Ik ben een beginnende gebruiker en heb wat doelen die ik wil behalen in Linux, waaronder het volledig in de terminal kunnen werken. Nou las ik op de opensuse wiki dat je in emacs gnus kunt aanroepen en de newsreaders van opensuse kunt volgen.
Misschien moet ik dit bewaren voor later, maar als ik de handleiding van gnus lees kom ik er niet uit, gedeeltelijk denk ik omdat het in het engels is. Dus hoopte ik hier in het Nederlands misschien over te kunnen converseren.
Het navigeren in emacs lukt al aardig, maar gnus strooit zoveel termen mijn kant op dat ik even door de bomen het bos niet meer zie.
De meest simpele vraag die ik wil stellen is deze:
Gaat het instellen van het volgen van ee nieuwsgroep binnen gnus binnen emacs of gaat de instelling via een configuratie bestand?
Alvast dank aan eenieder die mij een stukje op weg wilt helpen, en vergeef het me als ik niet de goede terminologie gebruik.
Aangezien je net begonnen bent, denk ik dat emacs met al zijn mogelijkheden, niet de beste keus is om mee te beginnen. Standaard is bijv. nano geĂŻnstalleerd, dan kun je je wat makkelijker met inhoud bezig houden, en hoef je niet ondertussen een complexe editor te leren. Zeker in combinatie met een constante informatie stroom.
Om in de terminal te leren werken kun je beginnen met package management. Met zypper kun je alles doen wat je met bijv. YaST Software Manager kunt.
Zelf gebruik ik in de terminal nog altijd vim ( kom van UNIX in de 90-er jaren ), en voor coding Kate.
Ik zal je advies over nemen, en laat emacs voorlopig nog even links liggen.
Zypper gaat al best goed. Nano gebruik ik om even snel in meestal configuratie bestanden te kijken, maar vim vind ik echt de bomb.
Ik ben eigenlijk al iets langer bezig dan net, met horten en stoten zo’n een jaar denk ik. Alleen nu pas heb ik een goed boek dat echt logisch is opgebouwd.