Vergroten partitie

Hallo,

Ik ben vrij nieuw met SuSE, ik heb net versie 12.2 gedownload en succesvol geïnstalleerd als een dualboot met Windows 7 op mijn laptop.
Echter, ik heb in Windows een partitie van 10,10 GB gemaakt en deze gebruikt voor SuSE. Heb in windows 2 partities, C voor software(75 GB) en D voor data (157 GB).
Die 10,10 GB was het maximale wat ik van mijn C-schijf kon los krijgen via diskmanagement -> schrink volume (c-schijf) -> partitie maken
Mijn C-schijf is nu dus 65 GB waarvan 74% gebruikt en van mijn D-schijf is voor 40% bezet, daar is nog ruim 90 GB vrij.

Graag zou ik mijn schijfruimte in Linux vergroten door 10 GB van mijn D-schijf daarbij te betrekken.
Is dit mogelijk en zo ja, hoe?

Alvast bedankt!

Groet,
Matthijs

Hallo Matthijs,

Welkom hier.

Om je verhaal met feiten te ondersteunen zien we graag de echte partitionering. Geef aub de uitvoer van het commando

su -c 'fdisk -l'

Ctopiëer/plak dit tussen zgn. CODE tags. Dat doe je door de geavanceerde versie van het antwoorden hier te gebruiken en dan de knop met het # in de werkbalk.

Ok, de output is:

Disk /dev/sda: 250.1 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders, total 488397168 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0xbd2a96ac

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1            2048   136108031    68052992    7  HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda2   *   136108032   157288447    10590208    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda3       157288448   488394751   165553152    7  HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda5       136110080   140326911     2108416   82  Linux swap / Solaris
/dev/sda6       140328960   150818815     5244928   83  Linux
/dev/sda7       150820864   157288447     3233792   83  Linux

OK, mijn interpretatie is dat sda1 is wat jij Windows C noemt en sda3 noem jij Windows D.
Dan is uiteraard sda5 voor openSUSE Swap.
En sda6 is voor je openSUSE root partitie (gemount op /).
En sda7 is voor een ander file systeem in openSUSE, meest waarschijnlijke is gemount op /home.
De volgorde is wat vreemd: primary sda1, sda2 (extended met logical sda5, sda6 en sda7) en dan primary sda2. Als je dat niet weet los je deze puzzel ongetwijfeld verkeerd op :frowning:

Als dat juist is, dan wil je sda3 10 GB kleiner maken en daar iets mee doen in de Linux omgeving.
Het eerst dat je dan doet is in Windows dat filesysteem op sda3 10GB kleiner maken and de partitie daaraan aanpassen. Daar kan ik niets nuttigs over zeggen, ik weet niets van Windows.

Dan heb je een gat aan het eind van je disk van 10GB. En dat gat sluit niet aan aan één van de Linux partities.

Tenzij je alles van het systeem haalt, opnieuw partitioneert, nieuwe file systemen creëert en alles weer teruglaadt kun je volgens mij maar één ding doen: maak een partitie sda4 op de plek van die 10 GB en zet er een ext4 file systeem op.
Dan moet je je afvragen waar je die ruimte in je openSUSE wilt gebruiken. Voor het systeem? Voor gebruikers gegevens zoals fotos, muziek? Kortom wat moet het mountpoint worden?

Ik weet niet hoe goed je Engels is (dat je hier op het Nederlandse deel bent zegt daar uiteraard niets over, maar deze link kan interessant voor je zijn: SDB:Basics of partitions, filesystems, mount points - openSUSE Als je dat allemaal al wist is het natuurlijk ook goed (zelfs beter).

PS. Prima gedaan met die CODE tags, maar maak er een gewoonte van om ook de regel met de prompt en het commando en de prompt aan het eind mee te copieëren. Iets grotere muisveeg en extra informtie zoals wie was je, waar was je, welk commando gebruikte je is duidelijk zichtbaar.

Inderdaad; sda1 is Windows C en sda3 is Windows D.

Ik heb meer ruimte nodig om een aantal softwarepaketten te installeren, maar ik zal eens een kijkje nemen in de link die je stuurde.
Ben bang dat het niet een op een gaat aansluiten, misschien toch maar eens opnieuw installeren.
Bedankt in elk geval!

Groet,
Matthijs

Ja, dat wordt iets moeilijker :frowning:

Geïnstalleerde software verspreidt zich over veel systeem directories en het is dan niet goed mogelijk om die 10 GB"ergens" in te hangen.

Als je nieuw gaat installeren, doe dan eerst Windows en maak dat af als je daar weer een D bij wilt. Dan wordt volgorde ook beter, zoals:
sda1 voor Windows systeem (C)
sda2 voor Windows data (D)
sda3 Extended met
sda5 Linux Swap
sda6 Linux root
sda6 Linux /home
in die volgoprde op disk.

Ik ga nog even iets verder als Henk: doe jezelf een lol en zet 't hele spul er opnieuw op. Als je nu kunstgrepen uit gaat halen, blijf je daar last van hebben. Een overweging is ook, om een tweede schijf in het systeem te hangen, en daar openSUSE op te zetten. Je hebt dan ook de gelegenheid om “intern” te backuppen.

EDIT: ik zie dat 't om een laptop gaat. Dan is een tweede harde schijf ook wel mogelijk (ipv de DVD drive), maar zou je ook kunnen overwegen een kleine (30GB) SSD ipv de DVD drive te zetten, en daar openSUSE van te draaien, met /home op de HDD.

Fl… die rare Windows er toch af!

Helemaal mee eens… :wink:

Als je slechts 10Gb kon vrijmaken betekend dit, denk ik, dat jou Windows C partitie vrij vol zit… Je zou je Windows partities kunnen opruimen of defragmenteren om zo wat meer ruimte te krijgen… Het programma ccleaner is hier erg goed in… Hoeveel schijfruimte heb je vrij op je D schijf aangezien die het grootste is?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk Windows zou verwijderen/opruimen/opnieuw installeren om zo meer schijfruimte te krijgen… Wat wil je trouwens allemaal installeren? Ik heb toch echt voldoende aan 20gb voor de Root partitie… (edit: was even vergeten dat je slechts 10gb had :))

Mijn c schijf is inderdaad vrij vol, heb nu nog 16,9 GB van 64,8 GB vrij (10,10GB van linux partitie komt daar nog boven, dus 75 GB totaal). Had mijn windows partities gedefragmenteerd voordat ik dit alles ging doen. Op mijn d schijf echter is 93,5 GB vrij van de 157 GB, maar dat is wel de data schijf. Ik hoorde dat het wellicht onverstandig om de data-schijf te gebruiken om SUSE op te installeren, vraag me niet waarom.

Is het een optie om SUSE te verwijderen en vervolgens op mijn D-schijf een partitie van 20 GB maken en die gebruiken voor SUSE?

En kan ik dan die 10,10 GB partitie die ik nu voor suse gebruik terug zetten in mijn c-schijf? Niet noodzakelijk in principe maar toch.

Bedankt,
Matthijs

Dat is een manier, maar het blijft dan toch wel een redelijke rommel op die HDD.
Ik zou voor de optie gaan alles opnieuw te installeren en een goede indeling van de HDD te maken zoals Henk al opperde.

Dat wilde ik nu net vragen lol! Als het “gewoon” een data partitie is zou je het gewoon moeten kunnen verwijderen nadat je een backup hebt gemaakt. Tenzij Windows daar bijvoorbeeld zijn virtuele geheugen, programma’s of Document op heeft staan. Dan moet je deze eerst verplaatsen naar de C schijf. Dit zou moeten werken, maar het nadeel is dat je harde schijf nog steeds een beetje een rotzooi is. . Ik zou persoonlijk Windows opnieuw installeren en dan openSUSE er na installeren… De keuze is aan jou!

Ja, momenteel is het geen optie om mijn Windows eraf te gooien, ik ben in het buitenland op stage. Hier heb ik Abaqus icm een fortran compiler nodig, waardoor ik linux moet gebruiken.
Als ik in november terug ben dan zou ik wellicht mijn computer eens volledig kunnen opschonen, want die harde schijf indeling is inderdaad een ‘zooitje’ dat ben ik met jullie eens :wink:
Momenteel wil ik niet het risico nemen dat ik veel tijd kwijt ben om alles opnieuw te installeren. Goeie kans dat ik in november dit forum weer raadpleeg want ik ben wel te spreken over openSUSE!

Bedankt in elk geval voor alle advies! :slight_smile:

Je zou een USB stick kunnen gebruiken met een live installatie van openSUSE. Dan kan je alles installeren wat je nodig hebt en je hoeft Windows er niet voor te verwijderen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd met openSUSE maar ik weet dat het gemakkelijk is met Ubuntu/Linux Mint. Ik kan het zelf niet proberen op dit moment maar kijk hier maar eens voor instructies: SDB:Live USB stick - openSUSE

Hou deze verdeling maar aan voor een openSUSE installatie:

"/"            => 20 GB
"swap"     => 2 GB
"/home"   => minimaal 5 GB, in principe "wat je missen kunt"

Voor zover ik het kan overzien, kun je dat met de huidige partitionering niet voor elkaar krijgen. Ik zou ook nog graag de output van

df -h

zien

Jan Bart heeft inderdaad een goede optie. Je kunt op een USB stick, of SDHC card installeren, en daar openSUSE van draaien. Je kunt zelfs met SUSE Studio, je eigen “appliance” maken, d.w.z. je eigen image, die je met imagewriter naar een USB stick/disk kunt wegschrijven.

Ok, ik heb een probleem. Ik heb wel meer problemen maar deze heeft betrekking tot Suse :wink:

Vanmorgen toen ik Suse opstartte gaf hij een foutmelding dat er geen ruimte was. Na wat gegoogled te hebben kwam er als suggestie voorbij om de folder /tmp leeg te maken. Ik ben in TTY1 (ctrl-alt-f1) gegaan en heb /tmp per ongeluk verwijderd met als gevolg dat ik SUSE niet meer kan opstarten in welke mode dan ook. Ook niet in TTY1, want daar blijft hij hangen en geeft dezelfde soort melding: gaat over de susefirewall en dat hij de tmp folder dus niet kan vinden.

Vraag: hoe fix ik dit? Met de installation disc en dan repair installation?

Daarna wil ik graag suse12.2 deinstalleren, zonder iets aan mijn windows te veranderen. Daarna wil ik een manier vinden om meer ruimte te creeren voor een grotere linux partitie en alles opnieuw te gaan installeren. Wat zijn jullie suggesties? Let op, ik wil dus niet windows opnieuw installeren of iets dergelijks.

Is het mogelijk om in windows diskmanagement de partitie te verwijderen of krijg ik dan problemen met opstarten van windows als gevolg van Grub?

Bedankt alvast!
PS: ik ben vrij nieuw met linux, dus gelieve niet te ingewikkelde suggesties geven :slight_smile:

Ik denk dat ik al een manier gevonden hebt. Ik verwijder de partitie die ik heb aangemaakt in Windows voor Linux en doe een MBR-fix met een repair disc van W7.

Nu nog extra ruimte zien te vinden voor een nieuwe grotere partitie…

Ja dat zou moeten werken…

Ik zou openSUSE op een USB stick zetten… Je hoeft Windows dan niet te veranderen en je kan dan mooi experimenteren zonder dat je het risico loopt dat je de Windows installatie om zeep helpt.

Een andere meer riskante oplossing is de inhoud van D: op een externe schijf zetten (USB, SD, externe harde schijf) en dan de D partitie verwijderen. Vervolgens C vergroten zodat alles er weer op kan. Je kan dan openSUSE opnieuw installeren met een grotere partitie. Het gevaar hier is dat je Windows kan vernaggelen. Als de D alleen maar Data heeft en geen systeem bestanden of programma installaties zou het moeten lukken maar het blijft riskant. De keuze is aan jou!

Ik heb suse inmiddels verwijderd en een gedeelte van mij d-schijf gepartitioneerd voor linux. Ik heb al mijn belangrijke data (documenten etc) op een externe HDD en dropbox staan, dus dat risico neem ik dan maar.
Is het lastig om SuSE vanaf een USB stick te draaien? En waar installeer ik dan de programma’s zoals abaqus? Ik heb een 4GB Kingston usb stick