IK heb een windows computer waar ik niet echt lekker bij kan.maar gebruik hem nog wel om de paar dagen.nu wil ik met de OpenSuse PC deze andere remote overnemen .
Dus binnen mijn lokale netwerk.
Kwam dus op het program tightvnc dan zou je dus de windows versie op de win pc moeten instaleren (de server).en met Tightvnc vieuwer van OpenSuse de windows kunnen overnemen.
Heb wat in het rond gegoogled maar kom er niet zoveel info over tegen en wat ik tegen kom is vrij lastig om de info die ik nodig heb daaruit te halen.
Voor dat ik er echt iets mee ga doen Heeft iemand hier er ervaringen met tightvnc .
En zal het een beetje te doen zijn wat ik wil.
Geen ervaring met VNC onder WIndows. Maar, wel de tip om Remmina te installeren. Da’s (naar mijn bescheiden mening) toch wel de beste VNC viewer.
Het item in het opzetten van VNC is “firewall”. Wat je daar open moet zetten hangt af van hoe je VNC aan de serverkant hebt opgezet.
Als 't goed is draait ook onder Windows VNC op poort 5901. Die moet dus in de firewall openstaan, en in de firewall op je router zijn geforward naar de Windows PC.
Bedankt voor je tip dat is in iedergeval wel een om te onthouden.Maar het leukste zou zijn dat het programa uit de OpenSuse repos komt:|.
wel de tip om Remmina te installeren
Bedankt Knurpht ,denk je dat als je remmina nu gebruikt aan de OpenSuse kant als viewer zal je dan Tightvnc als server wat ook In de repos te vinden is, maar dan natuurlijk de gedownloade Windows uitvoering, met elkaar verbinding kunnen krijgen.:(Of heb je altijd VNC programas van de zelfde naam nodig.
Oke heb nu Remmina geinstaleerd en moet zeggen ziet er goed uit,nu nog de verbinding.
Heb op de windows nu Tightvnc geinstaleerd en ik krijg het niet voor elkaar om de verbinding tot stand
te brengen:(.Maar geef het niet zo gauw op ,Is een leuk project om een tijdje mee aan de gang te zijn:)
Je heb helemaal gelijk,heb me rot gezocht ,maar er eigenlijk niet achtergekomen:(.Maar het wel werkende gekregen.
Met Realvnc op de windows PC als server en remmina op de OpenSuse.
Alleen met een trukje op de windows pc stop ik de firewall connect dan met remmina en doe dan op de win pc met remmina op OpenSuse de firewall dan gelijk weer aan.
Je zou in Windows ook remote desktop aan de firewall toe kunnen voegen en dan in openSUSE ook de benodigde poorten open zetten. Heb overigens geen idee welke poorten dit zouden moeten zijn
Als je op openSUSE alleen remote beheer aanzet via Yast, heb je genoeg aan poorten 5900 en 5901. Je router moet dan die poorten wel naar je VNC server forwarden, Volgens mij mag dat verder niet uit maken, dit zijn gewoon de standaardpoorten voor VNC
Je router moet dan die poorten wel naar je VNC server forwarden
,toch niet als je vnc alleen maar gebrukt in je Locale netwerk:.
Windows ook remote desktop aan de firewall toe kunnen voegen
,Ik gebruik op de win7 pc een Symantec(Norton) firewall.en heb hiermee geen enkele manier gevonden om iets in te stellen.
IN de OpenSuse firewall maak je eigenlijk zelf regels en dit is meer gemaakt met standaard ingevoerde regels,zodat je zelf minder hoeft toe tevoegen:|.
Er staan dus al standaard regels ingevoerd en het zou kunnen zijn dat van deze regels vnc blokeert,heb al een keer een nieuwe regel proberen te maken maar dan waarschuwd hij dat je je andere regels kwijt bent:(.en van die standaard regels zijn er een hoop waarvan ik denk wat bedoelen ze daarmee.
Dus ik moet eigenlijk wat moed verzamelen om er echt mee aan de slag te gaan zolang google geen hulp bied.
Ik gebruik al jaren het standaard programma in openSuse = KDE Remote desktop client ( commando KDRC) ; hier keuze tussen verbinding via vnc of rdp =>gebruik rdp; enkel nog ip-adres ingeven van windows computer die je wil overnemen; volgende scherm vraagt gebruikersnaam en paswoord( hier gebruikersnaam & pwd om toegang tot je windows computer)
Windows computer: verbinding via extern bureablad toestaan, vast ip-adres ipv dynamisch via DHCP.