USB beveiligen

Ik wens een PC 32 bit klaar te maken voor algemeen gebruik (voor een vereniging).
Het is wenselijk voor de gewone gebruiker de USB ingangen uit te schakelen.
Allen de “root” dient deze te kunnen gebruiken.
Bestaat er een mogelijkheid deze situatie op een vlotte manier te bekomen?
Voor XP bestaat er een programma “usbprotect” dat werkt met administrator rechten.
Hiermee kan men de usb in en uitschakelen.
PC is pentium III 800 Mhz, Suse 10.0
met dank voor elke hulp

Dag Erik,

Waarom wil je dit? Virussen onder linux? Dan moet je dit niet doen, bedreigingen voor linux liggen niet op dat vlak.

Hebben we het hier over SUSE 10.0 als in SUSE Linux Enterprise Desktop, of heb je een oude SUSE gepakt? Voor SUSE 10.0 is de ondersteuning (updates, nieuwe desktop versies etc) al lang geleden gestopt. Ik zou zelf op zo’n oud bakje eerder kiezen voor installatie via een recente openSUSE LXDE LiveCD, eventueel geïnstalleerd via text modus, draaien wil LXDE vast wel.

De PC dient om “vreemden” aan de vereniging opzoekingen te laten doen, maar het moet onmogelijk zijn om de gegevens (databanken) in hun geheel te kopiëren naar een stick of externe HD .
Erikwitter.

Je zou dit kunnen bereiken door de permissies van de aankoppelpunten voor externe media te veranderen van

drwxr-xr-x 2 root root 4096 18 feb 19:56 /media/

in:

drwx------ 2 root root 4096 18 feb 19:56 /media/

door middel van:

su -c 'chmod 700  /media'
(rootpassword ingeven)

Op deze manier is de map /media (waar alle externe apparaten worden aangekoppeld) alleen leesbaar, schrijfbaar en toegankelijk voor ‘root’.

OK openSUSE LXDE LiveCD is geintalleerd en werkt! waar vindt ik een goede handleiding voor dat systeem? ik heb nog volgende problemen op te lossen:
-Dvd/Cdrom werkt niet maar staat wel in de hardware lijst, is ook niet zichtbaar op de desktop of in nautilus.
-Nautilus is bruikbaar via “Run” maar zou beter in de takenbalk beschikbaar zijn, of PCManFM 0.9.8 vervangen.
-wine installeren ; PAF en lotus 123 en komposer eronder laten draaien.
-libre office werd gedownload maar werkt niet/is niet beschikbaar.

Voor DVD/CD: Heb je de Packman pakketten geïnstalleerd, zie de NL-HOWTO over multimedia?
Als Nautillus werkt via ‘Run’, zou je eens moeten zoeken hoe je programmastarters kunt toevoegen aan het lxde-paneel. Of eerst in het menu zetten en dan op de balk slepen?
Waarom Kompozer onder Wine? Via Packman is er ook een prima native linux versie (sterker nog, daar is de windoe variant van afgeleid)
Hoe heb je LibreOffice geïnstalleerd?