wachtwoordkluisje

Vandaag weer eens geprobeerd Kwallet te gebruiken. Voor zover ik intussen heb begrepen (uit probeersels en de handleiding) is het een compleet geïntegreerd onderdeel van KDE. Resultaat: het is onmogelijk om zelf een wachtwoord (of zelfs andere onzin) in Kwallet te krijgen.
Tja, daar kan ik slecht tegen. (Het doet me denken aan de catastrofale narigheid bij Kmail).
Vroeger heb ik Keepassx gebruikt en dat beviel prima. Een simpel kluisje met een paar handige features. Helaas heb ik dat (als sinds 11.4) niet meer bij openSuSE kunnen vinden.
Kan iemand me helpen met het installeren vanuit de tarball. Ik heb keepassx-0.4.3.tar.gz. Het enige wat ik als leesbare informatie heb gevonden is, na uitpakken, een tekstbestandje “INSTALL” met de inhoud

Installation instructions for *nix:
-----------------------------------
1. qmake-qt4 / qmake
   You have to use qmake of Qt >= 4.3.0, depending on your distro it is called qmake or qmake-qt4.
   By default KeePassX is installed to /usr, you can change that by adding PREFIX=[PATH] to the qmake command.
   You can also add DEBUG=1 to build KeePassX with debug symbols.
2. make
3. make install

Hoe gaat het nu verder?

Je maakt het jezelf veel te ingewikkeld :). Hiervoor is software.opensuse.org: Zoekresultaten . Je vindt daar sowieso alle pakketten die in de officiele repos verschijnen, maar als je bij zoekopties aanvinkt dat je ook in de homedirs van de ontwikkelaars wilt zoeken, krijg je nog veeeeeel meer. Mijn advies is om dat laatste alleen te doen, als wat je zoekt anders niet te vinden is, en de repos na gebruik te deactiveren/verwijderen.
In het geval van KeePassX zou ik kiezen voor het pakket uit de openSUSE_11.4/Contrib/standard: repo.

Is dit overigens iets wat je sowieso wilt leren, laat 't dan in een aparte thread maar weten. Het compileren van source code is in principe inderdaad zo simpel als 't er staat, maar voordat je je systeem zover hebt dat je ook alle ontwikkelbenodigdheden hebt, ben je wel even verder, zeker als je nog niets op het gebied van ontwikkeling gedaan hebt.
Ik heb onlangs de beta van XBMC gecompileerd, duurt op zich niet zo heel lang, maar voordat dat daadwerkelijk kon gebeuren… Is allemaal goed te doen hoor, je moet een paar dingen weten, en dan zijn de meldingen die je krijgt wel helder, in de zin van wat je moet doen.

Reactie op je eerste antwoord; Dank! Onnozel dat ik daar zelf niet heb gezocht. Ik heb de link dus meteen bij m’n bookmarks gezet. En ja hoor, intussen heb ik KeepassX weer aan het werk. Veel handiger dan het Kgpg-versleutelde bestandje dat ik tot nu toe gebruikt heb.

Reactie op je tweede anwoord: Ja, dat wil ik sowieso leren. Alleen heb ik op dit moment uiteraard geen behoeftes meer - voor zover ik weet.
Ik vind het eigenlijk te gek voor woorden dat ik zoiets elementairs niet (op zijn minst een beetje) beheers.

Vervolg: het simpelst, gewoon beginnen:

Je pakt die sources uit, gaat de map in en probeert dan “qmake”. Dan zegt je systeem “File not found…”. Dus Softwarebeheer - Zoeken op "qmake’, geeft als resultaat het pakket “qconf”, dat installeer je. En dan gaat qmake vanzelf mekkeren over de volgende stappen. Als er libs gemist worden, ga er dan vanuit dat je de ontwikkelversie (pakketnaam-devel) moet hebben, en installeer die. Net zo lang totdat qmake er foutloos doorheen loopt. Daarna “make”, dat zou het zonder meer moeten doen, als “qmake” gelukt is. Bij XBMC moest ik voor mijn gevoel wel 100 devel pakketten installeren voordat de hele compilatie liep :smiley:

Ik heb gewoon een pattern geinstalleerd. Base Development heet dat in mijn Engelse. Dan komt bijna alles wel binnen. Ik weet dat het wat meer schijfruimte nodig heeft, maar vind het persoonlijk sneller. Kan zijn dat je dan inderdaad nog steeds dingen mist. Moet XMBC nog een keer uitproberen, maar daarvoor zal ik een andere thread in Praathoek aanmaken…

Met het “Base Development” pattern haal je de meeste, zo niet alle benodigde tools binnen, niet de devel versies van de libraries. En dat zijn er bij los van een distro/desktop ontwikkelde multimedia applicatie nogal wat. Die 100 was echt geen grove overdrijving. Even voor de grap: Dexter1979 en wba, kunnen jullie allebei onderstaand commando + output hier posten

glosscomputer@laptop:~> rpm -qa | grep devel | wc -l
191

Dit commando zoekt alle geïnstalleerde pakketten, filtert daar (grep = Get Regular ExPression) de pakketten uit met “devel” in de naam, en telt dan (wc = word count, -l = in regels) het aantal malen dat dat voorkomt. Ik heb dus 191 …-devel pakketten geïnstalleerd. Op mijn server/werkstation, waar ik ook wel eens wat dingetjes gecompileerd heb, ziet 't er zo uit

glosscomputer@GjLzelF:~> rpm -qa | grep devel | wc -l
81

Op mijn laptop is XBMC eigenlijk het enige programma dat ik van source heb gecompileerd en geïnstalleerd.

Ik zie wat je bedoelt… Installing All Building Dependencies Dat is nogal een lijst! Ik zal eens kijken wat ik heb als ik weer thuis ben. Ben op dit moment op het werk (Echt hard aan’t werken als ik hier ook nog bezig kan zijn! ;))… Maare, wat is er mis met de RPM? → XBMC

Die crasht met een segfault, zonder verdere berichten. Heb al een berichtje gestuurd naar de packagers, nog nix terug. Maar, da’s al wel even geleden, kan best zijn dat 't al gefixt is, maar die beta doet 't prima.

EDIT: En ik kijk even bij Packman (http://packman.links2linux.de) en wat zie ik: nieuwe pakketten voor Tumbleweed en 12.1 :). 's Kijken.

jan-bart@Dexter:~> rpm -qa | grep devel | wc -l
70

Valt me nog mee…

Hallo,

Ik lees dit nu even veel te laat, toch wil uiteraard doen wat gevraagd is :

wim@linux-lfm2:~> rpm -qa | grep devel | wc -l

antwoord :

0

Het leven kan zeer eenvoudig zijn, doch ik weet niet of iemand er iets mee opschiet.

W

Dit onderwerp is wel ver van z’n oorsprong beland, mede mijn fout. Komt door de compilatieproblematiek uit de eerste post. Maar XBMC en het geïnstalleerd hebben van een bepaalde hoeveelheid -devel pakketten heeft niets met die eerste post te maken. :smiley: