VLC , SMplayer , Dragon Player werken niet

Ik heb op een Compaq CQ58 Leap 42.2 geïnstalleerd. Ik wil een MP4 bestand afspelen.
SMPlayer geeft foutmelding:

Oeps, er is iets fout gegaan. Mplayer/mpv is onverwachts beeindigd. Afsluitcode 2

Log van SMPlayer geeft weer :

 /usr/bin/mpv --no-config --no-quiet --terminal --no-msg-color --input-file=/dev/stdin --no-fs --hwdec=no --sub-auto=fuzzy --ao=pulse --no-input-default-bindings --input-x11-keyboard=no --no-input-cursor --cursor-autohide=no --no-keepaspect --wid=69206034 --monitorpixelaspect=1 --osd-scale=1 --sub-ass --embeddedfonts --ass-line-spacing=0 --sub-scale=1 --sub-text-font=Arial --sub-text-color=#ffffff --sub-text-shadow-color=#000000 --sub-text-border-color=#000000 --sub-text-border-size=0.75 --sub-text-shadow-offset=2.5 --sub-text-font-size=50 --sub-text-bold=no --sub-text-italic=no --sub-codepage=utf8:ISO-8859-1 --sub-pos=100 --volume=55 --cache=auto --osd-level=0 --screenshot-template=cap_%F_%p_%02n --screenshot-format=jpg --screenshot-directory=/home/joeri/Afbeeldingen/smplayer_screenshots --audio-channels=2 --audio-pitch-correction=yes --af-add=equalizer=0:0:0:0:0:0:0:0:0:0 --volume-max=110 --term-playing-msg=MPV_VERSION=${=mpv-version:}
 INFO_VIDEO_WIDTH=${=width}
 INFO_VIDEO_HEIGHT=${=height}
 INFO_VIDEO_ASPECT=${=video-aspect}
 INFO_VIDEO_FPS=${=fps}
 INFO_VIDEO_FORMAT=${=video-format}
 INFO_VIDEO_CODEC=${=video-codec}
 INFO_AUDIO_FORMAT=${=audio-codec-name}
 INFO_AUDIO_CODEC=${=audio-codec}
 INFO_AUDIO_RATE=${=audio-params/samplerate}
 INFO_AUDIO_NCH=${=audio-params/channel-count}
 INFO_LENGTH=${=duration:${=length}}
 INFO_DEMUXER=${=demuxer}
 INFO_SEEKABLE=${=seekable}
 INFO_TITLES=${=disc-titles}
 INFO_CHAPTERS=${=chapters}
 INFO_TRACKS_COUNT=${=track-list/count}
 METADATA_TITLE=${metadata/by-key/title:}
 METADATA_ARTIST=${metadata/by-key/artist:}
 METADATA_ALBUM=${metadata/by-key/album:}
 METADATA_GENRE=${metadata/by-key/genre:}
 METADATA_DATE=${metadata/by-key/date:}
 METADATA_TRACK=${metadata/by-key/track:}
 METADATA_COPYRIGHT=${metadata/by-key/copyright:}
 INFO_MEDIA_TITLE=${=media-title:}
  --term-status-msg=STATUS: ${=time-pos} / ${=duration:${=length:0}} P: ${=pause} B: ${=paused-for-cache} I: ${=core-idle} /home/joeri/Video's/SuperMUC Supercomputer Runs SUSE Linux Enterprise Server.mp4
 

 Playing: /home/joeri/Video's/SuperMUC Supercomputer Runs SUSE Linux Enterprise Server.mp4
  (+) Video --vid=1 (*) (h264)
  (+) Audio --aid=1 --alang=und (*) (aac)
 Failed to initialize a video decoder for codec 'h264'.
 Video: no video
 Failed to initialize an audio decoder for codec 'aac'.
 Audio: no audio
 No video or audio streams selected.
 Exiting... (Errors when loading file)


VLC geeft foutcode :

Codec niet ondersteund:
VLC kon het formaat "h264" niet decoderen (H264 - MPEG-4 AVC (part 10))
Codec niet ondersteund:
VLC kon het formaat "mp4a" niet decoderen (MPEG AAC Audio)

Dragon Player doet niets , geeft ook geen foutcode.

Dit probleem is bekent zie https://forums.opensuse.org/showthread.php/520255-Vlc-geeft-probleem.
DIt probleem “schijnt” opgelost te zijn, alleen bij mij (en dus ook bij jou) schijnbaar niet.
Ik heb nu zelfs problemen met mail via thunderbird, dus iets is toch niet helemaal goed gegaan met de repo

Dank je , FlyingDutchman.

Voor de volledigheid : Het gaat om Leap 42.2 met KDE desktop.

Okè,

Ik heb op 42.1 een fresh install gedaan, en nu werkt het weer bij mij.
Misschien is het vestandig om

zypper clean
zypper ref
zypper up

Dit heeft knurpht ook bij mijn post geplaatst, alleen dit hielp bij mij niet.
Maar misschien wel bij jou.

42.2 is een beta release. En dus in test. Als je meetest is het natuurlijk belangrijk dat je problemen meldt zodat ze voor de eigenlijke release kunnen worden opgelost. Ook zou het kunnen dat iets eenvoudig nog niet werkt. In ieder geval is dit Nederlandstalige gedeelte niet de plek om dat te melden, enz. Geen enkele ontwikkelaar kijkt hier of iemand een 42.2 probleem heeft.

Niet mee eens. Wel melden. Of ontwikkelaars hier kijken of niet. Ontwikkelaars / packagers kijken ( op uitzonderingen na ) naar bug-reports. Maar, soms is het niet duidelijk of iets een bug is of niet. Of je niet, zonder er erg in te hebben, ergens een configuratie fout gemaakt hebt. De forums zijn dé plaats om dat uit te vinden.

Andre, dit gaat om zaken als codecs, en de Packman mensen kunnen pas goed los als ze weten waarmee ze moeten praten. En Leap 42.2 staat daarvoor nog niet genoeg stil.

Ik geloof dat je me niet helemaal begrijpt. Ik moedig boven aan om te melden, maar in het Nederlands hebben we daar volgens mij geen plaats voor. Als de OP zich dus toch goed genoeg thuis voelt in het Engels, dan uiteraard graag.

Ik merk dagelijks dat mensen ( die overigens op hun eigen vakgebied zich prima redden in het engels ) het nog helemaal niet zo gemakkelijk vinden om “computerproblemen” in het engels correct weer te geven. Ondanks dat de taal van het wereldje engels is. Daarom zijn de anders-talige forums er toch ook ooit gekomen?
Mensen die zoeken naar oplossingen / gelijke ervaringen zouden hier dan al snel niets meer vinden, denk ik.

Ik begrijp iets niet goed. Ik ben het helemaal met je eens, maar toch lijkt het uit het bovenstaande of we dat niet zijn :\

Ik ben 't hier

In ieder geval is dit Nederlandstalige gedeelte niet de plek om dat te melden, enz. Geen enkele ontwikkelaar kijkt hier of iemand een 42.2 probleem heeft.
niet eens met het eerste stuk. Wel melden, komt er iemand die “goh, heb ik ook” zegt, bug rapporteren. En, zie Wolfi323, malcolmlewis, soms komt in forums threads lekker naar voren waar de bug of dergelijke gezocht moet worden.

Ik wilde alleen maar aankaarten dat het Nederlandse gedeelte op zich doodlopend is. Natuurlijk kunnen zich ook hier medetesters melden. Maar uiteindelijk zul je toch een Engelstalige bug moeten formuleren.

Ik was er bovendien niet zeker van dat de OP begreep dat hij een beta aan het testen was en probeerde dat ook door te geven.

Bewuste Compaq CQ58 is inmiddels weer terug bij de feitelijke eigenaar. Er zat Windows op , dat niet meer werkte wegens een virus. Ik wist er Mint KDE op te zetten. Bij Mint KDE werkten de programma’s Dragon Player en VLC direct naar behoren. Belangrijkste doel in mijn ogen is dat deze eigenaar meteen de voordelen ziet van Linux t.o.v Windows. Zelf heb ik nog een ASUS I3 met Leap 42.1 KDE waarbij alleen SMPlayer normaal werkt. Maar t is volgens mij wachten totdat bij Packman alle bestanden up to date zijn.

Dat is inmiddels zo.

Ok dank je, Knurpht.
Dan ga ik binnenkort maar eens Leap 42.1 KDE opnieuw installeren op mijn ASUS PRO BP1AD met 4 GB ram ,
met vinkje bij:
Tijdens installatie gebruik maken van online bronnen.
Want Dragon Player speelt niets af, VLC hapert , en alleen SMPlayer speelt mp4 normaal af.
ik heb reeds gedaan :
Yast / Softwarebeheer / opslagruimtes / Systeempakketten wisselen naar de versies in deze opslagruimte ( Packman Repository)
en tevens


zypper clean
zypper ref
zypper up
zypper inr

helaas zonder resultaat.

Voor zover ik 't kan inschatten hebben ze problemen bij Packman, zie ook andere forums posts mbt tot VLC en SMplayer. Wat er precies aan de hand is weet ik niet, wel dat 't allemaal gerelateerd is aan de onderliggende pakketten die aan o.a. vlc-codecs “hangen”.

Even voor de goede orde, dit gaat dus over Leap 42.1, terwijl deze thread gaat over 42.2 …

Even voor de goede orde, dit gaat dus over Leap 42.1, terwijl deze thread gaat over 42.2 …

Knurpht,
ja, ik besef dat t inmiddels off topic is.
Ik ga binnenkort Leap 42.1 op mijn eigen pc herinstalleren. Hopelijk doet dan in ieder geval Dragon Player en VLC het.
Anders wacht ik tot 16 november en ga ik Leap 42.2 installeren. Hopelijk zijn dan de problemen bij Packman opgelost.

Ze zijn daar druk bezig met het herbouwen van zo’n beetje alle multimedia pakketten. En dat gaat niet allemaal even goed. Mijns inziens ook niet nodig, er wordt ook met OBS gewerkt en met goed dependency beheer mogen dingen als de afgelopen tijd niet voorkomen.

In de definitieve versie van Leap 42.2 KDE werken VLC en DragonPlayer gelukkig wel.
Wel voor DragonPlayer nog ff gstreamer-plugins-libav installeren.