Vergroten partitie

Hallo,

Ik ben vrij nieuw met SuSE, ik heb net versie 12.2 gedownload en succesvol geïnstalleerd als een dualboot met Windows 7 op mijn laptop.
Echter, ik heb in Windows een partitie van 10,10 GB gemaakt en deze gebruikt voor SuSE. Heb in windows 2 partities, C voor software(75 GB) en D voor data (157 GB).
Die 10,10 GB was het maximale wat ik van mijn C-schijf kon los krijgen via diskmanagement -> schrink volume (c-schijf) -> partitie maken
Mijn C-schijf is nu dus 65 GB waarvan 74% gebruikt en van mijn D-schijf is voor 40% bezet, daar is nog ruim 90 GB vrij.

Graag zou ik mijn schijfruimte in Linux vergroten door 10 GB van mijn D-schijf daarbij te betrekken.
Is dit mogelijk en zo ja, hoe?

Alvast bedankt!

Groet,
Matthijs

Hallo Matthijs,

Welkom hier.

Om je verhaal met feiten te ondersteunen zien we graag de echte partitionering. Geef aub de uitvoer van het commando

su -c 'fdisk -l'

Ctopiëer/plak dit tussen zgn. CODE tags. Dat doe je door de geavanceerde versie van het antwoorden hier te gebruiken en dan de knop met het # in de werkbalk.

Ok, de output is:

Disk /dev/sda: 250.1 GB, 250059350016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 30401 cylinders, total 488397168 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0xbd2a96ac

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1            2048   136108031    68052992    7  HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda2   *   136108032   157288447    10590208    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda3       157288448   488394751   165553152    7  HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda5       136110080   140326911     2108416   82  Linux swap / Solaris
/dev/sda6       140328960   150818815     5244928   83  Linux
/dev/sda7       150820864   157288447     3233792   83  Linux

OK, mijn interpretatie is dat sda1 is wat jij Windows C noemt en sda3 noem jij Windows D.
Dan is uiteraard sda5 voor openSUSE Swap.