Ik heb een Acer Laptop met Broadcom 4311 Wireless network kaart. Heb belkin netwerk kaart gekocht maar beide niet aan de praat te krijgen.
Wil nieuwe kaart kopen. Zou iemand een tip kunnen geven welke kaart ik het beste kan kopen?
Ik heb een Acer Laptop met Broadcom 4311 Wireless network kaart. Heb belkin netwerk kaart gekocht maar beide niet aan de praat te krijgen.
Wil nieuwe kaart kopen. Zou iemand een tip kunnen geven welke kaart ik het beste kan kopen?
Welke openSUSE versie heb je? Geen 11.4 want die ondersteunt de broadcom wel. Om met 11.3 broadcom ondersteuning te krijgen moet je de Packman repo toevoegen en het pakket broadcom-wl en broadcom-wl-kmp installeren. dan doet-ie het geheid.
In mijn Acer Aspire 9300 zit een 4312 en die werkte ook met 11.4 niet direct, totdat ik een “/usr/sbin/install_bcm43xx_firmware” deed en de standaard kde4 networkmanager RPM verving voor de plasmoid-networkmanagement (-0.9.svn1192577-7.2.x86_64) versie. Dat is dus met de “b43” driver, de “wl” pakketten leken de hardware niet eens te herkennen (dmesg).
Welkom !!
In 11.4 zou je inderdaad de b43 (de open source) driver moeten gebruiken. Ik heb vandaag een paar laptops met 11.4 en broadcoms bekeken, en inderdaad draaide daar de b43 driver. In alle gevallen werkte het ding echter, dus ik heb niet gekeken of de firmware installer ook gedraaid had.
Overigens wordt de plasmoid-networkmanagement al vanaf KDE 4.5.5 gebruikt, werk jij op een geupdate KDE?
Tip: download een KDE Live CD en kijk eens of het ding dan wel werkt. Het kan zijn dat er tijdens de installatie iets niet goed gegaan is. Op laptops gebruik ik bijna altijd LiveCD’s (via USB) omdat je dan goed kunt zien of de hardware allemaal werkt.
Dank!
Hmm, nee nadat ik van 11.0 steeds een upgrade gedaan had naar .1, .2 en .3 vond ik het hoog tijd voor een verse installatie … beetje jammer dat banshee de muziek op mijn ipod weer eens als video’s ziet (dus de muziek server blijft voorlopig 11.3) maar verder zeer tevreden over deze nieuwe release!
Inmiddels ook een USB wireless adapter aan de praat op 11.4. Een Linksys WUSB54GC zegt “lsusb” maar eigenlijk een Ralink RT2070L. Die adapter werd eigenlijk direct gedetecteerd door openSuSE, ware het niet ook hier de firmware nog ontbrak volgens “dmesg”. Met de “ralink-firmware-1.2-1.1.noarch.rpm” uit de build omgeving en het opnieuw laden van de “rt2870sta” module begon er al meteen vrolijk een lampje te knipperen en ook de plasmoid laat de kaart zien.
Dat is wat, heb gisteren op een Acer Extensa 11.4 geinstalleerd waarin een wireless Broadcom BCM 94311 zit en deze kreeg ik niet aan de praat.
Ook al werd deze wel herkend .
Heb uiteindelijk deze vervangen voor een uit een Acer one 150.
Dubieus, dus. 2 laptops gecheckt, bij beide heeft de firmware installer gedraaid, zonder dat ik dat heb gedaan. Heb de usb id’s niet bij de hand, maar die zal ik ook nog eens checken. Zal ook nog eens in de engelstalige forums zoeken, dit moet meer voorkomen.
Nieuwe installatie van 11.4 gedaan met de Linksys USB erin. Wordt dan wel direct herkend.