Vraag nvidia kaart en X org

Ik zie net in yast iets wat ik vreemd vind, en wil weten of dit klopt.

Als ik het goed begrijp zijn er twee versies geïnstalleerd.van Xorg

Namelijk:

xorg-x11-driver-video-nouveau - Accelerated Open Source driver for nVidia cards
en
x11-video-nvidiaG03 - NVIDIA graphics driver for GeForce 8xxx and newer GPUs

Nvidia driver:

nvidia-glG03 - NVIDIA GL libraries for OpenGL acceleration
340.76-36.1

Maar ik zie ook:
libdrm_nouveau2 - Userspace interface for Kernel DRM services for NVIDIA chips

Ik weet niet beter als dat nouveau de opensource driver is ?

Nouveau is de open source driver inderdaad. En die is gewoon geïnstalleerd en kan dat blijven. De vraag kan dan zijn: hoe kan het dan dat de NVIDIA driver in gebruik is? Antwoord: omdat het pakket dat de NVIDIA driver installeerd ook dit doet:

echo "blacklist nouveau" > /etc/modprobe.d/50-blacklist.conf

waardoor de nouveau kernel module (=driver) niet geladen wordt ( alles in de map /etc/modprobe.d/ wordt ingelezen ), en de kernel vervolgens wel de nvidia.ko (kernelmodule = driver) vindt.

Dank je wel. Ik had de repo voor nividia toegevoegd, en vermoed dat deze tijdens een update actie geïnstalleerd is.
Ik wist niet beter, als dat ik de nividia drivers nog moest installeren, maar had gisteren ineens iets vreemds met google chrome, en zag toen dat mijn kalender er raar ( breed) uitziet
Toen keek ik in yast en zag bovenstaande.

Maar dat commando gaat dat vast oplossen. Bedankt.

Ik kreeg toegang geweigerd, dus toen probeerde ik het met sudo, maar dat werkte niet. :open_mouth:

Dus toen maar su gedaan en nog een keer geprobeerd. Ik denk dat dit wel goed ging.

Ik denk dat je iets niet begrijpt. De nouveau pakketten kunnen 100 keer geïnstalleerd zijn, als het nvidia… pakket het shell-commando zoals beschreven uitvoert (en dat doet het, zeker weten) domweg omdat jij het pakket installeert, of (en dat denk ik) het pakket automatisch geïnstalleerd wordt omdat de kaart 100% goed gedetecteerd wordt en de juiste driver versie dus ook, kan daarna de nouveau driver niet meer tijdens het booten worden geladen, omdat het blacklisted is (op de zwarte lijst staat). Dus:
Zonder nvidia repo: het systeem weet niets van nvidia drivers, en gebruikt daarom nouveau
Met de nvidia repo: het systeem weet al dat de nvidia kaart er is, maar gebruikt de nvidia repo. Zodra de softwaremanager wordt opgestart, worden de juiste pakketten voor installatie geselecteerd, en geïnstalleerd. Één van die pakketten zorgt ervoor dat nouveau niet geladen wordt.

De nouveaupakketten deïnstalleren is niet zinvol, ze zijn nl. “recommended” voor het halve systeem. Dat kun je doorbreken, maar dan worden ook voor andere zaken “recommended” pakketten niet meer geïnstalleerd.

Ik weet er alles van wat er gebeurd als er iets mis gaat met de gesloten drivers.
En als ik nouveau verwijder, dan is er niets meer om op terug te vallen.

Verder begreep ik het inderdaad verkeerd, maar nu ik opnieuw je reactie las, begrijp ik het wel.

Ik was er in het verleden al aan gewent, dat als ik een kernel update kreeg, ik vervolgens het amd of nvidia driver installatie programma, opnieuw moest draaien.
Om de kernel link te repareren.

Vreemd is wel dat mij kalender ineens erg breed is, maar dat op zich is niet erg belangrijk.

Je kunt jezelf redelijk makkelijk onafhankelijk maken van de NVIDIA pakketten door de driver “the hard way, which is not hard at all” te installeren. Als je dat wil kan ik je daar wel een korte instructie voor geven. Ik ga altijd nog even een stapje verder dan de instructies die je vindt als je “nvidia the hard way” zoekt, door meteen DKMS erin te betrekken. DKMS is Dynamic Kernel Module Support, houdt de status van toegevoegde kernelmodules (zoals de nvidia ) in de gaten. Als er een kernel update komt, “ziet” DKMS dat bij de eerste herstart, en gaat meteen aan de slag met het bouwen van een nieuwe kernelmodule voor de nieuwe kernelversie. Even wachten, reboot en de nvidia driver doet 't ook met de nieuwe kernel.
Op mijn eigen server doe ik dit al jaren ( ik wil daar gewoon rücksichlos kunnen updaten, zonder rekening te houden met nvidia ), en heb daar nooit problemen mee gehad.

Gaaf, ik leer weer iets nieuws. Al moet ik wel zeggen dat het met een AMD kaart het laatste jaar ? wel gewoon goed ging.

Ik ben dus zeker geïnteresseerd, in een kleine uitleg over die kernel link.

Ik ben met je eens dat de hardway wel mee valt, ga naar de juiste map en start het installatie programma van amd of nvidia.

Wat er dan gebeurde na een kernel update was dat het nvidia programma met de mededeling kwam, dat de driver al geïnstalleerd was, en de vraag, of ik die link wilde repareren.

Toch is er bij zowel amd als nvidia, het één en ander verbeterd aan de Linux installer.

Dat zullen we wel te danken hebben aan Valve. (steam)

Ik kan me namelijk nog goed iemand van nvidia herinneren, die letterlijk zei: Onze drivers zijn goed genoeg, we gaan niet voor die paar man die op linux gamed, meer energie in die driver steken.
Inmiddels zijn de nividia drivers op Linux een klein beetje sneller als de drivers op windows. rotfl!

Als je bij “the hard way” als optie “–dkms” (dkms moet dan wel geïnstalleerd zijn) opgeeft, hoef je na een kernel-update alleen maar even te wachten na een reboot (5 minuten is zat), opnieuw rebooten, en de nieuwe kernel werkt met een i.o.v. dkms vers gebouwde kernel module. Vereiste daarbij is ook dat je het kernel-development pattern geïnstalleerd hebt.

Ik ben erg blij dat ik een nieuwe grafische kaart kon kopen.

Ik wilde daarover al een vraag gaan stellen, maar ik heb me antwoord al gevonden op dit forum.

In mijn geval 99% zeker, kaart erin, pc aanzetten, klaar.

Omdat ik ook een gamer ben, maar geen geld genoeg heb voor een echt snelle kaart, werd het een puzzeltje.

Het is een Geforce 750 GT geworden, met 1 gig ram.

Ergens had ik liever amd gesteund, maar die hebben mij op linux met de driver wel zo teleurgesteld, dat ze een klant kwijt zijn.

Ik heb amd daar ook aangesproken, maar er kwam geen bevredigend antwoord.
Ik vroeg hoe ik mijn hd5700 kon upgraden, naar een snellere kaart, en toen werd het stil aan de amd kant.
Uit benchmarks op phoronix bleek namelijk keer op keer dat upgraden geen zin had, door de brakke drivers ( brak in vergelijking met nvidia)

En nog steeds blijkt uit de benchmarks op phoronix, dat ze de drivers niet op orde hebben, voor de nieuwste kaarten.
Nvidia is gewoon veel sneller op Linux, ondanks dat dit qua hardware, niet zo hoeft te zijn, want op windows zijn ze wel een concurrent van nvidia.

Hopelijk komt dit in de toekomst nog goed, maar voorlopig dus blij met me nieuwe geforce, die ook een stuk zuiniger is.

Processor is nog wel amd. Een phenom II X4 op 3.2 ghz. Deze is voor de meeste spellen nog snel genoeg.
Al zijn er al spellen die een i7 eisen.>:(

Ik wil nog even wat toe voegen. Als je de opensourcedrivers gebruikt, dan is AMD sneller dan nvidia, dit omdat amd wel mee werkt, aan de opensource drivers.

Ik had gisteren toch iets te snel gejuicht.

Vandaag wilde openSUSE niet meer starten (grafisch)

Toen heb ik via de veilige modus yast gestart, en heb daar gezocht op nvidia.
Toen bleek dat ik niet gl03 maar gl04 moest hebben. Foutje van mijn kant, niet eerst genoeg rustig gelezen of ik wel de juiste driver had voor mijn nieuwe kaart.
| Dus gl03 verwijderd en gl04 geïnstalleerd.
|

Daarna grafisch opgestart en hoewel dat wel lukte, vertelde het nividia contral pannel dat ik niet de nvidia drivers gebruikte.

Toen heb ik alles in yast met nvidia opgewaardeerd, en nogmaals gecontroleerd of ik ook echt alles met g03 verwijderd had, en alles met gl04 had.

Nu lijkt alles weer goed te werken.
Ik vind het alleen vreemd dat de kaart gisteren wel goed leek te werken.

|

Het spel Withcher 2 was voordat ik deze kaart gekocht had niet te spelen, maar draaid nu zeer soepel. :slight_smile:

Een kleine test om een vergelijk te maken, met de HD5750 die ik eerst had wees uit dat deze geforce veel sneller is.
Van 120 fps naar 240 fps in half life lost coast.

Me de nvidia 630 die ik in de tussentijd gebruikte, kwam de score onder die van de hd5750 uit.

Wanneer leer ik nou eens iets geduldiger te zijn ?