Website maken software

Hallo ik ben Edwin de buurman van Benmh.

Nu wil ik graag websites gaan bouwen maar welke software moet ik daar voor gebruiken.
Niet te moeilijk en liefst Nederlandstalig.
Ben een beginner:)

Wordpress is erg goed en makkelijk te begrijpen. wordpress.org
Ga je de website zelf hosten of heb je al een plek voor je website? Bij een flink aantal maatschapijen kan je wordpress al instaleren als je je domein aanvraagd en dan is het heel makkelijk om een leuke website te maken zonder technische kennis van HTML of zoiets. Kijk maar eens op websites die ik heb gemaakt en beheeer. janbartspang.net, munsterlostandfound.com, deliciousartglass.com

Zelfde verhaal als @Dexter1997 kan ik ophangen over Joomla. Noemenswaardig daarbij is de enorme hoeveelheid (veelal gratis) modules en componenten die je kunt toevoegen, de grote nederlandse community die ontwikkelt en ondersteunt. Ook voor Joomla heb je geen HTML of programmeer kennis nodig. De meeste van mijn klanten onderhouden de door mij gemaakte websites na oplevering zelf.

Hoi Edwin,

Hier een link naar een ander forum, waarin ook het nodige over het onderwerp staat.

Makkelijkste programmaatje om websites te bouwen? (Pagina 1) - Desktop Software - NedLinux forum :stuck_out_tongue:

Even wat uitgebreider:

Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt. Wil je echt zelf HTML “schrijven”, dan is Kompozer een goede oplossing, synchroniseert ook eenvoudig van je eigen PC naar je website
Wil je flexibiliteit, een raamwerk waar je je pagina’s in kunt hangen, ga dan voor een CMS als Drupal, Joomla, noem maar op. Deze maken onderhoud van een website een stuk minder riskant voor een leek. Mijn werkwijze is om altijd lokaal, dwz op je eigen machine, een kopie te draaien, daarin te experimenteren met nieuwe dingen en deze pas echt op de site te gebruiken als je ze onder de knie hebt.

Goede tip… zal ik ook eens moeten doen… :slight_smile:

Je kunt in één klap een LAMP server installeren. Is een “pattern” in Softwarebeheer. Vervolgens even HTTP-server in yast doorklikken, mysql starten in Yast-runlevel editor, mysql configureren (genoeg pagina’s over te vinden), en hupsa, een webserver. Standaard mappen zitten in /srv/www/htdocs, niet in /home/username/public_html, zoals bij sommige distributies. Naar http://127.0.0.1 of http://localhost gaan en je ziet “It works” van apache2, dus draait je webserver.

Tja zo klinkt het ook wel makkelijk en zeer aantrekkelijk.
Ik ga er ook eens mee klooien.
Thx`s

Meer is 't echt niet. Als het moet kan ik ook nog wel even uitleggen hoe je nou mysql configureert voor gebruik.

Ik ga dit maar eens proberen op een oude p4 pc die ik heb liggen… :slight_smile:
The Perfect Server - OpenSUSE 11.4 x86_64 (ISP_Config 3)

De 32bit versie, natuurlijk… :smiley: