Nu staat naar volle tevredenheid OpenSuse 13.1 KDE op mijn laptop.
Één dingetje werkt nog niet, mijn webcam. Niet dat ik het nu nodig heb, maar ik ben een perfectionist.
Hoe begin ik er aan om de driver voor die webcam te vinden?
Alvast bedankt.
Grappig, over 't algemeen hebben die Aldi apparaten (daarvan kennen we Medion hier voornamelijk) best leuke hardware, en zijn ze lekker linux compatible. Maar dit is de zoveelste die ik zie met een webcam die 't niet doet.
Als je 't nog niet gedaan hebt, kun je dan “inxi” installeren, en daarna dit commando in een terminal draaien, en de output ervan hier posten, tussen CODE tags?
su -c 'inxi -F'
We kunnen dan zien of de webcam herkend wordt, en of er een driver voor geladen is.
Waarmee heb je overigens het wel of niet werken van de webcam gecontroleerd?
Wanneer ik in het zoekvenster van het Startmenu “webcam” tik, krijg ik alleen maar de opties om een cameratoestel te installeren en een link naar de webshop van Skype.
De Softwarebeheerder laat me weten dat er geen resultaten zijn voor “inxi”.
Is er nog iets anders die moet geïnstalleerd worden vóór ik weer zoek naar inxi?
Mijn stommiteit, daar staat de webcam niet tussen… Heb je ook output van
lsusb
EDIT: Wat ik nog nergens gezien heb, is hoe je weet dat het ding 't niet doet. Voor KDE is er “kamoso” (in de KDE_Extra repo, of via http://software.opensuse.org), voor GNOME is er “cheese”. Met beide kun je foto’s en filmpjes maken met behulp van je webcam, en meteen zien of die 't doet.
willy@linux-thvf:~> lsusb
Bus 001 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 002 Device 002: ID 8087:0024 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 003 Device 002: ID 046d:c521 Logitech, Inc. Cordless Mouse Receiver
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 001 Device 003: ID 0c45:6457 Microdia
Bus 001 Device 004: ID 8087:07da Intel Corp.
willy@linux-thvf:~>