Windows 7 ulitmate en openSUSE koppelen

Dag Allemaal,

Ik een newbie op het gebied van Linux en ik ben nog steeds zoekende wat voor mij de beste Linux oplossing is. Ik heb al een aantal ‘schilletjes’ gebruikt zoals:

• Ubuntu Server
  • Ubuntu Desktop
  • (op advies van collega) openSUSE 11.4 KDE
  • openSUSE 11.4 gnome

Maar wat ik in alle versies maar niet voor elkaar krijg is om een netwerkserver te opzetten. Ik snap niet hoe Linux om gaat met account/users. Of ik nou sudo, su, su -i of wat dan ook. Ik loop telkens tegen blokkades aan, opdrachten worden niet herkend, geen root rechten en ga zo maar door… Geloof me ik ben geen opgever ik wil dit echt serieus een kans geven, maar die diarree aan netwerkinstelling is bijna niet te doen. Misschien ben ik wat ‘verwend’ door Windows, maar er moet toch een eenvoudige manier zijn om hier en daar wat verbindingen te maken. Een van de problemen is hoe Linux omgaat met externe schijven (USB). Ze worden wel herkend binnen Linux maar het beschikbaar maken er van in een netwerk is met een aantal muisklikken niet zomaar voor elkaar… Het delen via Samba-server gaat vrijwel moeiteloos met Ubuntu, maar SUSE vraagt telkens om administrator rechten van Windows. :
Daarnaast is ook het het lid maken van SUSE in een Windowsnetwerk lukt niet. De Windows-domeinlidmaatschap-tool bied hierbij ook geen oplossing, wederom rechten problemen. Ik heb Windows inmiddels wagenwijd opengezet dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. Een heel verhaal maar kortom kan iemand me op een begrijpelijke manier uitleggen wat te doen?

Uitgangspunten:

• mijn usb-schijven centraal beschikbaar maken in binnen mijn netwerk.
  • een media server opzetten
  • printer delen op mijn netwerk
  • Linux installatie op afstand kunnen beheren, maar wel binnen eigen netwerk

Hardware (server):

• HP Compaq (small) workstation
  • architectuur: i386
  • cpu Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz 2x
  • 512 Mb intern geheugen DDR2
  • 1x IDE hardeschijf 20GB
  • 2x USB externe schijf (1000Gb en 300Gb)
  • 1x HP printer C5180 All-in-One
  • netwerkkaarten

Software (server):

• openSUSE 11.4 Gnome (op dit moment)

In het netwerk zijn opgenomen:

• Modem/Router
  • switch
  • PC: Windows 7 Ultimate 64-bits
  • Laptop: Windows 7 Home Basic 32-bits
  • Nintendo Wii
  • Playstation 3

Bekabeld (op volgorde):Router->Homeplug uit->Homplug in-> switch->PC en toekomstige server+printer+usb-schijven.

WI-FI: Laptop, Playstation 3 en Wii

SUSE is op dit moment ‘ongeconfigureerd’ dus nog geen instellingen gedaan om zo blanco mogelijk te beginnen.

Alvast bedankt.

:expressionless: uHmm… .

Dag Bluefinger, welkom hier.

Dat zijn nogal wat vragen, bijna om een komplete handleiding. Ik zou zeggen, dat netwerken onder linux niet anders werkt dan onder Windows.

Om een server op te zetten, kun je diverse technieken/protocollen gebruiken: NFS + NIS, LDAP, Samba. In jouw geval zou ik denken aan Samba. Daar zijn in de wiki en SDB van openSUSE ook handleidingen voor te vinden.

Heb je vanuit openSUSE wel netwerkverbinding?
Als je de externe schijven wilt delen, zul je ze tijdens het booten moeten aankoppelen, dus aankoppelpunten maken in Yast - Systeem - Partitionering. Dit gebeurt niet standaard i.v.m. default beveiliging.
Daarnaast zul je moeten zorgen dat je gebruikers zowel voor linux als voor Samba bestaan (dat wordt nog wel eens vergeten). De printer toegang vanuit Windows zul je ook via Samba op moeten zetten.

In Yast - Software - Softwarebeheer moet je daartoe de geëigende “patronen” installeren. Als je Yast daarna opnieuw opstart zul je zien dat daar nieuwe configuratie modules zijn toegevoegd. Daarmee kun je o.a. samba instellen.