verplaatsen taakbalk en volledige weergave scherm

Doordat ik per ongeluk de rechtermuisknop aantikte terwijl de cursor op de taakbalk onderin stond, verplaatste de icoontjes naar links. Ondanks het raadplegen van de programmastarter krijg ik dat niet meer hersteld. Proberen leidt van kwaad tot erger; de hele taakbalk staat nu ook bovenin het scherm. Hoe krijg ik deze weer naar de onderkant?

Tevens heb ik aan weerszijden van mijn scherm zwarte balken gekregen. Hoe krijg ik het scherm weer volledig? Met het ‘ruitje’ lukt dat nu niet.

Dank alvast voor de hulp.

Je taakbalk kan je verplaatsen door op het nootje rechtsboven in je scherm te klikken en je widgets te unlocken. (sorry, maar ik heb een engelstalige KDE dus je zal het zelf even moeten vertalen). Als je dan rechts op je taakbalk klinkt moet er als het goed is een tweede balk met opties boven op komen (of in jou geval onderop). Dan kan je de taakbalk weer naar beneden kunnen slepen.

De zwarte balken is een ander probleem en daar heb ik zo snel geen antwoord op :frowning:

Bedankt voor de tip, Dexter. Maar ik kom er helaas nog niet uit; we zitten wel in de buurt geloof ik. Wie kan ons verder helpen??

Ik begrijp je probleem helaas slechts deels met deze omschrijving, maar ik wil toch even een poging wagen wat de taakbalk naar onderen betreft. Mijn KDE spreekt wel Nederlands.

• Klik met de rechermuisknop op je paneel en selecteer “widgets ontgrendelen”. Als je de widgets al hebt ontgrendeld staat er geen optie om de widgets te vergrendelen, maar onder andere “paneelopties”;
  • Klik op deze optie “paneelopties” en selecteer “paneelinstellingen” en vervolgens schuift er bij je paneel een balkje naar beneden met een aantal opties. Klik op “schermrand”;
  • Houd nu de linkermuisknop ingedrukt op deze knop en sleep je paneel naar de benedenrand van je scherm. Links en rechts is trouwens ook mogelijk.

Als jij nu uitlegt wat je bedoelt met icoontjes die allemaal naar links schuiven? Bedoel je knoppen op je paneel? Bedoel je soms de icoontjes in het systeemvak? Of in het deel van je paneel voor takenbeheer? Graag je KDE versie en OpenSUSE versie ook vermelden.
Als je de opties voor je paneel hebt open geklapt, heb je overigens alle opties voor het beheren en inrichten van je paneel bij de hand. Zoek daar eens tussen? Misschien vind je dan zelf je oplossing.

Succes.