Windows 7 installatie verwijderen van gedeelde SSD na installatie OpenSUSE 12.1 KDE

Ik zit met een soort van luxe probleem.

Ik heb Linux nooit voor meer dan het standaard internet, multimedia en
knip&plak werk gebruikt, dus ik weet hoe ik installaties moet uitvoeren,
partitioneren, programma’s installeren en updaten via de shell, maar daar
blijft het dan wel bij.

Ik wil mezelf verder in Linux ontwikkelen, dus wilde ik overstappen naar een
andere distributie van een iest serieuzere aard waar niet alles word voor
gekauwd en versimpeld, wat ik in ubuntu wel het geval vind.

Ik heb nu een heel mooi stabiel OpenSUSE 12.1 systeem draaien hier en
eigenlijk werkt echt alles, ondanks dat mijn systeem uit vrij nieuwe hardware
bestaat. Betere ondersteuning dan Ubuntu zelfs, waar ik al vrij positief over was.

Nu wil ik compleet van Windows 7 afstappen en uitsluitend OpenSUSE gebruiken
om mezelf nog meer te stimuleren er mee aan de slag te gaan en hoogstens nog
in virtualbox een windows installatie aanhouden.

Nu heb ik de volgende partities op mijn SSD:

• sdd1: Windows boot (door systeem gereserveerd) [100MB]
  • sdd2: Windows 7 Professional x64 [55GB]
  • sdd3: OpenSUSE 12.1 x86_64 / [20GB]
  • sdd4: OpenSUSE 12.1 x86_64 /home [37GB]

Ik heb de GRUB bootloader bewust naar de MBR geschreven, dus ik gebruik deze
nu in plaats van de Windows bootloader.

De OpenSUSE partities volgen dus na mijn Windows partities. Ik weet dat ik met
behulp van bijvoorbeeld Gparted via een Live CD de eerste partities kan verwijderen
en de OpenSUSE partities ‘naar voren’ kan verschuiven, maar hoe zit dit met de
benoeming van de partities? Zullen deze dan automatisch veranderen naar sdd1 & sdd2?

Zo ja, kom ik dan in de problemen met het opstarten van OpenSUSE? Ik ben erg tevreden
met mijn OpenSUSE installatie zoals die nu is en heb er aardig wat uren in gestoken, vandaar
dat is niet simpelweg opnieuw wil installeren.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Groeten Richard.

Hé Richard, welkom hier.

Kijk, zo zien we ze graag. Aan de kant met dat andere besturingssysteem.

• Om te beginnen zou je in Yast - Systeem - Bootloader de verwijzingen naar de Windows omgeving moeten verwijderen. Hetzelfde geldt voor de aankoppelpunten voor de Windows partities in /etc/fstab: eruit of uitcommentariëren.
  • Aangezien je over een SSD beschikt en deze geen cylinders heeft, heeft 't helemaal geen zin om de partities naar voren te verplaatsen, je kunt die ruimte bijv. gebruiken om muziek of data in te zetten en dan een linkje in je home te zetten ( doe ik met mijn Muziek map, da’s geen map, maar een link naar de muziekbevattende map op een andere partitie.
  • Als je de verwijzigingen naar Windows hebt verwijderd, kun je de partities ook verwijderen met fdisk of via Yast. Je houdt dan lege ruimte over die kun je via Yast - Systeem - Partitionering beschikbaar maken door daar een nieuwe partitie op aan te maken, die gewoon weer /dev/sdd1 gaat heten, de andere blijven sdd3 en sdd4.

En dan over het risico: mocht 't niet booten, dan kun je met een LiveCD het geïnstalleerde systeem overnemen, en GRUB opnieuw configureren. In de NL Howto’s staat een post over hoe je je systeem met een LiveCD kunt overnemen als je er, door bijv. GRUB fouten niet meer bij kunt. In de lucht krijg je 't altijd wel weer.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust, daar zijn deze forums voor.

Ik sluit me helemaal bij Knurpht aan. Het schijnt een beetje een misverstamd te zijn dat je partities moet verwijderen in een geval als dit. Een partitie is niets anders dan een stukje op schijf waar je op een georganiseerde manier gegevens in kunt zetten. Als die organisatie op dit moment een Windows systeem is, prima. Je kunt het ook gewoon als “rommel” beschouwen en er verder niet naar kijken. Dat “niet naar kijken” doe je door alle verwijzingen uit je openSUSE te verwijderen. Zoals gezegd: GRUB en fstab configuratie. Hetzij met een editor of met Yast > System > Bootloader resp. YaST > System > Partitioner. In die Partitioner zeg je dan alleen dat je die twee niet gemount wilt hebben (als ze dat waren). Dat is dus eigenlijk geen partitioneren.

Nu heb je twee partities met “niks”. Daar kun je over nadenken wat je er mee wilt. Opschuiven van de andere partitiies is onzin. Het is geen boekenkast :wink:

En als je weet wat je er mee wilt, kun je ze een andere grootte geven of samenvoegen. Belangrijk is daarbij dat je ze niet groter probeert te maken zodat ze over de achterliggende partitities heengaan!