webwereld bericht: Novell verkocht

Hoi,

Ik schrok toen ik dit bericht (Novell verkocht, status Unix onduidelijk | Webwereld ) las.

Roelof

Dat is echt slecht nieuws:’(

Dat hangt er nog maar helemaal vanaf. Vergeet niet dat Linux tegenwoordig een substantieel onderdeel uitmaakt van Novell’s inkomsten. En dat openSUSE niet maar een grap van Novell is, maar een community gebaseerde distributie, gesteund door o.a. Novell. Ik heb ook meegemaakt dat SuSE gmbh gekocht werd door Novell. Indertijd werd ook geschreven dat dat het einde was van gratis linux.

Dat open souirce projecten niet machteloze, door de groten getolerereerde, groepen exoten zijn, moge de gang rond OpenOffice.org van Oracle versus LibreOffice tonen. We zullen het eerst moeten zien. Dat er iets met Novell gebeuren zou, hing al maanden in de lucht.

Ik heb inmiddels iets meer info van mensen van wat mensen die voor Novell werken:

Ten eerste hebben zowel Novell als Attachmate in hun berichtgeving duidelijk gemaakt dat SUSE als aparte business unit door gaat. Aangezien de community een meer dan niet onaanzienlijke bijdrage levert aan de ontwikkeling van producten als SLED en SLES (SUSE Linux Enterprise Desktop, …Server), is de algemene gedachte dat het waarschijnlijk het process van verzelfstandiging van openSUSE alleen maar zal versnellen. Geen veranderingen voor ons dus, naar het nu lijkt.

Meer nieuws: Novell wordt door Attachmate opgesplitst in 2 business units, te weten Novell en SUSE.

Nog meer nieuws, op Tweakers.net.
Sowieso niet een goede ontwikkeling m.i.

niks aan de hand…er zijn genoeg mensen om SUSE op de been te houden

Zo is dat.

Even van achter de schermen: het feit dat SUSE een aparte business unit wordt, wordt gezien als een goed teken. Novell heeft laten zien, dat de constuctie SUSE Linux - openSUSE werkt. Bovendien is de verzelfstandiging van openSUSE als een op zichzelf staande, community gebaseerde, distro al heel ver op weg. De verwachtingen daarover zijn helemaal niet negatief, misschien zullen wat organisatorische zaken in een stroomversnelling komen. Beslist niet het begin van het einde of zo.

zeker geen einde, geen denken aan en wat nu wordt verkocht zijn of uitstekend lopende zaken of vastgelopen meet goede perspectief… de crisis dendert door

Dit lijkt me te gaan in de richting die al aangegeven werd:
Unixrechten niet in handen van Microsoft | Webwereld

Dat de UNIX rechten niet bij M$ komen, leek me nogal voor de handliggend. Waarom zou Attachmate 2.2 miljard betalen en vervolgens de rechten op de inhoud van het gekochte in gevaar brengen. Wat voor ons direct belangrijker is: geen veranderingen voor openSUSE. Mijn gevoel is dat ze proberen SUSE apart in de markt te zetten. En dat kon voor ons met openSUSE nog wel eens helemaal niet zo slecht zijn als menigeen vreest.

Wat krijgt Micosoft wél in handen? Hier te lezen.

Ook nog niet echt, vind ik. Gewoon doorgaan, die patenten oorlog is er toch al. En denk vooral aan het probleem waar Oracle nu mee zit ;).