Virtualbox is geinstaleerd maar start niet

Opensuse 13:2

Ik heb via Yast virtualbox geïnstalleerd maar hij is niet aanwezig in het startmenu.
Als ik in de console virtualbox typ dan krijg ik de melding:

jello@Kantoor:~> virtualbox
If 'virtualbox' is not a typo you can use command-not-found to lookup the package that contains it, like this:
    cnf virtualbox
jello@Kantoor:~> 

jello@Kantoor:~> cnf virtualbox
virtualbox: command not found                           

jello@Kantoor:~> find ~/ virtualbox  
/home/jello/label.docx (40).lnk
En nog veel meer code wat ik er nu heb uitgeknipt
find: ‘virtualbox’: No such file or directory

Hij is dus niet geïnstalleerd? Yast geeft toch wel aan dat het geïnstalleerd is

Ik weet weinig van Virtualbox, maar mij valt op dat je denk dat de pakketnaam gelijk betekent dat er een programma is met dezelfde naam. Dat is misschien vaak zo, maar hoeft uiteraard helemaal niet zo te zijn.

Heb je van te voren iets over Virtualbox gelezen?

Eerst heb ik de manual doorgenomen op https://www.virtualbox.org/manual/UserManual.html
Maar ook daar wordt aangegeven dat het na installatie in je menu hoort komen te staan of gewoon virtualbox in een terminal typt.

https://en.opensuse.org/VirtualBox

Alle info over het installeren over Virtualbox.
(Aan de rechterkant, zitten de linkjes voor desbetreffende openSUSE versies om de boel te installeren)
Of via de terminal, en kun je meteen kijken of je iets mist…

(Ik kan niet zien wat je in yast-software hebt geselecteerd, en of dus Virtualbox goed is geïnstalleerd.)

Ik open Softwarebeheer, zoek op “virtual” en zie “virtualbox” er gewoon tussen staan. Aanklikken, en ook de kernel-module etc. worden geselecteerd en geïnstalleerd.
Vervolgens maak ik, volgens instructie, mijn gebruikers lid van de groep vboxusers en zet de vboxdrv service aan en start die. Na herstarten van het systeem werkt e.e.a. naar behoren, dit op Tumbleweed. Ik kan me niet anders herinneren of 't werkt op 13.2 precies zo.

Starten vanuit een terminal venster kan ik ook, maar niet met “virtualbox”, zie

> virtualboxIf 'virtualbox' is not a typo you can use command-not-found to lookup the package that contains it, like this:
    cnf virtualbox

Wel kan ik

VirtualBox

uitvoeren :).

TIP: Installeer het pakket “mlocate”, en doe daarna

sudo updatedb

Er wordt een database van alle bestanden en mappen opgebouwd.
Vervolgens had je met

> locate -i virtualbox | grep bin/usr/bin/VirtualBox

, waarbij “-i” staat voor “ignore-case” ( hoofd-/kleine letters ). en “grep bin” betekent dat “bin” in de gevonden regel moet voorkomen ( programma’s installeren of linken altijd naar /usr(/local)/bin ).

Bij de pakketten die direct van virtualbox.org komen zul je iets meer moeten doen, o.a. zorgen dat je genoeg ontwikkelomgeving hebt om zelf de kernel-module te bouwen.

Eerst heb ik via yast virtualbox verwijderd.
Vervolgens via VirtualBox - openSUSE Wiki aan de rechterkant het opnieuw geïnstalleerd.

Nog steeds geen virtualbox in mijn menu of via de terminal.

http://dewarefilatelist.nl//wp-content/yast.png

Ik heb in yast in gebruikersbeheer mijn gebruiker jello lid proberen te maken van de groep vboxusers maar die groep bestaat niet?

Starten vanuit een terminal venster kan ik ook, maar niet met “virtualbox”, zie

> virtualboxIf 'virtualbox' is not a typo you can use command-not-found to lookup the package that contains it, like this:
    cnf virtualbox
 Wel kan ik
VirtualBox

uitvoeren :).

jello@Kantoor:~> VirtualBox
If 'VirtualBox' is not a typo you can use command-not-found to lookup the package that contains it, like this:
    cnf VirtualBox

Die had ik dan ook al geprobeerd. :slight_smile:

TIP: Installeer het pakket “mlocate”, en doe daarna

sudo updatedb

Er wordt een database van alle bestanden en mappen opgebouwd.
Vervolgens had je met

> locate -i virtualbox | grep bin/usr/bin/VirtualBox

, waarbij “-i” staat voor “ignore-case” ( hoofd-/kleine letters ). en “grep bin” betekent dat “bin” in de gevonden regel moet voorkomen ( programma’s installeren of linken altijd naar /usr(/local)/bin ).

Bij de pakketten die direct van virtualbox.org komen zul je iets meer moeten doen, o.a. zorgen dat je genoeg ontwikkelomgeving hebt om zelf de kernel-module te bouwen.

jello@Kantoor:~> sudo zypper install mlocate
root's password:
Ophalen van metadata uit installatiebron 'Main Update Repository' ..........................................................................................................[klaar]
Cache van bron 'Main Update Repository' bouwen .............................................................................................................................[klaar]
Ophalen van metadata uit installatiebron 'openSUSE:13.2:Update' ............................................................................................................[klaar]
Cache van bron 'openSUSE:13.2:Update' bouwen ...............................................................................................................................[klaar]
Gegevens van installatiebron laden...
Lezen van geïnstalleerde pakketten...
Afhankelijkheden tussen pakketten oplossen...

De volgende 2 NIEUWE pakketten zullen worden geïnstalleerd:
  mlocate mlocate-lang

Het volgende aanbevolen pakket was automatisch geselecteerd:
  mlocate-lang

2 nieuw te installeren pakketten.
Totale downloadgrootte: 110,9 KiB. Reeds in de cache: 0 B  Na de operatie zal aanvullend 387,3 KiB worden gebruikt.
Doorgaan? [j/n/? alle opties tonen] (j): 
pakket mlocate-0.26-15.1.2.i586 wordt opgehaald                                                                                              (1/2),  62,1 KiB (141,3 KiB uitgepakt)
Ophalen: mlocate-0.26-15.1.2.i586.rpm ........................................................................................................................[klaar (190,5 KiB/s)]
pakket mlocate-lang-0.26-15.1.2.noarch wordt opgehaald                                                                                       (2/2),  48,8 KiB (246,0 KiB uitgepakt)
Ophalen: mlocate-lang-0.26-15.1.2.noarch.rpm ...............................................................................................................................[klaar]
Controleren op conflicten tussen bestanden: ................................................................................................................................[klaar]
(1/2) Installeert: mlocate-0.26-15.1.2 .....................................................................................................................................[klaar]
Aanvullende rpm-uitvoer:
Updating /etc/sysconfig/locate...

(2/2) Installeert: mlocate-lang-0.26-15.1.2 ................................................................................................................................[klaar]
jello@Kantoor:~> sudo updatedb
If 'VirtualBox' is not a typo you can use command-not-found to lookup the package that contains it, like this:
    cnf VirtualBox
jello@Kantoor:~> locate -i virtualbox | grep bin/usr/bin/VirtualBox
    cnf VirtualBox                                                                                                                                                                 

Zeker weten dat ik ergens iets over het hoofd zie maar heb geen idee wat

ik zie opeens iets: je hebt de vboxgtk interface geïnstalleerd ( terwijl je KDE draait? ).
Probeer eens vanuit een terminal:

vboxgtk

Blijft het raar, dat er geen vboxusers group is. Net even op een 13.2 gekeken en daar wordt-ie echt middels de installatie van het pakket “virtualbox” aangemaakt. Wel rebooten nadat je jezelf hebt lidgemaakt van de groep. De regel in /etc/groups ziet er bij zo uit, behalve mijn gebruikersnaam kun je die zo overnemen:

vboxusers:x:481:knurpht

Wat ook raar is is dat je voor 3 smaken kernels de kernel module ( kmp) geïnstalleerd hebt. Dat zou betekenen dat je ook zowel kernel-desktop als kernel-default als kernel-pae geïnstalleerd hebt. Kun je 's output posten van

rpm -qa | grep kernel-

en van

uname -a

?

jello@Kantoor:~> vboxgtk
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/bin/vboxgtk", line 94, in <module>
    vboxgtk.main()
  File "/usr/lib/python2.7/site-packages/vboxgtk/iface.py", line 47, in call_with_method
    return func(self,*args,**kwargs)
  File "/usr/lib/python2.7/site-packages/vboxgtk/iface.py", line 74, in main
    builder.add_from_file(os.path.join(paths.data_path, f))
GLib.Error: gtk-builder-error-quark: Invalid property: GtkGrid.n_rows on line 1564 (11)

Blijft het raar, dat er geen vboxusers group is. Net even op een 13.2 gekeken en daar wordt-ie echt middels de installatie van het pakket “virtualbox” aangemaakt. Wel rebooten nadat je jezelf hebt lidgemaakt van de groep. De regel in /etc/groups ziet er bij zo uit, behalve mijn gebruikersnaam kun je die zo overnemen:

vboxusers:x:481:knurpht

Heb met vi in /etc/group gekeken en deze gevonden

vboxusers:x:480:
vboxguest:x:479:
vboxsf:x:478

Er is dus geen gebruikersnaam toegewezen. Heb dit nu ook nog niet gedaan.

Wat ook raar is is dat je voor 3 smaken kernels de kernel module ( kmp) geïnstalleerd hebt. Dat zou betekenen dat je ook zowel kernel-desktop als kernel-default als kernel-pae geïnstalleerd hebt. Kun je 's output posten van

rpm -qa | grep kernel-

jello@Kantoor:/etc> rpm -qa | grep kernel
kernel-desktop-3.16.7-29.1.i686
kernel-pae-3.16.7-29.1.i686
kernel-desktop-devel-3.16.7-24.1.i686
kernel-source-3.16.7-29.1.noarch
kernel-default-devel-3.16.7-29.1.i586
kernel-desktop-devel-3.16.7-29.1.i686
kernel-firmware-20141122git-5.1.noarch
kernel-devel-3.16.7-24.1.noarch
kernel-macros-3.16.7-29.1.noarch
kernel-desktop-3.16.7-24.1.i686
kernel-pae-devel-3.16.7-29.1.i686
kernel-devel-3.16.7-29.1.noarch
kernel-source-3.16.7-24.1.noarch
kernel-default-3.16.7-29.1.i586
kernel-default-3.16.7-7.1.i586
jello@Kantoor:/etc>

en van

uname -a

jello@Kantoor:/etc> uname -a
Linux Kantoor.site 3.16.7-29-pae #1 SMP Fri Oct 23 00:46:04 UTC 2015 (6be6a97) i686 i686 i386 GNU/Linux

Trek je hier maar even niets van aan, in post #1 heb je 't over een startmenu, en dat heeft GNOME niet, KDE wel.

Heb met vi in /etc/group gekeken en deze gevonden

**vboxusers:x:480:jello
**

Zo moet die regel eruit zien.

jello@Kantoor:/etc> rpm -qa | grep kernel
**kernel-desktop-3.16.7-29.1.i686
**kernel-pae-3.16.7-29.1.i686
**kernel-desktop-devel-3.16.7-24.1.i686
**kernel-source-3.16.7-29.1.noarch
kernel-default-devel-3.16.7-29.1.i586
kernel-desktop-devel-3.16.7-29.1.i686
kernel-firmware-20141122git-5.1.noarch
**kernel-devel-3.16.7-24.1.noarch
**kernel-macros-3.16.7-29.1.noarch
**kernel-desktop-3.16.7-24.1.i686
**kernel-pae-devel-3.16.7-29.1.i686
kernel-devel-3.16.7-29.1.noarch
**kernel-source-3.16.7-24.1.noarch
****kernel-default-3.16.7-29.1.i586
****kernel-default-3.16.7-7.1.i586
**jello@Kantoor:/etc>

De vetgedrukte kun je allemaal deïnstalleren, want ( zie verderop )

jello@Kantoor:/etc> uname -a
Linux Kantoor.site 3.16.7-29-pae #1 SMP Fri Oct 23 00:46:04 UTC 2015 (6be6a97) i686 i686 i386 GNU/Linux

(vervolg) hier zie je dat je kernel-pae actief hebt.

Mijn advies blijft staan:

• deïnstalleer eerst alle getoonde virtualbox pakketten en de onnodige kernel-$SMAAK zoals hierboven aangegeven.
  • Installeer virtualbox-qt ( dat trekt de rest wel binnen.
  • Voeg na afloop van de installatie je gebruiker toe aan de groep vboxusers ( pas na installatie, omdat bij deïnstallatie vermoedelijk ook de groep vboxusers verwijderd wordt ). Herstart het systeem hierna, dan weet je zeker dat je gebruiker alle nodige permissies heeft
  • Start vboxdrv vanuit Yast’s servicesbeheerder of middels
systemctl enable vboxdrv.service
systemctl start vboxdrv.service

, wat mij betreft heeft het laatste de voorkeur omdat je dan meteen de output te zien krijgt. Die hoort er (ongeveer) zo uit te zien

gjlserver:~> systemctl status vboxdrv.service vboxdrv.service - LSB: VirtualBox Linux module
   Loaded: loaded (/etc/init.d/vboxdrv)
   Active: active (exited) since wo 2015-11-11 20:45:50 CET; 11h ago
  Process: 3050 ExecStop=/etc/init.d/vboxdrv stop (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 3072 ExecStart=/etc/init.d/vboxdrv start (code=exited, status=0/SUCCESS)
  • Het pakket virtualbox-qt hoort een menu entry weg te schrijven voor KDE, zo niet dan graag melden, maar evt. kun je ook starten met
VirtualBox

Als dit niet werkt, is er meer aan de hand met je systeem. Ik vraag me o.a. af hoe die andere smaken kernels geïnstalleerd zijn geraakt.

Uitstekend!
Heb het precies zo gedaan als je beschreven hebt en nu werkt het dus.
Ontzettend bedankt.

Vraag me toch af hoe ik er voor gezorgd heb dat er 4 verschillende kernelversies in het systeem zijn terecht gekomen?

Is mij wel 's gebeurd omdat ik niet goed keek toen een stuk serversoftware naast kernel-desktop ook maar even kernel-default installeerde.
Het zijn er overigens maar 3 verschillende, default, desktop en pae. Daarbij is het standaard dat openSUSE de voorlaatste kernel ook bewaart, kun je via geavanceerd in grub je systeem in de lucht krijgen als je bijv. de grafische driver met de nieuwere kernel niet aan de praat krijgt.
Als je overigens huppeldepup-kmp-default installeert terwijl je kernel-pae draait, zal kernel-default geïnstalleerd worden omdat de kmp ( kernel module package ) niks kan zonder die kernel.

OK duidelijk.
Ontzettend bedankt voor alle hulp.