Wine ? vergeet steeds waar de cd/dvd speler is.

Het is mij gelukt om via play on Linux, S.T.A.L.K.E.R te installeren.

Probleem is dat na de installatie, toen ik het spel wilde starten, het spel gelijk begon te klagen dat het de dvd niet kan vinden.

Dat wist ik op te lossen door in play on linux, naar de wine settings te gaan, en daar het pad naar de dvd toe te voegen.

Het probleem is , dat ik dat elke keer opnieuw moet doen. ( na een reboot)

Wine onthoud het pad wel, maar toch werkt het niet meer.
Als ik echter met de dvd er in, dat pad weg gooi en opnieuw aanmaak, dan werkt het weer, totdat ik me pc uitzet.

Via google vond ik een Ubuntu gebruiker, die het had over iets toevoegen aan fstab.

Voor zover ik weer heeft openSUSE ook fstab, maar ik heb geen idee wat ik dan toe moet voegen. ( via yast)

Het pad in wine, via play onlinux, ziet er als volgt uit:
/var/run/media/guus/STALKER/

Enigsinds off topic, I haat de kopie beveiligingen, die de makers van spellen toevoegen, omdat dit vaak voor problemen zorgt op Linux.
Dat is ook hiet het probleem, het beveiligings programma kan de dvd neit vinden, ondanks dat ik een 100% legale versie heb.

Probleem is denk ik dat het pad waarin de DVD gemount wordt, maar tijdelijk is. Voor wine hangt er dan geen kloppend pad meer aan de Drive letter (het mountpunt).
Heb je al geprobeerd het “echte” pad naar het apparaat te gebruiken, d.w.z.

/dev/sr0

? Dat werkte ooit wel.

Een ander iets wat ik in het verleden wel 's werkend gekregen heb, was om eerst een iso aan te maken van de DVD ( bijv. spelletje.iso ), en die vervolgens ergens aan te koppelen

mount -o loop spelletje.iso /mnt

Vervolgens in winecfg een nieuw station aanmaken, bijv. D: , met als pad /mnt .

Dat ga ik zeker proberen, dat mount point.

Het is overigens waarschijnlijk een kopie beveiliging die me dwars zit.

Dat is meestal het probleem met legale windows spellen op linux.

Maar in dit geval was ik dus al aangenaam verrast dat het wel werkt. Wat dat betreft is wine sterk verbeterd. En tegenwoordig hebben we play on linux dat wine voor je configureert.

Geinig:

Via Dolphin kon ik eerst
/dev/sr0 niet vinden.

Toen een poging via de commando regel, en bingo.

Daarna een nieuwe poging met dolphin en opnieuw bingo.

Het is echter niet wat ik verwachte een folder, maar een blockdevice.
( Dus ik heb maar even google gebruikt, block device en Linux. Grappig dat ik toen las dat msdos dit concept geleend heeft van Unix )

Die link lijkt wine echter niet te snappen. ( /dev/sr0 )

Verder staat daar ook dvd, maar dat is een link die verwijst naar sr0.

Toch denk ik dat je gelijk hebt, dat het probleem is, dat er een tijdelijke mount aangemaakt word.
Wat ik begreep uit de reactie op de vraag van de ununtu gebruiker, was dat ze de cdrom ( dvd speler) permanent mounten, via fstab.
Helaas kon ik gisteren ook na een uur zoeken dat topic niet meer vinden.

autofs           disk       initctl       mem                 pts     sg0       tty10  tty22  tty34  tty46  tty58   ttyS11  ttyS23  ttyS7    vcs5         vhost-net
block            dri        input         mqueue              random  sg1       tty11  tty23  tty35  tty47  tty59   ttyS12  ttyS24  ttyS8    vcs6         watchdog
bsg              dvd        kmem          net                 rfkill  sg2       tty12  tty24  tty36  tty48  tty6    ttyS13  ttyS25  ttyS9    vcs7         xconsole
btrfs-control    dvdrw      kmsg          network_latency     root    shm       tty13  tty25  tty37  tty49  tty60   ttyS14  ttyS26  uhid     vcsa         zero
bus              fb0        kvm           network_throughput  rtc     snapshot  tty14  tty26  tty38  tty5   tty61   ttyS15  ttyS27  uinput   vcsa1
cdrom            fd         log           null                rtc0    snd       tty15  tty27  tty39  tty50  tty62   ttyS16  ttyS28  urandom  vcsa10
cdrw             full       loop-control  nvidia0             sda     sr0       tty16  tty28  tty4   tty51  tty63   ttyS17  ttyS29  usb      vcsa2
char             fuse       lp0           nvidiactl           sda1    stderr    tty17  tty29  tty40  tty52  tty7    ttyS18  ttyS3   vcs      vcsa3
console          fw0        lp1           nvram               sda2    stdin     tty18  tty3   tty41  tty53  tty8    ttyS19  ttyS30  vcs1     vcsa4
core             hidraw0    lp2           port                sdb     stdout    tty19  tty30  tty42  tty54  tty9    ttyS2   ttyS31  vcs10    vcsa5
cpu              hidraw1    lp3           ppp                 sdb1    tty       tty2   tty31  tty43  tty55  ttyS0   ttyS20  ttyS4   vcs2     vcsa6
cpu_dma_latency  hpet       mapper        psaux               sdb2    tty0      tty20  tty32  tty44  tty56  ttyS1   ttyS21  ttyS5   vcs3     vcsa7
device-mapper    hugepages  mcelog        ptmx                sdb3    tty1      tty21  tty33  tty45  tty57  ttyS10  ttyS22  ttyS6   vcs4     vga_arbiter

Misschien is het toch makkelijker om een iso te maken, Die suggestie gaf het play on linux forum ook. Met de mededeling dat dit waarschijnlijk niet legaal is.

Ik vraag me alleen af of ik dan niet beter op zoek kan gaan naar een iso, die zeker niet om de dvd gaat vragen. :wink:
Aan de andere kant ga ik natuurlijk wel weer dingen leren, o.a. hoe ik op Linux een iso maak van een dvd.
Even zoeken, of ik daar software voor nodig heb. :slight_smile:

Een iso maken lukt me niet.

Via google vond ik:

dd if=/dev/cdrom of=/directory/example.iso

Maar ik krijg een foutmelding:

guus@linux-n62z:~> dd if=/dev/cdrom of=/directory/stalker.iso
dd: failed to open ‘/directory/stalker.iso’: No such file or directory

Ik probeerde daarna eerst in de home folder, een folder aan te maken met de naam stalker.
Daarna stalker.iso, maar ook dat is niet de oplossing.
Ook via cd naar die map gaan, en dan het commando uitvoeren werkt niet.

guus@linux-n62z:~> cd stalker.iso/
guus@linux-n62z:~/stalker.iso> dd if=/dev/cdrom of=/directory/stalker.iso
guus@linux-n62z:~/stalker.iso> 

Ik vond deze pagina.

http://kvz.io/blog/2007/08/01/make-iso-images-on-linux/

dev cdrom is dus al niet goed.
En het zou ook met K3b moeten lukken, ik denk dat ik dat maar ga proberen. :slight_smile:

K3B maakte mij nerveus, omdat het de disk wilde kopiëren naar de zelfde drive.
Met Brasero vond ik echter snel de optie, kopie naar harddisk.

Ik heb nu een iso, word vervolgd.

Even uitvogelen hoe ik die iso mount.

Helaas loop ik vast.

https://www.suse.com/communities/conversations/quick-way-createmount-iso-image-sled-and-sles-using-gnulinux-basic-commands/

uus@linux-n62z:~> sudo mkdir /mnt/ISO
root's password:

I dacht eerst dat het niet werkte dus probeerde ik het nog een keer.

guus@linux-n62z:~> sudo mkdir /mnt/ISO
mkdir: cannot create directory ‘/mnt/ISO’: File exists
guus@linux-n62z:~> sudo mount /home/guus/STALKER.iso
mount: can't find /home/guus/STALKER.iso in /etc/fstab
guus@linux-n62z:~> 

Waarom kijkt hij in fstab ? en niet gewoon in mijn home folder zoals het pad wat ik opgeef ?

man mount zegt het volgende:

If only directory or device is given, for example:

mount /dir

then  mount  looks  for a mountpoint and if not found then for a device in the /etc/fstab file. It's possible to use --target or --source options to avoid
       ambivalent interpretation of the given argument. For example

mount --target /mountpoint

Of ik begrijp dat voorbeeld niet goed op die suse pagina of het klopt niet, vreemd.
Maar belangrijker, snap ik nu wel waarom er in fstab gekeken word. :slight_smile:

Open een terminal en doe

mkdir ~/ISOtemp
cd ~/ISOtemp
dd if=/dev/cdrom of=~/ISOtemp/stalker.iso

Wat eleganter, want met een echte progressbar:

su -c 'zypper in pv'
mkdir ~/ISOtemp
cd ~/ISOtemp
pv /dev/cdrom | dd of=~/ISOtemp/stalker.iso

:smiley:

Ik heb vaag het idee dat je dit hebt gemist: https://forums.opensuse.org/showthread.php/498411-Korte-uitleg-Mounten-van-filesystemen

Hoe het wel moet:

sudo mount -o loop /home/guus/STALKER.iso /mnt/ISO 
root's password: 
mount: /dev/loop0 is write-protected, mounting read-only

Dat loop snap ik niet erg, (gevonden via google op het openSUSE forum), maar als ik nu Dolphin start, dan staat daar ook een loop device. :slight_smile:

Nu even kijken of wine er ook mee overweg kan.

Dank je wel, en inderdaad dat topic had ik niet gevonden via google.

Perfecte uitleg, voor mij veel duidelijker als de man pagina.

Ik raakte ook ernstig in de war, omdat ik nog weet dat ik een keer de windows harde schijf in me pc gemount heb, maar dat ging via yast en fstab.

Gelijk maar even die pagina aan me favorieten toegevoegd. :slight_smile:

Helaas lijkt wine het pad /mnt/ISO niet te begrijpen. Of er gebeurt iets anders wat ik niet begrijp.
Het spel klaagt dat het de dvd niet kan vinden.
Of ik doe iets fout, of de kopie beveiliging trapt niet in het feit, dat ik een iso gebruik.

Misschien moet ik op het wine forum om hulp vragen.
Probleem is dan misschien wel dat ze me niet willen helpen. Want als ze mij uitleggen hoe ik dit oplos, leggen ze waarschijnlijk ook uit hoe je illegale kopie aan het werk krijgt.
Verder zegt de Wine database, dat je voor dit spel, voor een niet usa versie, een no cd hack nodig hebt.
Nu weet ik over het algemeen wel waar ik een no cd hack kan vinden, maar de no cd hack’s die ik vind, werken ook op windows al niet.

Toch suggereerde het playon linux forum om het via de iso manier te proberen.
Terwijl ik dit typ, vraag ik me nu ook af of dit soms een rechten probleem is.
Maar als ik via Dolphin naar /mnt/ISO ga, kom ik wel degelijk bij de iso uit. (die in me home folder staat)
En dat is als gewone gebruiker.

Wat een gezeik omdat ik een legale versie aan het werk probeer te krijgen. >:(
In mijn ogen een mooi voorbeeld, hoe een kopie beveiliging een rechtmatige eigenaar dwars zit.

Met het spel (ook 100% legaal) Aliens vs Preadator 2 liep ik tegen exact dit zelfde probleem aan.
Maar voor dat spel had ik wel een werkende no cd hack.
(Ook op windows gebruik ik altijd no cd hacks, omdat ik niet wil dat mijn cd/dvd speler iedere keer opstart als ik een spel wil starten )

Misschien een kleine waarschuwing voor andere, no cd hacks zijn op windows ook heel geschikt om maleware mee te installeren.

Nou kijk, we hebben hier een openSUSE forum met een een Nederlandstalige afdeling met een aantal onderwerpen. Ik neem aan dat je die onderwerpen wel eens hebt gezien. Er misschien in hebt gekeken om te kijken hoe het hier gaat. Misschien zelfs al wel eens een antwoord hebt gevonden op een vraag/probleem. Eén van die onderwerpen is NL How To’s. Maakt zoiets je niet nieuwsgierig? Daarin vind je een aantal artikelen genaamd Kort uitleg. Het artikel waar ik naar verwees is er maar één van. Volgens mij had je dit kunnen vinden als je niet Google, maar je neus had gebruikt :).

PS. (Het lijkt mij handiger als de inhoudspagina https://forums.opensuse.org/showthread.php/486795-Korte-uitleg-Inleiding aan je favorieten toevoegt, dan alleen dit ene verhaal).

Dank je wel, ook die pagina heb ik toegevoegd aan me favorieten.

Misschien geld dit niet voor het openSUSE forum, maar in mijn ervaring werkt google beter dan de zoek functies van forums zelf.
Ik beken dus dat ik niet rechtstreeks gezocht had op dit forum, naar mijn oplossing.

Ik heb echter misschien een oplossing voor mijn probleem gevonden.
Een update (twee) voor het spel, maar ook een no cd patch. En dat in één download.

Een update naar 1.005 en vervolgens naar 1.006 en dus een patch.

Nu eerst kijken hoe ik via play on linux die updates toepas, en dan kijken of die patch ook wil werken.

Misschien off topic, maar bedankt voor die uitleg over oa bash. Daar ga ik veel van leren.
Helaas heb ik op dit moment geen printer, maar ik weet een winkel in de buurt , die ook printen wil, vanaf een usb stick.

Ik weet nog niet of het werkt, maar play on Linux heeft een optie:

Run a .exe file in this virtual drive.

Of te wel, start een .exe bestand op deze virtuele schijf.

De zoekfunctie op de forums is niet zo best. Veelal wordthie aanbevolen om, Google te gebruiken met

site:forums.opnsuse.org wat je zoekt

Maar mijn idee is dat je je hoofd moet gebruiken en als je lid bent van een klup die duidelijk een kopje: “Hier gebruiksaanwijzingen!” heeft, je daar dan eens een kijkje neemt.

Google is net zoiets om dom te gebruiken als zo’n TomTom. Laatst stond er weer iemand met een hoge bestelbus voor het tunneltje niet ver van mijn huis: Max hoogte 2.40m. Hij was nog op tijd gestopt, dat doen ze niet allemaal, ondanks alle borden. Maar de grote vraag was nu: Hoe kom ik waar ik wezen moet. Zonder TomTom geheel radeloos rotfl!

rotfl!

Bring in the dancing girls.

De updates kon ik via play on Linux toepassen, via de optie uit mijn vorige reactie.

Play on linux kwam wel met een mededeling dat stalker gecrashed was, maar vertelde ook dat als het programma gewoon startte je deze melding kon negeren.
En dat was ook het geval.

Ik werd begroet met een update scherm van het spel.

Eerst naar 1.005 en daarna nog een keer voor de update naar 1.006.
De no cd patch heb ik over de originele .exe heen gekopieerd. ( nadat ik het origineel wel even naar een veilige plaats had gekopieerd.)
Ik had eerst geprobeerd of de updates gelukt waren, en het spel startte nog gewoon op.

Ik denk niet dat de forum regels toestaan, dat ik uit ga leggen waar ik deze update gevonden heb.
Wat ik waarschijnlijk wel mag vertellen, dat het echt een update en een no cd patch betreft.
Het is niet een complete versie van het spel.

Ik lig in een deuk, om je tom tom verhaal.
Dat klinkt heel bekent. Ik ben echter oud genoeg om te weten dat er kaarten bestaan.

Ik zelf had in Amsterdam een keer een soort gelijk probleem. De route planner van 9292 ov stuurde mij naar de overkant van een kanaal toe, maar hoe je dan aan de andere kant kwam ?
(geen brug of pont in de buurt)
Gelukkig weet ik in Amsterdam redelijk de weg, maar iemand van buiten de stad had een groot probleem gehad.
9292ov was ook blij met mijn email, en ze zouden het corriecieren.

Verder spring ik meestal vol enthousiasme in dit soort problemen, en rustig nadenken lukt dan niet zo goed meer.

Tot slot kom ik misschien nog terug op dit topic.
Play on Linux ( forum) vind het jammer dat ik een no cd hack nodig had.
En als ik het nog niet op wil geven, willen hun verder zoeken, waar het nou precies mis gaat.

Het woord fstab is weer gevallen, en met mint schijnt dit makkelijker te gaan. ( het spel installeren)
Dit is geen kritiek op openSUSE, mint doet wel meer dingen die openSUSE niet standaard doet.

Dat heeft alles met de opensource gedachte te maken, die bij openSUSE nog wel intact is.
Mint installeert automatisch ook de gesloten grafische video drivers, van amd of nvidia.

Voor wie nu denkt mint is beter, nee zo simpel is het niet.
Een andere reden waarom op openSUSE sommige dingen meer energie kosten, is veiligheid.
Ik heb een internet vriend uit het verenigd koninkrijk die mint draait.
Ik weet daardoor dat je in mint meer dingen aan kan passen zonder het root wachtwoord.

Zo werd Linus Torval boos omdat hij op openSUSE root rechten nodig had, om de scherm resolutie aan te passen.
Hij noemde openSUSE paranoïde.

Voor mij persoonlijk echter vooral een reden, om juist wel openSUSE te gebruiken.