USB stick met GRUB boot niet. Waarom?

Hallo,
Sinds zaterdag heb ik een nieuwe desktop, voor het eerst zonder floppy. Nu heb ik, voor de continuiteit en voorlopig, 11.2 opnieuw geïnstalleerd, maar ik ben van plan meer dan 1 andere linux (al dan niet op proef) te installeren. Bij mijn vorige systeem heb ik gemerkt dat het dan heel handig is om een bootable GRUB floppy te hebben.
Nu moet ik daar dus een usb stick voor gebruiken en daarom heb ik stage1 en stage2 van GRUB mbv “dd” op een usbstick geschreven (zoals ik dat voorheen met floppy deed).
In het BIOS heb ik de bootvolgorde ingesteld met 1. removable media, 2. DVD en 3 Sata.

Het probleem: bij het booten zie ik even GRUB voorbij komen, maar voordat ik iets anders heb kunnen lezen boot hij gewoon van de Sata-schijf.
Vraag: weet iemand waarom? En… hoe het probleem opgelost kan worden?
(hoe dan ook: alvast plezierige feestdagen gewenst!)

HansS

Ik denk dat-ie hierin zit: Een USB-stick of -disk is geen “Removable media”.

Waarschijnlijk heeft je moederbord/BIOS wel een functietoets aan een bootmenu toegewezen. Die volgorde zou ik met Sata (dat zegt-ie omdat de eerste interne schijf een Sata is) als eerste maken. Dan gedurende het opstarten op F8(meest), Esc of F12 blijven kloppen tot je een bootmenuutje ziet, waarin je de stick ziet. Die selecteren, Enter.

Om de stick te maken zou ik een LiveCD gebruiken. Met Yast of fdisk de bestaande partities verwijderen en dan


su -c if="LiveCD ISO naam" of=/dev/sd"letter van de usb-stick" bs=4M

Naar mijn bescheiden mening kun je met een LiveCD elk redbare situatie redden. Tot en met het repareren van de bootloader van een geïnstalleerd systeem.

@Knurpht:

Dank voor je snelle antwoord. Weer iets geleerd! (F8)
Dank ook voor de tip om een LiveCD te gebruiken voor, bijvoorbeeld, het herstellen van de bootloader. Ik kan me ook niet voorstellen dat dat met een LiveCD niet mogelijk zou zijn. Maar ja, ik heb zo vaak een bootGRUBflop gebuikt dat ik nu toch ook zo’n USBstick heb aangemaakt. Eerst wipen met dd van dev/zero naar /dev/sdb (want dat was het bij mij) en dan “gewoon” met dd stage1 en stage2 overbrengen. Test: ok.
Prettige en zorgeloze feestdagen gewenst,
Hans.