekregen heeft.
Als dat zo is, kun je nog testen of je daadwerkelijk ook internetverbinding hebt, door
ping google.com
te doen.
Als ook dat goed gaat zie je ongeveer
64 bytes from ee-in-f139.1e100.net (173.194.65.139): icmp_seq=1 ttl=48 time=19.5 ms
64 bytes from ee-in-f139.1e100.net (173.194.65.139): icmp_seq=2 ttl=48 time=15.8 ms
64 bytes from ee-in-f139.1e100.net (173.194.65.139): icmp_seq=3 ttl=48 time=15.0 ms
Eerst maar 's kijken of je zo wel netwerkverbinding kunt krijgen.