Vragen over OpenSuse

Ik hoop dat ik mijn vragen onder de juiste categorie plaats…

Mijn vragen na het bekijken van OpenSuse met de Gnome desktop:

1. Onder Ubuntu maakte ik gebruik van PPA’s (repositories), is dit ook mogelijk onder OpenSuse en zoja, op welke manier?
  2. Hoe kan ik de Nvidia driver installeren? Onder Ubuntu en Ubuntu afgeleiden maakte ik gebruik van een PPA van x-swat.
  3. Hoe zit het met multimedia ondersteuning? Onder Ubuntu en Ubuntu afgeleiden werd e.e.a. opgelost door het toevoegen van de PPA van Medibuntu. Heeft OpenSuse alle ondersteuning of moet e.e.a. nog gedaan worden?
  4. Wat is de beste Gnome configuratie editor om de Gnome Desktop enigzins aan te passen.
  5. Zijn er goede OpenSuse tips/tricks sites? Het internet barst van allerlei sites voor Ubuntu, maar zoek ook iets voor Suse…

Ik hoop dat jullie mij op alle vragen een duidelijk antwoord kunnen geven. Tot nu toe ziet OpenSuse met de Gnome desktop er goed uit! Ook de extensies bevallen me prima, doet me ergens denken aan Linux Mint met Cinnamon desktop. Ook de extensie om een global menu te maken ipv. die Dash-gedoe vind ik een superoplossing!

OK. Een dagje thuis met 2 pubers, dus tijd zat :D.

1. openSUSE werkt -net als de meeste distros- ook met repositories, of repos. Deze kun je beheren via Yast - Software - Softwarebronnen (zie ook verder onder het antwoord op je nvidia vraag)
    Net als onder de *buntus wordt afgeraden er teveel aan te zetten, en alleen die te gebruiken die voor jouw openSUSE versie zijn. Om eerlijk te zijn: er zijn er veel meer dan onder *buntu, omdat ook de ontwikkelaars en pakkettenbouwers hun eigen repos hebben. De repositories zijn ook met een browser door te bladeren: Index of /repositories. Daarnaast hebben we nog software.opensuse.org: Download openSUSE 12.2, waar je naar pakketten kunt zoeken.
  2. De NVIDIA driver kun je op meerdere manieren installeren, hieronder de standaard wijze, het is van belang dat je eerst je systeem helemaal up to date hebt
    Ga naar Yast - Software - Softwarebeheer.
    Klik Pakket - Alle pakketten - Opwaarderen als er een nieuwere versie is. Als je dit nog niet gedaan hebt, wordt er ook een nieuwe kernel geinstalleerd. Als dat zo is, krijg je de melding dat je moet herstarten, doe dat dan eerst.
    Start Yast - Software - Softwarebeheer
    Klik Configuratie - Installatiebronnen
    De repo-manager wordt gestart, klik Toevoegen
    Klik "Installatiebronnen van de gemeenschap
    Selecteer de NVIDIA bron
    Klik OK, OK, je gaat terug naar Softwarebeheer
    Als het goed is worden de NVIDIA drivers geselecteerd voor installatie
    Klik “Accepteren”, de installatie wordt uitgevoerd.
    Herstart nu je systeem, de NVIDIA driver is geïnstalleerd.
  3. In de NL Howto’s is een stukje te vinden over Packman en het hoe en waarom. Dat is tegenwoordig eenvoudiger geworden:
    Voeg volgens het onder 2 beschreven procede de Packman repo toe
    Terug in Softwarebeheer is een aantal pakketten al geselecteerd om de geïnstalleerde te vervangen. Je kunt daar zelf k3b-codecs, libxine2-codecs en w32all-codecs aan toevoegen
    Klik Accepteren, voer de installatie uit. Je zou nu volledige multimedia ondersteuning moeten hebben
  4. Onder GNOME3 gebruik je daarvoor

gnome-tweak-tools

1. Medelid Pjotr heeft hier https://sites.google.com/site/computertip/opensuse het e.e.a. staan. Heb dat niet allemaal gelezen, weet dat ik bijv. niets doe met repo prioriteiten, omdat daar heel rare situties van kunnen ontstaan, maar er staat veel bruikbare, helder info. Verder heeft openSUSE.org ook veel informatie. Je wordt op basis van je IP doorgestuurd naar NL versies waar mogelijk.

En … de forums bevatten ook veel “artikelen”, en kunnen goed doorzocht worden. Een advies: probeer oplossingen voor problemen zoveel mogelijk eerst binnen de openSUSE wereld te zoeken. Zoek je bepaalde pakketten, kijk dan eerst via software.opensuse.org: Download openSUSE 12.2 of er pakketten voor jouw openSUSE versie beschikbaar zijn.

[QUOTE=Knurpht;2498132][/QUOTE]

Mooie uitleg! Dank u vriendelijk!

Toch nog 1 vraag: Waar kan ik OpenSuse met Xfce desktop downloaden? Hier vind ik alleen de KDE en Gnome versie en hier zie ik alleen een oudere versie van Suse met Xfce. De site van Pjotr meldt dat er een 12.2 versie is met Xcfe…???

Als je de DVD hebt gedownload zit XFCE daar gewoon bij. Net als KDE en Gnome. Keuze ergens in het begin van de installatie.

Als je je later bedenkt kun je via YaST > Software > Software manager en dan in Beeld de Patronen aanzetten. Daar kies je verdere desktops die je er bij wilt zetten. Je kunt dan tijdens inloggen (iedere keer weer) kiezen welke je vandaag eens zult gebruiken.

install nieuwe versie
voor Suse komen er steeds nieuwe versies uit de nieuwe versie kan direct over de vorige geinstalleerd worden
maar ik weet niet hoe dat uitgevoerd moet worden
Graag een uitleg hier over als iemand dat wil

Vriendelijke groet F.Veerman

Kun je hier een nieuw onderwerp voor starten, anders komt alles door elkaar te staan. Voor anderen heb je niet meer gedaan dan een reactie geven op het onderwerp dat nomko al gestart is.