Windows 10 zichtbaar maken in Grub.

Hallo,

Mijn Grub bootloader laat mn windows installatie niet zien om te booten. Via mn uefi kan ik wel Windows bootloader kiezen en gewoon in Windows 10 booten. Maar niet via grub.
Mijn hdd’s zijn als volgt: Ik heb een ssd schijf waar mn windows op geinstalleerd is als efi dacht ik. En een 2 e gewone harde schijf die door suse automatisch gepartitioneerd is voor de Suse installatie. In suse zie ik ik mn ssd schijf met windows als sda 1 t/m 4 en alle partities van Suse is sdb…
Ik heb wat in de Bootloader instellingen gekeken van yast maar daar kan je windows ook niet zien.

Het vinkje bij Vreemd OS detecteren staat wel aan.
Iemand een idee hoe ik mn windows 10 alsnog in Grub kan laten zien?

Ps: volgens mij heb ik trouwens grub2 geinstalleerd.

Was openSUSE geïnstalleerd voordat je de Windows installatie geupgradet hebt naar Windows 10 ?
Is de openSUSE installatie gedaan met UEFI/Secure boot ? Zie je dat ook in de UEFI settings?

En, het is openSUSE. We blijiven daarop hameren. SUSE is SUSE ( zie suse.com ), bij SuSE of S.u.S.E. als schrijfwijze kan het niet anders dan om een oude of heel oude versie gaan.

Ik zal eraan denken om het geen Suse meer te noemen maar openSUSE
En openSUSE heb ik na de installatie van windows 10 gedaan. Maar ik weet niet of openSUSE met UEFI/Secure boot geinstalleerd is. Ik heb een normale bootable usb image gemaakt en op de normale manier geinstalleerd. Kan ik dat eventueel checken? en zoja hoe doe ik dat?

Als 't goed is, wordt er bij de eerste keer booten vanaf installatie media gevraagd naar een key, en zou je openSUSE ook als optie in je UEFI settings moeten zien.

Heb je al geprobeerd om de bootloader opnieuw te laten installeren? Via Yast - System - Bootloader. Controleer dan vooral ook even of GRUB-EFI geselecteerd is, en niet per abuis GRUB. Als dat laatste het geval is zou 't er aan kunnen liggen dat je schijf nog een MBR partitionering heeft, terwijl UEFI/Secure boot een GPT partionering wil zien.

Nee bij mij is er tijdens de installatie niet om een key gevraagd. En in mn UEFI zie ik niet apart een vermelding van openSUSE. Ik zie enkel “Windows loader” en “Toshiba schijf” waarbij Toshiba mn ssd schijf is maar als ik daarvoor kies start openSUSE op. En in bootloader was na 1e installatie stond er geen GRUB-EFI. Daar heb ik later zelf voor gekozen. Hij stond gewoon op GRUB.

En ik zie zo niet in Bootloader van yast hoe ik Grub opnieuw moet installeren. Zo’n optie staat er niet. Of ik zie het niet.

Mmm. Iemand anders?
Ik zoek ondertussen wel even verder, maar moet ook (betaald) werken ;).