verwijderen software

Ik gebruik voor het afspelen van mijn mediabestanden Clementine.
Nu wil ik Amarok verwijderen (wordt standaard geïnstalleerd)
Het verwijderen is geen probleem maar bij de volgende update wordt het gewoon weer geïnstalleerd.
Nu heb ik in Yast-software “taboe” geselecteerd.
Maar bij elke update krijg ik de melding:

Het volgende item is vergrendeld en zal niet worden veranderd door welke actie dan ook:
 Beschikbaar:
  amarok

Maar ik wil geen Amarok.
Hoe kan ik in openSUSE voor-geïnstalleerde echt verwijderen?

Het wordt toch niet geïnstalleerd? Je wordt alleen gewaarschuwd dat dat zo is en er dus niets mee gebeurd.

Dat klopt.
Sterker nog, zolang ik openSUSE gebruik ik nooit Amarok maar was het gewoon geïnstalleerd.
Ik heb geen probleem met mijn systeem als dat stukje software wel of niet is geïnstalleerd.
Tot vandaag toen ik besefte dat ik het net nodig had en dus wilde verwijderen.
Blijkbaar denkt openSUSE er anders over en vind dat ik Amarok moet gebruiken, en zelfs na " taboe" te hebben geselecteerd blijft het systeem aangeven dat ik eigenlijk Amarok moet installeren.
Vind dat een beetje raar.
Dan wordt ik een beetje eigenwijs en wil zelf weten wat ik wel of niet installeer/verwijder. :wink:

Ik zie het probleem niet helemaal, maar dat kan een persoonlijke inschatting zijn.

1. Het barst op je systeem van de programma’s die je nooit gebruikt. Die ga je toch ook niet allemaal proberen te vinden om ze te deïnstalleren? Gebruik ze gewoon niet.
  2. Als je ze toch wilt deïnstalleren kan het zijn dat ze door een Patroon toch worden aanbevolen en dus weer worden geïnstalleerd bij de volgende aktie (zoals update).
  3. Dan kun je “taboe” maken. Ze worden dan niet (opnieuw) geïnstalleerd. Maar je wordt kennelijk wel gewaarschuwd. Ik vind die melding wel vreemd overigens. Het lijkt net alsof het nog steeds is geïnstalleerd, en taboe en er een nieuwere versie is.
  4. Je kunt ook opzoeken bij welk Patroon Amarok hoort en dat Patroon deïnstalleren. De andere zaken uit dat Patroon heb je al en Amarok is dan niet meer “aanbevolen”.
  5. En er is een optie om het “aanbevelen” helemaal uit te zetten.: YaST > Software Management: het menu Afhankelijheden en daarin “Aanbevolen pakketten installeren” uitklikken.

Keus genoeg volgens mij.

P.S. Overigens heb ik soms een soortgelijk idee als jij. Ik wil bijvoorbeeld NetworkManager niet op mijn systemen. :wink:

Dat is onzin en dat weet je zelf ook wel. Het is “aanbevolen” om een gemiddelde eindgebruiker die openSUSE (misschien voor het eerst, misschien zelfs als eerste LInux) installeerd en hoeveelheid i.h.a. door veel mensen gebruikte mogelijkheid te geven: muziek afspelen. Je “moet” het niet gebruijen, Je “moet” zelfs helemaal geen geluid met je computer maken.
Of vindt je dat er ook geen browser, enz. automatisch geïnstalleerd moet worden?

Hmmm,

Patroon verwijderen heb ik geprobeerd, bij de volgende update wordt de patroon (en dus ook Amarok) weer geïnstalleerd.
Aanbevolen pakketten installeren uitzetten deed eigenlijk niets.
Ik blijf de melding houden dat Amarok beschikbaar is.
Blijkbaar is " taboe" de enigste manier om er voor te zorgen dat ongewenste software niet opnieuw wordt geïnstalleerd.

Ik ben helemaal voor dat een distro ervoor kiest een standaard hoeveelheid software mee te geven zodat men een werkzaam systeem heeft.
Wat mij een beetje verwonderd is dat het systeem mij niet zo makkelijk toelaat software te verwijderen.

Welk Patroon en hoe heb je uitgezocht welke je moet hebben? Daar ben ik nieuwsgierig naar. Zelf zou ik misschien een éën voor één zoeken methode proberen, nogal tijdvretend.

Zoals gezegd, ik vind die melding ook een beetje vreemd. Weet je zeker dat het Amarok pakket niet meer op je systeem staat?

Ik dacht misschien te makkelijk…
Maar Amarok is multimedia, dus in yast-softwarebeheer en weergeven patronen.
Onder patroon “multimedia” staat Amarok, en dus heb ik deze patroon verwijderd.

Op mijn systeem staat dus Tumbleweed
Updaten doe ik in een terminal

jsteen@linux-rzrb:~> sudo zypper dup --no-allow-vendor-change
Waarschuwing: U staat op het punt een distributie-update uit te voeren met alle installatiebronnen ingeschakeld. Verzeker u ervan dat alle installatiebronnen compatibel zijn met elkaar voordat u verder gaat. Zie 'man zypper' voor meer informatie over dit commando.
Gegevens van installatiebron laden...
Lezen van geïnstalleerde pakketten...
Distributie-upgrades berekenen...

Het volgende item is vergrendeld en zal niet worden veranderd door welke actie dan ook:
 Beschikbaar:
  amarok

Het volgende NIEUWE pakket zal worden geïnstalleerd:
  patterns-openSUSE-multimedia

Het volgende NIEUWE patroon zal worden geïnstalleerd:
  multimedia

De volgende 2 toepassingen zullen worden VERWIJDERD:
  Desktop "System Tray"

De volgende 3 pakketten zullen worden opgewaardeerd:
  libQtAV1 libQtAVWidgets1 minidlna

3 op te waarderen pakketten, 1 nieuw.
Totale downloadgrootte: 812,0 KiB. Reeds in de cache: 0 B. Na de bewerking zal
aanvullend 56,0 B worden gebruikt.
Doorgaan? [j/n/? alle opties tonen] (j): 

Interessant!

Dat van dat Patroon lijkt mij in ieder geval in de goede richting. In theorie kan Amarok natuurlijk ook nog in een ander patroon zijn vermeld.

Maar ik heb niet aan Tumbleweed gedacht, Gebruik ik zelf niet. Maar die zyper dup stapt dus zeer waarschijnlijk over naar een verse versie. En daar hoort dat Patroon weer bij. En daar gaat ie weer :(.

Ik bn blij (om nog meer redenen) dat ik niet TW gebruik. lol!

In LEAP heb ik ook een paar pakketten verwijderd (of niet geïnstalleerd bij de systeeminstallatie). Ook taboe, anders kwamen ze toch. En dat hokje “Aanbevolen…” uitgezet. En ik doe dus nooit zypper dup. Geen problemen, geen meldingen.

Het is niet echt een probleem als Amarok is geïnstalleerd.
Vroeg mij alleen af hoe ik software eventueel kan verwijderen.
Software wat ik zelf installeer is geen probleem, software dat meegeleverd wordt met het systeem dus met een “taboe”

Bedankt voor je tijd en meedenken!

Volgens mij lang niet alles. Maar je moet het ervaren wat wel en wat niet.

Ook de pattern packages hebben een hiërarchische structuur. Zo zal selectie van de GNOME, of KDE, desktop ook het multimedia pattern binnentrekken. En het Office pattern. Dit is ook al jaren zo. Met dien verstande, dat voordat de patterns packages er waren, met name de basis pakketten van de desktop omgevingen eindeloze lijsten dependencies en recommends hadden, alleen maar om te zorgen dat er een complete desktop ervaring geboden werd.
Mijn twee centen: als je geen dringende reden hebt om te verwijderen ( blokkade van andere dingen die je wilt ), lekker laten staan. Of de meldingen van zypper accepteren voor wat ze zijn.