VI of vim-enchanced

Hallo allemaal
Ik heb OpenSuSe 11.4 (Text based geinstalleerd)
Mijn probleem is dat ik SSH wil configureren maar telkens als ik de comanndo Edit /etc/ssh/sshd_config doe geeft ie aan van je moet vi of vim-enchanced installeren maar kan nergens op google iets vinden hoe ik dat moet doen kan iemand mij daarbij helpen?

Waar heb je het commando Edit vandaan? Hety is hoogst onwaarschijnlijk dat een normaal Unix/Linux commando met een hoofdletter begint. Ik krijg dan ook op mijn systeem

henk@boven:~> Edit
If 'Edit' is not a typo you can use command-not-found to lookup the package that contains it, like this:
    cnf Edit
henk@boven:~>

En als je wilt editten, waarom gebruik je dan niet gewoon vi?

Overigens, als er ergens een kreet wordt geloosd dat je iets zou kunnen (niet “moeten”) installeren, dan zou ik niet naar Google gaan, maar naar yast.

Hallo Henk,
Als eerst wil ik je Bedanken voor je snelle reactie!!!
Waarvoor ik het commando “edit” vandaan heb is van een handleiding om SSH te configureren en daarna geeft ie dan de fout melding
Hoe zou ik dan vi kunnen gebruiken dan? want zie bijlage foto: hij geeft aan: You do not have a valid vim binary package installed. Please install either “vim” , “vim-enchanced” or "“gvim”.

http://img810.imageshack.us/img810/2552/linuxvi.jpg

1. Je schrijft eerst Edit en dan *edit. *Schrijf aub exact en precies. Dit gaat over computers!

2. Als ik vraag waarom niet gewoon met *vi, *heb je dan ook geprobeerd met vi? Zo nee waarom niet, zoa ja, wat gebeurde er toen?

3. Als er gevraagd wordt vim te installeren waarom doe je dan geen beroep op yast of waarom doe je niet

zypper in vim

Ik vroeg hiervoor al waarom je naar Google gaat ipv yast aan te roepen, daar geef je geen antwoord op.

Kortom, ik mag dan wel vlug (evenvan mijn bezoek weggerend) antwoord geven, maar dat betekent niet dat ik zomaar wat zeg. Iedere zin nodigt je uit iets te doen an naar aanleiding daarvan te rapporteren of uitleg te vragen… Maar niet om ze te negeren.

Sorry, ik ben een beetje hard, maar als er geen echte efficiente vraag/antwoord sessie komt zijn we morgen nog bezig.

Hallo Henk

Ja je benr idd hard en niet een beetje.
Het is een forum waar mensen hun vragen kunnen stellen en mensen zoals jou de vraag kunnen en mogen beantwoorden. (ik heb er geen moeite mee ik vat het niet persoonlijk op en jij hebt dat natuurlijk dagelijks dat mensen vragen stellen wat voor hun een probleem is en wat voor jou heel stom zijn!).

Dit is de handleiding die ik heb gekregen voor SSH

Start SSHD

/etc/init.d/sshd start

Or:

rcsshd start

If you want to start automatically on boot, try:

chkconfig sshd on

Stop SSHD
/etc/init.d/sshd stop
or
service sshd stop - not tried that one… i think that command works…

this sshd is a different thing to the one in /usr/bin. that one is the actualy program, whilst the init.d file is a script whcih controls it.
sshd - Linux Command - Unix Command

1. Useradd remote
  2. Passwd remote
  3. Edit /etc/ssh/sshd_config
  4. AllowUsers remote
  5. :wq
  6. /etc/init.d/sshd restart

Belangrijk: Firewall uitzetten

Belangrijk: gebruik het commando: su

permitrootlogin no (zonder #)

Antwoord op je vraag #2: Nee ik heb niet geprobeerd want ik weet niet hoe ik zat me rot te zoeken op google en kon niks vinden! en ben heeeeeeeel nieuw met linux dus misschien zegt dat iets?!?
Antwoord op je vraag #3: Ik weet niet eens wat yast is dat ga ik nu ff uitzoeken???
Code heb ik geprobeerd en het werkt!!! bedankt!!!

Klopt mijn handleiding?

Nog maals bedankt voor je antwoord wat een hard is maar toch goede informatie naar boven brengt.

Dan kan ik er aan toevoegen dat yast het systeem beheersprogramma is op openSUSE. Het starten van de SSH deamon gaat bijvoorbeeld via yast > Systeem > Systeemdiensten (runlevel). Daar vind je het en kan je het aanzetten.

Bekijk de verschillende functies van YaST eens. Dan weet je volgende keer “er was iets” en dan ga je weer kijken.
Je doet dus ook geen useradd (en al helmaal geen Useradd, waar komen al die hoofdletters vandaan?), maar yast > gebruikers en veiligheid > gebruikers, enz.

Niet te veel Googlelen. Allemaal oude troep en vaak niet op openSUSE toegesneden.

En dit forum heeft een hoop documentatie. Lees bijv. in de Howto > New users: New User How To/FAQ (read only)

En over mijn “hard zijn”. Het is uiterst frustrerend als iemand je iets vraagt en hij gaat dan zitten Googlelen in plaats van naar je antwoord te luisteren. Dat is ook in het dagelijkse leven zo en niet alleen bij computerproblemen.

Verder: als je, zoals van mij, het advies krijgt om iets in te tikken, kijk dan eesrt in de documentatie van een commando of je begrijpt wat het gaat doen. Je blijft zelf verantwoordelijk. Je zult op dit forum niet zo snel voor de gek worden gehouden met een commando dat je systeem verpest (er kijken er vel mee), maar toch. Doe altijd

man <het-commando)

om te controleren en er van te leren.
Dus bijv

man sshd
man ssh
man vi

Ik begrijp overigens nog steeds niet waar die edit vandaan komt. Ik heb hem niet.

Henk ik heb de man code geprobeerd alleen lukt het niet bij mij!?!?!?!?!?!?
Ik heb wel de OpenSuSE text based geinstalleerd he… niet de grafische versie, dus weet niet hoe ik bij yast weer moet komen!

Ik weet dat je de text only versie hebt. Dus start je YaST met

yast

Wat je bedoelt met “de man code” weet ik niet. Dat heb ik nergens gezegd, Maar ik krijg dan:

henk@boven:~> man code
Er is geen pagina over code
henk@boven:~>

Het is ook beter geen dingen te zeggen als “het lukt niet” want daar heeft niemand iets aan (ik denk dan: “kramp in de vingers zeker” :)). Altijd, zoals ik hierboven doe, alles laten zien en dan eventueel commentaar geven zoals: " ik dacht dat er XXXX zou gebeuren, maar er gebeurt YYYY".

Hoe werk jij eigenlijk met deze Forum paginas? Van een ander systeem neem ik aan. Dat maakt kopie/plak werk van de computer tekst wel lastig maar niet onmogelijk. Zo’ foto als hierboven werkt natuurlijk ook.

Wat het eenvoudiger maakt, is als je de Yast module voor SSH hebt. Kun je zo installeren:

su -c 'zypper in yast2-sshd'
(root password ingeven)

als je daarna

su -c yast

doet, staat de SSH configuratie module onder Yast - Netwerk services aan de rechterkant.

Als alternatief voor vi/vim kun je ook ‘mc’ gebruiken. Sommigen onder ons kennen van vroeger de Norton Commander, MC is de linux evenknie daarvan. MC is een bestandsbeheerder met ingebouwde eenvoudige editor. Denk er wel om, dat alles wat je als root doet meteen 100% waar is, dus maak (reserver)kopietjes van bestanden die je bewerkt.

@Knurpht: Begrijp jij its van die “man code” waar hij het over heeft? Ik heb het gevoel dat we aardig langs elkaar heen aan het praten zijn.

Dat las ik er ook in. Verwarring doordat er boven elk blokje “Code:” staat, en in één blokje “man <het commando>” ?

Overigens ben ik een jarenlange “vi” gebruiker, maar als ik nog terugdenk hoe lang ik er over gedaan heb, voordat ik er een beetje mee uit de voeten kon (yanken, putten, strings vervangen etc), dan adviseer ik beginners liever om MC te gebruiken, is iets minder stijl qua leercurve.

Ik kreeg ineens ook het idee dat hij de layout aanduiding op de pagina als commando zag. Daarom mijn vraag hoe hij eigenlijk naar de web site lijkt. Misschien met Lynx?

Het blijft moeilijk om in te schatten wat iemands kennisniveau is. Als je een text-only systeem gaat beheren, dan verwacht ik toch een minimale kennis van de CLI (dus bash en vi). Maar ik begin daar aan te twijfelen.

Ik heb ook gedacht dat die handleiding misschien via een robot vertaald is. En vandaar die hoofdletters op allerlei plaatsen.

Raadsels, raadsels. Maar als iemand zo weinig vertelt is het moeilijk om erachter te komen wat zij/jij probeert te bereiken en vanuit welk uitgangspunt.

Overigens heeft zij/hij als sinds ruim 24 uur niet meer gereageerd. ???