Wat leuks

Aangezien er veel kans is dat ik nog wel eens op het forum verschijn voor hulp.Dacht ik ik zal er eens wat leuk van maken.
Want heb ik weer een systeem log programa geinstaleerd maar ik heb dan weer geen idee waar ik die vandaan moet toveren .
Dus weer verwijderd , Maar ik rommel verder.
En dan denk ik

.ik begrijp er eigenlijk nog steeds geen hout van
:wink: Maar ik kom verder.

Waarom zou je een systeem log programma installeren, logs worden al aangemaakt. Kijk voor de aardigheid eens in /var/log

Die var/log gebruik ik al om de firewall regels op de pc te bekijken, eigenlijk is het geen systeem log wat ik bedoel.Ik gebruik een nieuwe router en daar heb ik al de firewallregels ingesteld met IP adressen en zo.Misschien wat strak ingesteld ,want als er iets aan een IP adres veranderd werkt het niet meer en moet ik mijn windows computer opstarten want daar staat dus een programma op die de log van de router kan laten zien .En dan zie je wat aangegeven word met pass of block en kan je de regel veranderen.Wat wel grappig is dat hij de laatste maanden alleen nog wat opgestart om die logs te bekijken .:slight_smile:

Routers benader je in de regel via een webinterface, dwz door met een browser naar (bijv) 192.168.1.1 te gaan, op die van mij kan ik dan ook de firewall log bekijken… Werkt dat bij jou niet? Ik kan me niet voorstellen dat je dat vanuit windows zo kunt uitlezen, en vanuit linux niet (routers zijn (bijna) altijd linux bakjes). Ik zit hier zelf niet zo in, maar weet wel dat er enorm veel tools zijn voor linux om te bekijken wat er allemaal op een netwerk gaande is.

Ja ik kan ook in de router op in een log kijken,maar die log is zeg maar niet zo een grote ,dus het aantal meldingen is beperkt.:|En er is ook vaak een werk pc in het netwek met een vpn verbindingen en die geeft zoveel meldingen dat voor je in het log zit de meldingen al weer weg zijn.
En het is ook vaak gewoon onhandig om in te moeten loggen in de router.
Ik ga gewoon nog even lekker verder googlen en kijken of ik wat vind .

Weet je zeker dat je niet naar de logs van de Windows Firewall zit te kijken, of naar zaken die de software niet direct van de router haalt, maar zelf concludeert?

Weet je zeker dat je niet naar de logs van de Windows Firewall zit te kijken, of naar zaken die de software niet direct van de router haalt, maar zelf concludeert?

:\Nog even hard overnagedacht maar ik heb in de router ingesteld dat hij alle router info moet doorsturen naar een bepaalde pc.
Die de syslog server is.En waar dus het syslog programa draaid.En als er iets in de router geblokeerd moet worden komt dat netjes in het syslog programa op de PC.Ik dacht dat ik er ook een mooi plaatje van bij zou kunnen voegen maar dat lukt me niet.

Aaah, nou is het me helder. Zoiets heb ik inderdaad ook wel eens gezien op een router. Nogmaals, de meeste routers zijn linux bakjes, zou moeten kunnen, mits jij de rommel ook doorstuurt naar je linux PC.

Eigenlijk was het makkelijker als ik dacht ,ben gewoon met wireshark aan de gang gegaan,hier en daar wat dingetjes geprobeerd en toen kreeg ik precies wat ik wilde hebben.
Mijn router log op de Opensuse pc.:slight_smile:

Linux rocks, en openSUSE is de diamant :smiley: