Waarom openSUSE

“Yast verouderd”, die is nieuw voor mij. Moet er eigenlijk wel om lachen. Als je Yast - Systeem - Bootloader start, krijg je een bootloaderconfiguratieprogrammaatje voor GRUB2, niet echt oud, en voor zover ik weet ook niet te zien in andere recente distros, maar goed.

Linux Format, een Engels Linux magazine, had dat laatst ook al… Die zei dat YAST een dinosaurus was! Die kregen de maand daarna gelukkig een aantal emails/brieven van mensen die openSUSE juist gebruiken OM YAST… Daar ben ik er ook 1 van… YAST maakt de meeste configuratie dingen veel makkelijker… Heb laatst Samba ingesteld zonder /etc/samba/samba.conf te editen in vi/nano/kwrite, etc…

Ik vind Yast ook geweldig.

Wat er bij (sommige) reviews staat, is dat het beter is instellingen ed een onderdeel van KDE (of Gnome) te maken ipv een een apart onderdeel.
Yast lijkt overbodig.

Nogmaals, niet mijn mening.
Ik heb gebruik nog niet zolang openSUSE moet nog “wennen” aan Yast.

Als voorbeeld mijn poging om Serviio te installeren.
In andere distro’s moet je allerlei scriptjes maken, om het programma te starten.

Toen ik op dit forum de vraag plaatste hoe ik Serviio op openSUSE draaiende kon krijgen, was het antwoord:
“Gewoon aanzetten, met Yast”
Simpel!

Met name Henk en ik zijn nog van de oude stempel… Wij hebben nog geleerd dat je een systeemomgeving hebt, en gebruikersomgeving. De eerste “is van” root, de rest van de gebruikers. Ik zou nog best 's de discussie willen aangaan of wat jij schrijft niet andersom moet; dus Yast modules waarmee je de basisconfiguratie voor KDE, GNOME Nz. kunt vastleggen.

In 1995 tijdens introductie cursus systeembeheer zei leraar : Linux is een zeer krachtig en veilig OS. Ik installeerde het met diskettes. De distro was Redhat. Jaren later cdrom gekocht. Maar ik begreep er toen nog niet veel van, met name rpm. 2 jaar geleden Ubuntu. Ik vond het een makkelijk te begrijpen OS, prettig forum, ook Unity vond ik handig. Maar het constant verschijnen en verdwijnen van de menubalk aan de linkerkant vond ik minder prettig en nog wat andere zaken deden mij een paar maanden geleden naar een ander OS zoeken. Ik vond het belangrijk dat het een OS moest zijn met een lange geschiedenis, hetgeen mij een gevoel van vertrouwen geeft. Eerst Debian geprobeerd, maar ik vond dat geen gebruikersvriendelijk OS. Toen wist ik me openSUSE te herinneren. Ik las dat ze begonnen waren met KDE, dus besloot ik ook maar meteen over te stappen naar KDE. Ik vind de layout van KDE erg prettig. Ook Yast ! Sommige zaken, bijvoorbeeld Nvidia drivers en Spotify, vind ik makkelijker te installeren dan in Ubuntu.

Als Yast dan een dinosaurus is, dan wordt openSUSE 13.1 Jurassic Park :D. Wat een groot nadeel was van Yast was dat het geprogrammeerd was in een eigen programmeertaal. Dat betekende o.a. dat niet alleen Yast zelf onderhouden moest worden, maar ook de taal waarin 't geschreven was. Dit jaar is het “porten” van Yast’s code naar Ruby begonnen, om bij de tijd te kunnen blijven, en ontwikkelen beheersbaarder te maken. Men is al een heel eind, als 't goed is krijgen we de nieuwe Yast in 13.1 al te zien.

I never tried any other distro, because I had no need for it.

My first suse was 9.3, I had been reading a computer-magazine, and it came with an suse dvd.

I liked it, but because I am a gamer too, linux could not do everything I wanted.

Since steam came to Linux, openSUSE is my main os, I only boot win 7 when I don’t have a choice.

I have looked at other distro’s but never found one I liked.

Some like ubuntu take user friendly a step to far for my likings.
I love how openSUSE is suited for n00bs and pro users.

The only real problems I had with openSUSE, would not have been solved by a different distro.

I love yast, and since steam came to Linux, we finally get good 3d drivers, which can compete with win drivers.

I am still optimistic, that steam will be the tipping point, for Linux on the desktop.
Not just because of Linux , but more and more game developers are already looking for solutions, that are not tied to one OS.DirectX.
When games come to linux, more programs will follow.

And maybe one day, I will be saved from this doc format.

of dat allemaal ook helpt om op de juiste plek in de juiste taal de reageren … :D.

Waarom gebruik je OpenSuse?
Ik ben OpenSuse gaan gebruiken doordat ik door een collega werd getipt. Dat was bij versie 6. Ik heb zelfs de officiële cd’s nog. Ik ben toen niet blijven hangen.
Een paar jaar later kreeg ik een andere functie. Ik moest beter nadenken (voor al onze gebruikers) waarom een bepaalde keuze voor software werd gemaakt. Die analyse heb ik toen ook voor thuis eens uitgebreid gemaakt. Ik heb heel veel eisen en wensen genoteerd.
Maar de belangrijkste reden was een grafische ondersteuning bij instellingen en installatie, dus YaST. Het gemak dat Yast geeft voor een beginnende gebruiker vind ik onovertroffen. Dat heeft toen voor mij een flinke drempel weggenomen.

Waarom niet een andere distro?
Inmiddels heb ik geleerd met de command line te werken. Zowel distro’s geprobeerd met packaging via .deb als anderen met .rpm. Iedere keer bleef t gemak van YaST trekken. En na one-click-install voor mijn nieuwste wensen heb ik eigenlijk nooit meer omgekeken naar andere distro’s.
Ik lees er veel over. Ik probeer wel eens wat. Toch blijft OpenSuse voelen als thuiskomen.

Vanaf wanneer gebruik je OpenSuse?
Die vraag zie ik ook een aantal beantwoorden. Zoals boven met versie 6 begonnen. En vanaf versie 10.x ben ik pas echt overgestapt naar OpenSuse. Ik had toen nog wat windowsapplicaties waar ik geen alternatief voor vond. Dus eerst een tijdje dualboot gebruikt. Maar dat werd al snel alleen maar OpenSuse. Ik merkte dat ik de andere kant van dualboot niet meer gebruikte. Met de volgende versie OpenSuse de dualboot verwijderd. Was even spannend maar uiteindelijk niets gemist.
Alle functionaliteit die ik ooit onder Windows had is vervangen. En inmiddels biedt de linuxwereld mij meer functionaliteit dan ik ooit had durven dromen. Vaak werken linuxapplicaties voor nieuwe gebruikers zelfs intuïtiever. Er lijkt vanuit de gebruiker te zijn ontworpen i.p.v. uit het werkproces.

Grappig, ik begon ook met S.u.S.E. 6. En heb ook de origniele CD nog en dat ding boot gewoon mijn laptop. Daarna nix meer, maar
ImageShack - Best place for all of your image hosting and image sharing needs](ImageShack - SuSE6.jpg)
Kun je nagaan, ik draaide 't toen op een Compaq met een Pentium II, 350MHz en 32MB intern geheugen. Als een tierelier, toen ik 't eenmaal aan de praat had.

नमस्ते
अंग्रेज़ी फ़ोरम्स नहीं है ।
डछ फ़ोरम्स है ।

Jeg forsta det ikke.

Ah, jullie beginnen subforums in het Oost-Kennemerlands

Yep, heb alleen moeite met de uitspraak en het lezen van Henk zijn Koeterwaals.
Hij maakt gebruik van een oosters dialect op het Oost-Kennemerlands.lol!

Kom,kom. Een beetje je best doen. Het schrift is Devanāgarī en wordt heel erg phonetisch gebruikt. Dus als je het kan lezen kan de uitspraak geen probleem zijn. Er zit twee keer een neusklank in, maar als je Frans hebt geleerd kun je dat al lang. En één keer een ṭ (met de tongpunt achter tegen het gehemelte). Verder niets bijzonders.

Ik ben overgestapt op Open Suse 10.3 na heel veel ergernis over de gang van zaken bij Microsoft. Mijn eerste PC was voorzien van Windows 3.11 en gaande weg is dat opgelopen tot XP.
Totdat mijn harde schijf het begaf en ik XP opnieuw moest installeren en gedonder met validatiecode’s kreeg bij MS.

Ondertussen had ik van een ander al de suggestie gekregen om Open Suse 10.3 eens uit te proberen. Dus, zoals waarschijnlijk net als velen, het eerst dual boot uitgeprobeerd. Dat beviel me zeer goed en ik ging het steeds meer gebruiken dan Windows.
Windows had ik uiteindelijk alleen nog maar voor mijn dochter, omdat zij spelletjes speelde die alleen op Windows draaide. Totdat ik voor haar een eigen PC had en ze daar op kon spelen. Vanaf dat moment heb ik Windows van mijn PC gegooid en ben exclusief Open Suse gaan draaien. Inmiddels draai ik daarvan de meest recente versie.

Ik moet zeggen dat Open Suse voor mij een veel rustiger werkomgeving leverde dan Windows deed, met al zijn pop-ups van anti-virussoftware en firewalls. Ook mijn vrouw, die absoluut digibeet is, werd knettergek van Windows en wist niet wanneer ze bepaalde toepassingen moest toestaan of niet. In Open Suse hoefde ze die keuze niet te maken, omdat de firewall lekker rustig op de achtergrond draait en anti-virussoftware niet eens echt nodig is en ook niet geïnstalleerd is.

Ik doe met Open Suse zo goed als alles, van office software tot audio en video, noem maar op.
Het is alleen jammer dat ik er nooit een webcam werkende mee heb gekregen.

Verder heb ik op een oudere laptop wel Lubuntu staan en live cd’s van diverse distro’s uitgeprobeerd, maar ik blijf toch steeds weer terugkeren bij Open Suse. Dat voelt als een oude jas, gewoon goed!

Dag,

Om het maar even kort te houden: webcam nooit werkend gekregen? Tegenwoordig moeten die dingen het gewoon doen. Zet maar een nieuw draadje op in Hardware en dan zullen we met z’n allen dat ding 's leren te doen wat-ie moet doen :smiley:

Het is zo erg dat ik mijn webcam heb weggesmeten, dus als ik er weer een heb, dan open ik dat bewuste draadje wel.
Alvast dank.
:slight_smile:

Ja dat openSUSE 10.3 had inderdaad nog wel eens problemen met de webcam.

Hoop dat je snel een upgrade gaat uitvoeren naar 13.1 of de rolling relaese versie.
Denk dat je webcam problemen dan snel verholpen zijn.
openSUSE 10.3 wordt trouwens alweer een tijdje niet ondersteund, vandaar.

Ik zit inmiddels alweer een tijdje op versie 13.1. Wordt nu alleen tijd om een nieuwe webcam te kopen.