wlan

@Knurpht ,Hopelijk staat mijn vraag hier goed.

De lan en wlan kaarten worden herkend, maar ik kan geen verbinding maken met de wireless internetverbinding.
Er word om de sleutel gevraagd, maar als ik die ingeef ligt hij niet in.
Het is een WPA-PSK verbinding.

Op uw vraag om volgende in te geven:

/bin/1pci -nnk 

Krijg ik dit:

nico@linux-rooc:~> /sbin/1spci -nnk
bash: /sbin/1spci: Bestand of map bestaat niet
nico@linux-rooc:~> 

de gewone lan werkt wel, dit ter info
Nog een vraag, hoe kan ik mijn usb sleutel veilig verwijderen?
Ik sluit nu telkens de laptop af?

Met dank

Het is niet

/sbin/1spci

,
maar

/sbin/lspci

, met een kleine L voor spci :smiley:

:shame:sorry
om de usb stick veilig te verwijderen heb ik al gevonden.

het volgende heb ik nu:

nico@linux-rooc:~> /sbin/lspci
00:00.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI Device 5a31 (rev 01)
00:01.0 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI RS480 PCI Bridge
00:13.0 USB controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI IXP SB400 USB Host Controller
00:13.1 USB controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI IXP SB400 USB Host Controller
00:13.2 USB controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI IXP SB400 USB2 Host Controller
00:14.0 SMBus: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI IXP SB400 SMBus Controller (rev 11)
00:14.1 IDE interface: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI IXP SB400 IDE Controller
00:14.3 ISA bridge: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI IXP SB400 PCI-ISA Bridge
00:14.4 PCI bridge: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI IXP SB400 PCI-PCI Bridge
00:14.5 Multimedia audio controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI IXP SB400 AC'97 Audio Controller (rev 02)
00:14.6 Modem: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI IXP SB400 AC'97 Modem Controller (rev 02)
01:05.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices [AMD] nee ATI RC410 [Radeon Xpress 200M]
09:01.0 CardBus bridge: Texas Instruments PCI1510 PC card Cardbus Controller
09:02.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
09:04.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. AR2413/AR2414 Wireless Network Adapter [AR5005G(S) 802.11bg] (rev 01)

met dank

Even wat achtergrond:

Het commando laat de PCI apparaten zien (dus o.a. je netwerkkaarten) en welke drivers daarvoor geladen worden. We kunnen dan zien of de wifi kaart in ieder geval goed herkend wordt.

Nog even een vraag:
Hoe is het netwerken ingesteld in Yast - Netwerkapparaten - Netwerkinstellingen? Op “Networkmanager” of op “traditioneel (ifup)”. Omdat het hier een laptop betreft is de eerste instelling te adviseren. Je kunt dan namelijk het netwerken instellen vanaf de desktopomgeving. Daar verschijnt een icoontje voor in het systeemvak.

EDIT: vergeet die vraag maar…

Ah, dat gaat al beter, aangezien 't een Atheros is, laat dat “- nnk” maar zitten, Atheros biedt uitstekende linux ondersteuning. Er is dus iets anders aan de hand. Ik ga eerst alles nog 's even herlezen, en kom er dan op terug
Kun je ondertussen de output van

ip addr

posten?

het netwerken isingesteld in Yast - Netwerkapparaten - Netwerkinstellingen
maar ik weet niet of het goed is ingesteld

Open daar ook maar even een nieuw onderwerp voor. Als we dat hier afhandelen weet jij daarna nooit meer wat er nou met netwerken en wat met usb te maken had. Daarmee maak je linux voor jezelf alleen maar raadselachtiger. Omschrijf goed wat het probleem precies is.

Voor de usb veilig verwijderen, dit heb ik al gevonden, enkel het wireless probleem zou ik graag opgelost zien.

Met dank

output van ip addr:

nico@linux-rooc:~> ip addr
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN 
    link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
    inet 127.0.0.1/8 scope host lo
2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state UNKNOWN qlen 1000
    link/ether 00:c0:9f:e1:57:10 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet 192.168.1.5/24 brd 192.168.1.255 scope global eth0
3: wlan0: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc mq state DOWN qlen 1000
    link/ether 00:11:f5:8d:a1:47 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

Met dank

Ik weet niet wat je precies hebt geconfigureerd (en jij schijnt het ook niet te weten), maar bovenstaande geeft aan dat eth0 op is en in gebruik. Dat is de kabel. En als de kabel in gebruik is, is the wifi dat niet (de kabel is sneller en veiliger en heeft dus de voorkeur. Je kunt dus alleen zien of de wifi werkt als de kabel eruit is getrokken.

Om te zien wat je geconfigureerd hebt:

su -c 'cat /etc/sysconfig/network/ifcfg-eth0'

en

su -c 'cat /etc/sysconfig/network/ifcfg-wlan0'

(en doe dat svp met copy/paste, anders krijgen we weer van die l/1 problemen).

de output:

nico@linux-rooc:~> su -c 'cat /etc/sysconfig/network/ifcfg-eth0'
Wachtwoord: 
BOOTPROTO='dhcp'
BROADCAST=''
ETHTOOL_OPTIONS=''
IPADDR=''
MTU=''
NAME='RTL-8139/8139C/8139C+'
NETMASK=''
NETWORK=''
REMOTE_IPADDR=''
STARTMODE='auto'
USERCONTROL='no'

nico@linux-rooc:~> su -c 'cat /etc/sysconfig/network/ifcfg-wlan0'
Wachtwoord: 
BOOTPROTO='dhcp'
BROADCAST=''
ETHTOOL_OPTIONS=''
IPADDR=''
MTU=''
NAME='AR2413 802.11bg NIC'
NETMASK=''
NETWORK=''
REMOTE_IPADDR=''
STARTMODE='auto'
USERCONTROL='yes'
WIRELESS_AP=''
WIRELESS_AP_SCANMODE='1'
WIRELESS_AUTH_MODE='open'
WIRELESS_BITRATE='auto'
WIRELESS_CA_CERT=''
WIRELESS_CHANNEL=''
WIRELESS_CLIENT_CERT=''
WIRELESS_CLIENT_KEY=''
WIRELESS_CLIENT_KEY_PASSWORD=''
WIRELESS_DEFAULT_KEY='0'
WIRELESS_EAP_AUTH=''
WIRELESS_EAP_MODE=''
WIRELESS_ESSID=''
WIRELESS_FREQUENCY=''
WIRELESS_KEY=''
WIRELESS_KEY_0=''
WIRELESS_KEY_1=''
WIRELESS_KEY_2=''
WIRELESS_KEY_3=''
WIRELESS_KEY_LENGTH='128'
WIRELESS_MODE='Managed'
WIRELESS_NICK=''
WIRELESS_NWID=''
WIRELESS_PEAP_VERSION=''
WIRELESS_POWER='no'
WIRELESS_WPA_ANONID=''
WIRELESS_WPA_IDENTITY=''
WIRELESS_WPA_PASSWORD=''
WIRELESS_WPA_PSK=''

Met dank

Dank.

Volgens mij betkent

USERCONTROL='yes'

dat Networkmanager gebruikt wordt.

Is er geen Networkmanager icon in je taakbalk van KDE?
En zo ja, is dat dan niet te gebruiken (met de kabel eruit uiteraard)?

Ik gebruik zelf geen Wifi en ook gen Networkmanager, dus ik roep Knurpht op om met de gegevenss hierboven iets leuks te doen :wink:

Dat klopt niet (meer). Ik kan al een paar jaar best beide actief hebben, gebruik dat zelfs wel eens in testomgevingen (waarbij ik op een DHCP server op de kabelinterface draai, en daar een “eigen” netwerkje op draai).

Netwerk is er niet,
maar enkel wifi.
Maar die wifi, de kaart is gekent
enkel als er moet worden ingelogt op de WPA
en het paswoord word ingevuld, dan mislukt de verbinding.
er komt wel een popup waar de verbinding een naam ingeeft alsook de verbindingssleutel.
maar inloggen op de wifi lukt dus niet.
Waar ik nu thuis zit, op mijn laptop wel onder de windows, werken beide kaarten wel, maar de voorrang gaar wel naar de lan als die is aangesloten
ik veronderstel dat dit bij de opensuse ook zo is?
Het is wel zo, dat waar de laptop waarover het gaat er geen lan verbinding is, en dus heb ik die bij mij geplaatst waar wel een lan voor handen is.

Goed, je wordt dus gevraagd om de netwerksleutel. Dat betekent dat de kaart het doet, dwz kan “praten” met de router. Het is tegenwoordig inderdaad zo, dat als je de kabel erin steekt terwijl je draadloos al verbinding hebt, beide verbindingen blijven bestaan, maar het systeem voorkeur geeft aan de bekabelde verbinding (net getest).
Wat bedoel je precies met “inloggen op de wifi”?
Ook denk ik dat je de terminologie niet helemaal goed hebt. “LAN” betekent Local Area Network. Of dat bekabeld of draadloos is doet er niet toe, je gaat op dezelfde manier het internet op.

Ligt het in de mogelijkheden tijdelijk de beveiliging van de router uit te zetten?

Ten overvloede: soms duurt 't Networkmanager te lang, en komt eerst de melding dat de verbinding mislukt is, om vervolgens toch de verbinding te maken. Je kunt dat middels

ip addr

zo zien, er moet dan bij wlan ook een ip adres staan.
Ik vraag me ook af of de WPA sleutel wel correct is. Normaal gesproken wordt daar één keer om gevraagd, daarna niet weer.

Sorry, maar met lan bedoel ik kabel en wlan wireless
Bedoel je met ‘tijdelijk de beveiliging van de router uit te zetten’ de wireless zonder wpa open te zetten?
Dat kan ik , juist nagezien.

Met dank

Ten overvloede: soms duurt 't Networkmanager te lang, en komt eerst de melding dat de verbinding mislukt is, om vervolgens toch de verbinding te maken. Je kunt dat middels

ip addr

zo zien, er moet dan bij wlan ook een ip adres staan.
Ik vraag me ook af of de WPA sleutel wel correct is. Normaal gesproken wordt daar één keer om gevraagd, daarna niet weer.

Heb ik ergens iets misgedaan? het wireless icoon is er niet meer, en de netwerkmanager vind ik ook niet meer.

nico@linux-rooc:~> ip addr
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN 
    link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
    inet 127.0.0.1/8 scope host lo
2: eth0: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state DOWN qlen 1000
    link/ether 00:c0:9f:e1:57:10 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
3: wlan0: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc mq state DOWN qlen 1000
    link/ether 00:11:f5:8d:a1:47 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

Met dank

We moeten even één ding tegelijk doen, en het eerste is zorgen dat 't draadloos netwerken werkt.
Kun je het onderstaande doen?
Start Yast - Netwerkapparaten - Netwerkinstellingen, je krijgt een waarschuwing te zien dat je Networkmanager gebruikt, gewoon doorgaan.
In het tabblad “Globale opties” klik je “traditionele methode met ifup” aan.
Vervolgens ga je naar het tabblad “Overzicht”, en klikt daar de “Atheros WLAN controller” aan, en klikt op “Bewerken”
Zorg ervoor dat “Dynamisch ip-adres” aanstaat, en op “DHCP” en “DHCP beide versies 4 en 6”, klik “Verder”
Stel “Besturingsmode” in op “Managed” als dat niet automatisch zo is
Klik op de knop “Scan Netwerk”, in de dropdown ernaast verschijnt nu een lijst met gevonden netwerken, kies de jouwe eruit
Stel de versleuteling in op WPA-PSK
“Wachtwoordzin” moet aanstaan, vul de WPA-PSK sleutel in bij “Versleutelcode”, klik “Verder”
Klik OK.

Het kan zijn, dat je nu een melding krijgt dat er geen netwerk draait. Geen zorgen, de nieuwe instellingen zijn wel opgeslagen, maar een herstart van de laptop is dan nodig. Door de veranderingen zie je nu (tijdelijk) geen Networkmanager icoon, omdat de Networkmanager niet draait.
Test (zonder kabelverbinding) nu of je netjes een ip adres hebt gekregen van de router door een terminal te openen en dan

ip addr

te doen.

Je moet dan vergelijkbare output zien als in die van mij hieronder

2: wlan0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc mq state UP qlen 1000
    link/ether dc:85:de:01:96:81 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
    inet **10.11.12.156**/24 brd 10.11.12.255 scope global wlan0
       valid_lft forever preferred_lft forever

De in vet gedrukte getallen vormen het IP adres dat mijn laptop van mijn router gekregen heeft.

Als dat zo is, kun je nog testen of je daadwerkelijk ook internetverbinding hebt, door

ping google.com

te doen.

Als ook dat goed gaat zie je ongeveer

64 bytes from ee-in-f139.1e100.net (173.194.65.139): icmp_seq=1 ttl=48 time=19.5 ms
64 bytes from ee-in-f139.1e100.net (173.194.65.139): icmp_seq=2 ttl=48 time=15.8 ms
64 bytes from ee-in-f139.1e100.net (173.194.65.139): icmp_seq=3 ttl=48 time=15.0 ms

Eerst maar 's kijken of je zo wel netwerkverbinding kunt krijgen.