USB stick staat read only

Goeie :wink:

Overigens verdwijnt dat bestand bij shutdown, dus als hij er niet meer is wil dat niet zeggen dat het niet zo is gegaan.

Klopt, uiteraard is er in dev een sdb zichtbaar. Maar helaas is de filegrootte “0”

Heb nog diverse pogingen ondernomen om de stick te formatteren van een partitietabel te voorzien maar niets heeft verder geholpen.
De stick gaat binnenkort weg. Niet meer te redden.
Thnx voor alle hulp heren.

Huh? Dan heb je iets met /dev/sdb gedaan. Als het sticky niet getetecteerd wordt is er geen /dev/sdb. Zo ja, dan ziet dat eruit als

henk@boven:~> ls -l /dev/sdb
brw-rw---- 1 root disk 8, 16 17 jan 09:25 /dev/sdb
henk@boven:~>

Dus het begint met een b en die 8, 16 is geen grootte, maar 8 is in dit geval het “major number” (verwijst naar de “driver” voor deze hardware) en 16 het “minor number” (geeft aan welke van meer dezelfde hardware het is).

Als het, ten onrechte, een gewoon bestand is geworden (zoals Knurpht vermoedt) begint de ls -l regel met - en staat er inplaats van major en minor number inderdaad de grootte.

Hij is altijd zichtbaar geweest alleen is de status “read only” en is elke poging om tef ormatteren vruchteloos.
Indien ik hetzelfde commando hanteer als jij hebt gedaan zie je het volgende:

kanux@kpch:~> ls -l /dev/sdb               
brw-rw---- 1 root disk 8, 16 17 jan 13:07 **/dev/sdb**
kanux@kpch:~> 


Dat klopt dus, maar waar haal je dan de uitspraak:

Maar helaas is de filegrootte “0”

vandaan?

Dat is mijn fout Henk

In de post van Gertjan vraagt hij of er een file is in dev genaamd sdb
In de gauwigheid sdb gevonden en eigenschappen aangeklikt, en die was 0b

Sorry, ik lette even niet op

Ok, ik snap het nu beter. Het is de GUI die je voor de gek heeft gehouden. Ik ga er altijd vanuit dat je voor dit soort dingen gewoon commando’s gebruikt en niet “iets aanklikt”.

Voor mij zag het er dus uit dat je een ls -l /dev/sdb had gedaan en daar verslag van had uitgebracht in plaats van hem hier te laten zien. Je ziet hoe gauw misverstanden ontstaan. En ik voel mij altijd zo’n zeur om bij iedere bewering te zeggen: dat zeg je wel, maar ik geloof je niet, ik geloof alleen computer uitvoer. :’(

In ieder geval, als /dev/sdb wordt aangemaakt (voor die sticky) is hij dus niet zo erg kapot dat hij niet als een “mass-storage” apparaat wordt gezien. Maar stuk is stuk: klein chemisch afval :(.