Vergroten partitie

Nee, het is niet lastig. Wel een beetje moeilijker dan Ubuntu… Download een live-cd en maak er een USB stick van. Instructies voor Windows kan je hier vinden -> SDB:Live USB stick - openSUSE
Start op van de USB stick en voeg het volgende toe aan de opties in GRUB:

kiwi_hybridpersistent=yes

De rest van de USB stick word nu gebruikt als /home net als een harde schijf installatie. Je kan Abaqus dan op de normale manier installeren. Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd maar de instructies komen van dezelfde pagina als de link hierboven.

Oke, maar met een 4 GB USB stick heb dus maar 4 GB ruimte? Of kan ik dan ook programma’s installeren op een van mijn partitie’s?

Als je het constant op dezelfde laptop laat draaien zou het in theorie kunnen… Je zou de 4Gb kunnen gebruiken voor je programma’s en een partitie voor je data. Als je 1 partitie maakt, dus geen aparte /home, dan zou je een partitie op je laptop /home kunnen maken. Alles is mogelijk.

Ik denk dat het voor jou op dit moment makkelijker is om meer ruimte vrij te maken op je D schijf of die compleet te verwijderen en dan openSUSE gewoon instalelleren. OF je koop een grotere USB stick. 16Gb is tegenwoordig niet duur meer. En dan gewoon een live-cd erop zetten en doen wat ik eerder heb gezegd. Ik zal thuis eens kijken of ik het voor mekaar kan krijgen dit weekend. Ben wel erg druk maar ik zal het hier laten weten. Misschien kan ik er wel een how-to over schrijven.

Ik heb net even gekeken in de Engelse forums en een van de Moderators heeft een Bash Script om openSUSE op een USB te zetten wat alles een beetje makkelijker zou kunnen maken. Ik heb het zelf niet getest maar kijk hier maar eens even!
S.C.L.U. - SuSE Create Live USB - Version 1.12 - Blogs - openSUSE Forums

Ik heb nog even zitten denken. Dexter1979’s suggestie zit al een eind in de goede richting. Maar, je haalt jezelf wel wat op de hals. Je begint net met linux, en stapt eigenlijk in op gevorderden niveau. Er is namelijk ook nog SUSE Studio. Daarmee kun je een “eigen” openSUSE installatie maken, waarbij bijv. abaqus al standaard geïnstalleerd is, die je niet hoeft te installeren, maar kunt wegschrijven naar USB. Als basis pak je dan bijv. een KDE Live CD project, dat kloon je voor eigen gebruik, en past het vervolgens aan aan je eigen wensen. Afhankelijkheden (dependencies) etc. regelt SUSE Studio allemaal voor je, en je kunt je eigen product testen in Test Drive. en al doende bijwerken tot het is wat je wilt hebben. Maar, zoals gezegd, als je net begint is dat een steile leercurve.

Als je op de bestaande schijf de boel kwijt wilt, is het in ieder geval zaak om te zorgen dat de tijdelijke mappen bij het opstarten leeggemaakt worden, anders zit je zomaar met een niet werkend systeem (dwz werkt wel, maar net genoeg om desktop te kunnen draaien).