Ik download
eagle-lin32-7_7_0.run’ , het verschijnt keurig. Het staat ook mooi in Dolfin, maar wanneer ik in Dolfin Eigenschappen de optie ’ acties/ in konsole uitvoeren’ kies krijg ik:
Waarschuwing: Kon ‘/home/henk/Downloads/eagle-lin32-7_7_0.run’ niet vinden. In plaats daarvan wordt ‘/bin/bash’ gestart. Controleer uw profielinstellingen.
Wat is er mis met mijn profielinstellingen, waar heb ik eerder? iets verkeerd gedaan
en waarom dit:henk@linux-07e0:
~> find eagle
find: ‘eagle’: Bestand of map bestaat niet
henk@linux-07e0:~>
Er zal vast wel een mooi commando zijn om eagle-lin32-7 7 0.run in een keer te installeren.
Als je via Dolphin rechts op die map eagle-lin32-7_7_0.run klik je op Properties kijk dan eens bij de Rechten en vink daar uitvoerbaar aan.
Ga terug naar die map en klik (links) er op, de Run zou dan uitgevoerd moeten worden en vragen om een root passwrd.
Ten eerste, om het voor ons allemaal makkelijker te maken posts te lezen, alsjeblieft alle gekopieëerde/geplakte computer tekst in een post, plakken tussen CODE aanwijzingen (CODE tags). Je krijgt die door op de knop met het # te klikken doe in de werkbalk zit boven het vlak waar je een post intikt.
Daarop aansluitend, altijd zoveel mogelijke laten zien van wat de computer je kan geven. Dat is beter dan zelf je conclusies vertellen. Dus als een programma beweert dat een bestand er niet is en jij denkt van wel, dan altijd laten zien dat het er is:
ls -l /home/henk/Downloads/eagle-lin32-7_7_0.run
Dat laat dan niet alleen zien of het bestaat, maar ook bijv. wat de permissies zijn. Daar hebben wij (en jij) veel aan.
Dan je commando
find eagle
I weet niet waar je deze wijze van aanroepen vandaan hebt. Maar als je
Jij hebt geen argumenten beginnend met een - (opties) dus het argument eagle dat je opgeeft het starting point. Dat wil zeggen de directory waar het zoeken begint. Nou, die bestaat niet. En wat je zoekt is het volgende argument (dat je niet hebt), en dat moet een expressie zijn. Dus bijv. iets zoeken dat met eagle begint wordt dan eagle*. Het commando zou dus bijv kunnen zijn:
find /home/henk 'eagle*'
Overigens, om je probleem verder aan te pakken lijkt het mij handig om het volgende te doen (en hier te posten):
file /home/henk/Downloads/eagle-lin32-7_7_0.run
Dan komen wij er misschien achter wat dat voor bestand is.
Als eagle-lin32-7_7_0.run een directory (map) is, (en is dat niet door de OP gezegd), dan heeft het aanzetten van het x-bit niet veel zin. Waarschijnlijk staat het minstens voor de eigenaar al aan.
O, en is dit overigens wat je zoekt https://software.opensuse.org/package/EAGLE . Ik zie dat dat (nog) gebouwd wordt voor 13.2
En, nog meer overigens: Je weet dat de support voor 13.2 ten einde loopt?
De looptijd van een versie was tot op heden 18 maand. Ruim voordat de support voor een versie afloopt wordt daarover bericht op alle openSUSE platforms, d.w.z. news.opensuse.org, de forums, de Facebook pagina, Twitter, Google+ om mensen te waarschuwen. Nu, met Leap, is er het e.e.a. veranderd, omdat Leap (deels) gebaseerd is op SUSE+Service Packs. Dat betekent o.a. dat de overstap van ‘minor versions’, d.w.z. van 42.1 -> 42.2 -> 42.3 een stuk minder rigoreus is dan die in het verleden was.
Een keuze die we hebben moeten maken ( en dat speelde al ten tijde van 13.2 ) is of we nog wel 32-bits versies moeten bouwen. De grote commerciële distros ( RedHat, SUSE ) leveren al enige tijd alleen 64-bit officiële releases. Omdat de wereld verandert, kost het steeds meer moeite en mankracht om een (even) goede 32bits versie te bouwen en onderhouden. Vandaar de keuze. Maar … vooralsnog wordt Tumbleweed nog wel in 32bit gereleased. Wat bij de beslissing meespeelt is dat veel mensen 32bit draaien op computers die eigenlijk 64bit zijn. Zelfs de 12 jaar oude Sempron die ik nog heb staan is een dual core, en dus 64bit. Dat er een sticker op zat waarop iets over een 32bits OS stond zegt niet alles.
Nou moet ik eerlijk zeggen, dat niemand je dwingt. Afgelopen voorjaar begaf de PC van een klant 't, en die wilde eigenlijk 't liefst SuSE 9.3 terug omdat ze daar zo lang met tevredenheid mee gewerkt had… ( ik dacht dat ze al lang terug was naar Windows omdat ik niks van haar hoorde ). Je kúnt dus gewoon door op je 13.2, maar dan krijg je op enig moment geen updates meer.
Deze heb ik op een HP mini laptop en een Thoshiba sattelite draaien en zonder een enkel probleem.
Misschien eens proberen als 13.2 echt niet meer gaat.