Wat ik eigenlijk wil, is leap installeren, maar zonder dat home geformatteerd word. ( Ik heb nu 13.1 geïnstalleerd)
Ik heb al de leap dvd gebrand, en hij lijkt te werken. Ik heb net even gekeken maar voordat de installatie ook werkelijk begon, de installatie afgebroken.
Omdat ik met de installatie al van 13.2 al een keer of 5 in de problemen kwam, wil ik het nu in één keer goed doen.
Elke poging om 13.2 te installeren mislukte en eindige met een grub error.
Pc is dual boot win7 en openSUSE 13.1. Windows is als eerste geïnstalleerd. Dus ik gok dat dit sda is ?
In de pc zitten twee 500 gig harde schijven.
Ik gok dat de problemen ontstonden, omdat ik niet het standaard voorstel accepteerde. Ik wilde (wil) geen brtfs maar gewoon ext4.
Waarschijnlijk had ik in de schijfvolgorde aan moeten passen, nadat ik aangegeven had dat ik ext 4 wilde.
Omdat 13.1 nog ondersteund word, heb ik de 13.2 installatie toen maar opgegeven.
Inmiddels met verse tegenzin, wil ik toch leap proberen.
Toen ik net keek leek het er op dat leap voorstelde om alleen de root partitie te formatteren, dat ik denk ik precies wat ik wil?
( behalve dat de root partitie dan brtfs word, maar daar kan ik misschien wel mee leven, plus dat ik al gevonden heb waar ik instel dat ik ext4 wil)
Kan iemand dit bevestigen, dat leap, als “ḧij” openSUSE ziet, voorstelt om de home partitie niet te formatteren?
Root partitie is nu 20 gig. De installatie had het ook over een root partitie van 20 gig op sdb.
Als je in plaats van Btrfs je root file systeem ext4 wilt laten zijn, kun j edat gewon ogegeven en dat kan nooit een probleem zijn bij de installatie.
Als je wilt dat anderen (wij) iets nuttigs over je schijfindeling zeggen, zul je die moeten laten zien. Veronderstellingen dat iets misschien sda is zijn zinloos. Dus graag de uitvoer van
Ik weet niet hoe het gaat met 2 schijven.
Maar ik kies bij het indelen van partities altijd “indeling door expert”, daar kun je kiezen om je partities te behouden en te importeren
Het installatie programma zal dan je oude indeling behouden, en alleen de root partitie formatteren.
Dat is inderdaad vaak de handigste manier. Als je dat doet is het in ieder geval een goed uitgangspunt, waar bijna alles al is zoals gewenst. Je moet dan alleen nog kleine aanpassingen doen zoals ext4 i.p.v. Btrfs.
Maar als iemand om partitie hulp vraagt is het altijd het beste om eerst de huidige partities te kennen. Ik geef niet graag advies gebaseerd op lucht om daarmee een systeem naar de knoppen te helpen
wat mij opvalt, is de paar keer “ik gok”. Als 't er niet toe doet is dat gokken geen probleem, maar bij partitionering moet je niet gokken, maar weten. Een blik ( zonder iets te doen ) in Yast’s partitioner had hier duidelijkheid in kunnen geven. Als jij gokt, kunnen wij niets anders dan ook gokken.
Voorts: wat @jansteen zegt. Daarmee komt het erop neer dat je eigenlijk alleen op een helemaal schoon (nieuw) systeem een partitionering aanmaakt, bij upgrades/nieuwe installaties importeer je dan steeds.
Even wat anders: je zou reacties kunnen verwachten in de trant “alleen upgraden naar volgende versie wordt ondersteund …”, heb ik zelf ook vaak genoeg gezegd. Maar, upgrade 13.1 → Leap wordt wel degelijk ondersteund, meer nog: deze upgrade moet ook door het openQA testprogramma voordat de release überhaupt wordt vrijgegeven.
Ik heb “upgrade”, zoals hierboven door Gps2010 gebruikt, maar als een vage term gezien. En niet als “het gebruiken van die optie in het installatiemenu”. Te meer omdat in dat geval de bestaande partitionering wordt gebruikt (de upgrade van het installatiemedium installeert alleen nieuwe software, verder geen partitionering en configuratie). En omdat Gps2010 duidelijk met een partitioneringsvoorstel van de installer bezig is, kan het alleen om een verse installatie over het oude systeem heen (met behoud van /home) gaan.
Bedankt, maar natuurlijk ook de andere in dit topic.
Nog even over 13.2, het zou misschien niet mogen, maar de eerste keer was, het enige dat ik aanpaste, ext4 ipv brtfs.
Toen ik ging zoeken op dit forum, kwam ik een reactie tegen, met hetzelfde probleem(ook een dual boot pc met win 7). Zijn oplossing was om in de installer de schijfvolgorde aan te passen.
Omdat ik twee precies de zelfde harde schijven in me pc heb, is het feit dat ik 500gig zie niet voldoende, maar dat commando dus wel.
sda is mijn windows schijf.
Voor alles is een eerste keer, ik heb nog nooit problemen gehad met de suse installer, maar dus wel bij 13.2.
Wat me wel opviel, was dat de 13.1 installer ook aan gaf dat hij naar de mbr ging schrijven, maar dit aanvinken bij 13.2 was niet voldoende.
Disk /dev/sda: 500.1 GB, 500107862016 bytes, 976773168 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk label type: dos
Disk identifier: 0x2b6d04f2
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 2048 206847 102400 7 HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda2 206848 976771071 488282112 7 HPFS/NTFS/exFAT
Disk /dev/sdb: 500.1 GB, 500107862016 bytes, 976773168 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk label type: dos
Disk identifier: 0x48e3d6ef
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 2048 4208639 2103296 82 Linux swap / Solaris
/dev/sdb2 * 4208640 46153727 20972544 83 Linux
/dev/sdb3 46153728 976773119 465309696 83 Linux
guus@linux-ab3o:~>
Als ik de uitvoer goed begrijp hebben beide schijven een dos label ? Maar ik weet nu in ieder geval zeker dat sda de windows schijf is.
Dus de mbr op sda moet aangepast worden. Ik kan dus controleren of dat ook gebeurd, voor ik op accepteren klik.
Ik ga ook eens op zoek naar die import functie, of kies de upgrade optie.
Aha, nu komen er wat gegevens los. Je had dus problemen rond het plaatsen van bootrecord. Ik geloof nog steeds niet dat dat iets met het type file systeem heeft te maken, maar ik heb geen multi-boot met windows, dus ik laat dit verder graag aan anderen over.
Ik kies voor upgrade, maar waar ik denk dat het misgaat is bij de configurtie van een netwerk device.
Eerst klaagt de installer dat het niet geconfigureerd is. Moet ik gewoon op doorgaan klikken ?
Nadat ik op upgrade geklikt heb, staat er in beeld dat er 8 gig gedownload gaat worden ( en een x aantal pakketten), maar na een kwartier wachten, gaf ik het maar op.
Er gebeurd niets.
Is er ergens een uitleg, want de help optie helpt mij niet genoeg.
Eerste poging was dat ik aanklikte dat hij de bios setting over moest nemen.
Vervolgens gaat de installer stug door met klagen, dat het netwerkdevice niet geconfigureerd is.
Vervolgens tweede optie geprobeerd, dynamic IP en dan gaat hij wel verder , maar stopt bij het downloaden van 8 gig.
Ik tip dit vanaf 13.1 wat denk ik wel bewijst dat hij niets download heeft.
Internet via ziggo ( voorheen UPC, gewoon met kabel vanaf modem)
Mij is eea niet helemaal duidelijk en misschien zeg ik wel een paar domme dingen…
Maar een upgrade kan toch vanuit je huidige (13.1) versie?
Je bronnen aanpassen, en dan updaten?.. of zeg ik nu iets heel raars?
Kan er verder niet zoveel over zeggen, omdat ik nooit upgrade, maar kies voor een nieuwe installatie (met behoud van de home dir)
Maar als je allerlei instelllingen heb, het ik begrepen dat een upgrade beter is.
Daar zullen anderen dan wel weer meer verstand van hebben…
Kan er verder niet zoveel over zeggen, omdat ik nooit upgrade, maar kies voor een nieuwe installatie (met behoud van de home dir)
Maar als je allerlei instelllingen heb, het ik begrepen dat een upgrade beter is.
Daar zullen anderen dan wel weer meer verstand van hebben…
Als test heb ik wel 13.2 -> Tumbleweed gedaan, ook Leap 42.1 -> Tumbleweed en omgekeerd ( ).
@Gps… Al geprobeerd met een draad?
Redenen om upgrade te kiezen ipv. een clean install?
Die “dos” partitionering, daar hoef je verder niets aan te verbinden. Voordat GPT bestond was dat standaard.
Dat “omwisselen” van schijfvolgorde raad ik af. Je raakt zo makkelijk het zicht kwijt op wat nou waar staat.
En als er iets niet goed gaat … meldingen, het liefst gekopiëerd, maar per foto mag ook.
Ik ben allergies voor draadloos, zelfs mijn muis heeft gewoon nog een kabeltje.
Ik probeerde inderdaad een update vanaf 13.1, met de modem gewoon verbonden via zelf een echte netwerk kabel, een blauwe.
Mededelingen kreeg ik juist niet.
Het enige wat er stond was dat er 8 gig gedownload ging worden, en een bepaald aantal paketten.
Normaal zie je dan dat hij begind en afteld, maar nu gebeurde er dus niets. Het feit dat ik 13.1 nog kan starten zegt wat dat betreft denk ik wel genoeg.
Na een kwartier wachten gaf ik het op, er gebeurde niets.
Ik zal het nog eens proberen via de gewone installatie, en dan niet mijn home partitie formateren, dat is eigenlijk alles wat ik wil.
Bij eerdere installaties van openSUSE, kreeg ik altijd de vraag of Ikverbonden was met het internet, als ik dan op ja klikte ging de installer gewoon verder.
Ik ga ook proberen om gewoon op verder te klikken, dat is tot nu toe bij alle vorige versies van openSUSE altijd goed gegaan.
( als de installer zegt dat er geen net werkdevice geconfigureerd is)
Misschien dat mijn ervaring van gisteren je helpt: twee providers ( ziggo en kpn ), twee internetaansluitingen ( één voor nood ), één machine met openSUSE 12.3, direct aan modem. Een volgende release is altijd naast de vorige gezet, om bij problemen terug te kunnen. Klant kwam er nu met Leap noch Tumbleweed uit, geen netwerkverbinding. Om zeker te weten dat ik niet tegen de resultaten van zijn pogingen aanliep een clean install van Leap gedaan, maar inderdaad geen goede internetverbinding, terwijl verder de netwerkverbinding 't goed deed. Volgens de klant had-ie het modem ook al van de stroom gehad. Op advies van Ziggo zakelijk ( O, ik zie dat we u ook nog een nieuw modem moeten sturen ) modem 5 minuten van de stroom gehaald en na inloggen op de desktop klonk prachtig ploeke-ploenke-ploenk, Updates beschikbaar. Het KPN modem dezelfde behandeling gegeven, ook daarmee probleem opgelost. Meldt de klant bij de koffie doodleuk dat-ie soms de netwerrkkabel van de openSUSE bak wel 's gebruikt voor z’n laptop ( vraag me niet waarom ) en dat-ie dan altijd het modem een paar minuten uit moet doen…, vervolgens dat-ie al een paar jaar nieuwe modem-routers van zowel Ziggo als KPN heeft liggen ( die ongetwijfeld dit probleem niet hebben ).
Wat ik nog vergat te vertellen, is dat ik ook probeerde te klikken op details, ik hoopte te zien te krijgen waarop hij bleef hangen, of wat er aan de hand was.
Maar meer als dat er 8gig gedownload moest worden, en de muisaanwijzer die aangaf dat hij bezig was, gebeurde er niet.
Muis aanwijzer bewoog nog wel, dus het leek er niet op dat de pc bevroren was.
Je blijft lachen met die computers…
Als dat nu weer gebeurd zal ik toch eens even de modem los koppelen, en kijken wat er dan gebeurd.
Als hij 8 gig moet dowloaden met een slecht werkende internet verbinding, dan kan ik me wel voorstellen dat het ontzettend lang gaat duren.
Ik draai overigens regelmatig de speedtest om te zien of ik nog 50 down en 5 up heb. (en of de grafiek nog redelijk vlak is)
Daarbij merk ik wel dat ik in Amsterdam woon en dicht bij een server woon, Een ping van 13 ms. (soms zelf nog lager)
Uitslag speedtest, ze zijn van de week bezig geweest met onderhoud aan het netwerk hier in de buurt, dus het was los van leap, geen slecht idee om de test weer eens te draaien.
Ik viel bijna van me stoel. (positief)
Ping 1ms
(50.38 down 5.15 up)
Dat sluit in ieder geval problemen met mijn internet verbinding uit.
Toch ga ik als hij weer hangt, proberen om de modem los te koppelen.
't Is me overigens nu niet meer duidelijk wat je precies aan het doen bent. Upraden naar Leap via NET install? En, die 13.1 is dat 64bits? Leap is nl. alleen maar 64bits. Als je een 32bits 13.1 probeert te upgraden naar Leap, dat is echt een NO GO. Bij een schone installatie van Leap vanaf DVD iso via USB, is 8GB moeten downloaden niet OK.
Kortom graag helderheid over wat je nu precies probeert, en waarmee
Ik heb leap met een torrent binnen gehaald, en daarna op dvd gebrand.
Zowel k torrent, als het brand programma het laten controleren, maar geen md5 ? checksum gedaan.
Misschien kan ik dat beter wel doen ?
Verder aangevinkt dat ik de extra repostories er bij wilde hebben.
8 gig lijkt mij ook wel erg veel, tenzij de update optie, ook alle programma’s probeert te updaten.
Wat ik wil is simpel, Ik wil leap installeren, zonder dat me home geformatteerd word, en het liefst ext4 ipv brtfs.
( volgens benchmarks op phoronix is brtfs nog niet zo snel als ext4 )
Door stress het niet meer geprobeerd, maar de stress heeft niets met leap of dit forum te maken.
Ik ga toch me home folder formatteren. Als ik de map .mozzila en .thunderbird even naar de windows schijf kopieer, en na installatie weer terug zet, zou ik alle bladwijzers en emails nog moeten hebben.
Verder ben ik een lijstje aan het maken van andere dingen die ik niet kwijt wil.
Ik ben vooral van gedachte veranderd, omdat een echt verse installatie toch beter is. Kan er ook niks achterblijven in me home folder dat eventueel voor problemen gaat zorgen.
OpenSUSE 13.1 start nog wel op, maar ik moet ctrl D intoetsen, en ik merk dat Firefox de woordenboeken kwijt is.
Voor mij reden genoeg om echt opnieuw te beginnen.