Op het ogenblik heb ik op mijn PC OS13.2 KDE,ik had graag overgestapt naar OS Leap 42.2
Hoe kan ik dat het beste doen,met upgraden(zypper dup) of is het veiliger een volledig nieuwe installatie(ik heb een aparte home partitie)?
Groetjes
Ik denk dat er nog een derde mogelijkheid is: gebruik maken van de Upgrade functie van de installatie ISO.
Maar wat “het beste” is? Dat is ook een persoonlijke voorkeur. Om dat ik altijd eerst test op een apart systeem of op aparte partities op een systeem dat nog steeds de oude versie gebruikt, kom ik als vanzelf op een verse installatie uit. (Als ik denk dat het nieuwe systeem OK is, copieëer ik voor de laatste keer, eerder deed ik dat voor de tests, /home van de “oude” partitie naar de “nieuwe” en dan gáán).
Verse installatie heeft als voordeel dat je allerlei oude zooi kwijt bent. Tenslotte installeren we allemaal wel eens iets dat we uiteindelijk toch niet gebruiken. Maar volgens mij hoef je dat nou ook weer niet iedere overgang te doen.
Ik heb ineens maar een nieuwe installatie gedaan,alles werkt goed behalve een filmpje afspelen,gene enkele mediaspeler werkt(gnome,dragon,kaffeine enz)wel geluid geen beeld.
Ik heb alles geprobeerd dat in het thread : https://forums.opensuse.org/showthread.php/520372-VLC-SMplayer-Dragon-Player-werken-niet,stond,maar het helpt niet.
Heeft er iemand een oplossing?
Heb je de “vendor switch naar Packman” gedaan. Ik neem aan dat je dat in 13.2 destijds ook hebt gedaan.
Ten eerste moet je natuurlijk de Packman repo hebben, anders kun je er ook niets mee doen. Dus YaST > Software > Softwarebronnen. Dan onderaan de kmop Add. Kies nu Community Repositories en klik Next. In de lijst die j nu krijgt moet Packman staan. Vakje aanvinken (als er meer Packman zijn dan de meest algemene kiezen) en OK klikken.
Dan de “switch”. YaST > Software > Softwarebeheer. Linklsboven is een menu Beeld. Klik en kies Bronnen. Je krijg nu een lijst van je repos, selecteer Packman. Rechts verschijnt nu een lijst van alle paketten van Packman. Erboven staat een regel: Schakel systeempakketten naar de versie … Klik op het onderstreepte gedeelte en dan rechtsonder Accepteren.
Bedankt Henk …alles werkt perfect.
Heel mooi.
Schrijf het ergens op of zo.