Bij het testen is het me opgevallen, dat wij nu standaard het US International keyboard krijgen. Dat betekent dat je toetsenbord werkt op de windows manier. Dat betekent dat je als je een " wilt maken, je een quote + spatie moet doen, voor iedereen die ook maar iets met code te maken heeft een regelrechte ramp, zie hieronder
$q = "SELECT order_id FROM #__{vm}_orders WHERE user_id='" . $auth"user_id"] . "' ";
en dat moet dan precies goed gaan.
Dit heeft ondermeer tot gevolg, dat je in plaats van
"u
in een wachtwoord
ü
krijgt te staan, en je vervolgens niet meer op de konsole kunt inloggen.
Wil je dit vermijden, zet dan bij de installatie je toetsenbord meteen op US English.
Heb je de automatische instelling geaccepteerd en wil je terug? Yast - Systeem - Systeemtoetsenbord, deze op VS Engels / US English zetten.
Wie verzint zo iets. Zijn die amerikanen helemaal gek geworden? Zomaar veranderen in een taal waar je geen verstand van hebt?
Dat gaat een hoop problemen en klachten opleveren! Allemaal mensen die ineens hun tekens niet meer getikt krijgen. Om je toetsenbord het raam uit te flikkeren. Maar ik ben bang dat de meesten zich net zullen beheersen en dan maar openSUSE verwijderen. >:)
De ellende is dat je je eerst verschrikkelijk kwaad maakt als je dat overkomt. En dan ga je misschien zoeken en mischien vindt je dan een HowTo. Een HowTo die je vertelt hoe je weer goed kan krijgen wat goed was. Een behoorlijke afgang. En veel verpeste tijd. Ik heb openSUE niet om tijd te verpesten aan rechtbreien wat krom is gemaakt, ik heb het om dingen mee te doen. Het is een gereedschap. Net als een auto een gereedschap is om mij en anderen en goederen te verplaatsen. En ik wil niet na e onderhoudsbeurt moten zoeken waar de richtingaanwijzer nu weer zit. Dan ga ik voor een ander merk auto.
Helemaal mee eens. Tijd om het te veranderen voor 13.1? En dan meteen ervoor zorgen dat het niet weer gebeurt? Zou dit te veranderen zijn in een latere variant van de 12.3 ISO als die bestaat?
Ik gebruik zelf geen US international toetsenbord dus dit probleem was mij helemaal niet opgevallen. Heb alleen op mijn Netbook, die ik in Nederland heb gekocht, zo’n ding zitten. Zet de taal altijd op English UK en het toetsenbord op English US. Ik zal er eens naar kijken wanneer ik 12.3 installeer volgend weekend.
De ellende is natuurlijk dat we dan bij 13.1 weer mensen hebben die aan het verkeerde gewend zijn. Als zoiets eenmaal fout gaat is het zonder veel frustratie niet mee goed te krijgen.
Het veranderen van verstekwaarden (defaults) is altijd heeeeel gevaarlijk.
Ergens in 2004 had een nederlander 't voor elkaar gekregen dat wij een NL toetsenbord kregen. Dan zitten essentiele toetsen als de / en ; niet meer waar ze op de fysieke toetsen zitten als je een gewoon fabriekstoetsenbord hebt met US English layout. Het heeft tot 12.1 geduurd voordat we netjes US English kregen. Ik hoop oprecht dat 't bij 13.1 weer terug is.
In het verleden is er ook wel eens over gepraat om standaard op US English te zetten ( alle A en B merken leveren dat, overal over de wereld) en voor de desktop een keuze optie. Zou ik beter vinden.
Beginners met Linux/openSUSE, zullen er blij mee zijn, verwacht ik… Het bevordert een soepele overstap. En dus wordt de kans groter, dat ze bij openSUSE blijven. Veelgebruikte andere distro’s als Ubuntu en Linux Mint, zijn om die reden jaren geleden al overgestapt op het “V.S. Internationaal”-toetsenbord voor Nederlandse gebruikers.
Voor ervaren openSUSE-gebruikers is het even wat lastig, maar die zijn ervaren genoeg om het systeem sowieso volledig naar hun eigen hand te zetten, denk ik. Ik ben er dus blij mee.
Ik zal er heel eerlijk en kort over zijn: ik vind 't een regelrechte ramp. Bestaande gebruikers moeten zich dus aanpassen aan Ubuntu en M$ ? Dat denk ik niet. Henk heeft de enige MI passende reactie al gegeven: Linux is not Windows. En dat zijn ze, eveneens MI, bij Ubuntu vergeten, wat Canonical doet heeft met open source niets meer te maken. Met standaarden gaan ze op een even
Ter aanvulling: ik heb hiervoor een bugreport aangemaakt, ik vind dit van een zelfde orde als van “/” “c:/” maken, en verwacht hierover nog een hoop ellende in de forums.
Overstappers vanuit Windows, Ubuntu en Linux Mint zullen er juist blij mee zijn… Die zullen nu immers niet meer komen klagen dat ze geen trema’s en geen accenten kunnen tikken. En van die gebruikersgroepen moeten we het hebben voor de groei van openSUSE, denk ik.
Tja, je kunt niet iedereen blij maken, natuurlijk…
Maar het veranderen van een verstekwaarde (default) is altijd een ernstige zaak.
Veelal gebruiken mensen zo’n waarde zonder het te weten. Als die dan verandert is het volkomen onduidelijk waarom iets ineens heel anders werkt. Feitelijk is het regelrechte misleiding.
Het maakt werken in de console onmogelijk, terwijl de setting al jaren in de desktop te “zetten” is. Zoek voor de aardigheid eens via Google hoeveel posts hierover voor Ubuntu te vinden zijn. De eerste ellende heb ik al gehad: klant met nieuwe openSUSE 12.3 machines vandaag uitgerold, Compose key werkt niet meer. Zucht.
Dit is voor de komende release: https://features.opensuse.org/314915
Verder wil ik er even aan toevoegen, dat bugzilla geen discussieplatform is. Je rapporteert een bug, de devs onderzoeken die en dan wordt er gefixt of niet.
Om mijn part maken ze de desktop keyboard layout Swahili of Haïtiaans, de systeem keyboard layout moet gewoon staan op wat het werkelijke toetsenbord is, dus geen dead keys, in ons nederlandse geval dus US English,
Mijn mening toegevoegd op openFATE… We gaan elkaar niet overtuigen, denk ik. Maar dat hoeft ook niet: ieder heeft recht op zijn eigen mening. We zien wel, waar de ontwikkelaars toe zullen besluiten.
Overigens, naar aanleiding van je opmerking over Ubuntu: ik ben al sinds 2006 een “ouwe forum-rot” op het Nederlandse Ubuntuforum. Vóór de verandering naar “V.S. Internationaal”, waren daar bijna dagelijks vragen van beginners over verandering van de toetsenbordindeling (o.a. wegens trema’s en accenten). Na de verandering (in 2007) bijna nooit meer…
De ervaren programmeurs, die “V.S. Engels” nodig hadden in hun Ubuntu, veranderden simpelweg de toetsenbordindeling naar hun believen. Of maakten een apart account aan met een afwijkende gebruikersvoorkeur.
Het gaat niet om programmeurs. Het gaat ook om beheerders, om gebruikers die ergens op vertrouwen. Wat Ubuntu allemaal doet, nix mee te maken. Voor mij horen die al een hele poos niet meer bij FOSS. Noch is Ubuntu (al denkt Canonical er anders over) de maat der dingen. De eerste kwaaie reacties van klanten zijn al binnen: “Hoe kun je in godsnaam dit soort funtionaliteit omgooien?” .
Daarbij zit me nog iets dwars. Dergelijke veranderingen hebben we ook bij openSUSE eerder gehad. Er wordt dan eerst ruim overlegd, o.a. in de forums, om te komen tot een consensus. In dit geval zie ik eigenlijk alleen een persoonlijke kruistocht. Alsjebieft, hou op om openSUSE de *buntu-way te laten volgen, straks geeft mijn distro me ook nog een Amazon account. Dat zou voor mij einde verhaal betekenen, FOSS is FOSS.
Dat is beslist niet mijn bedoeling… Ik gebruik al jarenlang verschillende distro’s door elkaar, en met veel plezier. Juist wegens de eigenheden van elke distro. Eenheidsworst is dodelijk. En openSUSE staat bij mij hoog in het vaandel: ik maak er regelmatig reclame voor, ook bij “de buren”.
Maar goed, laten we op dit concrete punt (toetsenbordindeling) overeenkomen dat we het gewoon niet eens zijn… En het verder overlaten aan de “hogere machten” (ontwikkelaars) om te beslissen. Dat is per slot van rekening hun taak.
In ieder geval stel ik voor, dat we de volgende keer dat we elkaar zien, samen een pilsje (of twee) pakken. Op de goede verstandhouding.