upgrade naar een nieuwe versie

Door mij is an vele mensen gevraagd hoe de oude versie kan worden overschreven door een nieuw upgraden
iedereen veteld mij het volgde alles schonen en weer opnieuw installeren ??

het klinkt mij ontzettend stom in mij oren , er moet volgens mij een methode zijn om te upgraden maar hoe moet dit plaatsen vinden

ik ben een beginner geen kennis maar volgens moet het kunnen
graag een uitleg

vriendelijke groeten
F.Veerman

Allereerst even het verschil tussen upgrade en update. Ik weet dat nooit zo.

Opties genoeg:

• Je kunt via DVD etc. een schone installatie doen, met behoud van /home (je gebruikers account incl. data en instellingen)
  • Je kunt via DVD je systeem opwaarderen naar de release versie op de DVD. Ook hierbij blijft /home intact
  • Je kunt de releaseversienummers in de URLs van je repos veranderen en dan “zypper dup” uitvoeren.

Bij al deze opties is het zo, dat dat heel goed en gemakkelijk gaat als je de standaard repos gebruikt en niets meer. Als je uit veel verschillende repos pakketten hebt geinstalleerd, is er het risico, dat pakketten elkaar bijten.

Ter overweging: ik doe over de installatie op mijn werkstation/server, incl. het configureren van een flink aantal services en up-to-date brengen ongeveer 2 uur, Als ik met zypper dup update, duurt dat ongeveer 4 uur. In het eerste geval weet ik zeker dat problemen niet veroorzaakt worden door oude configuratie bestanden. In het tweede geval, dat alles wat ik had er in de nieuwe versie ook is.

Maar, dat het niet kan is pertinente onzin. Officieel wordt vanaf 11.2 het updaten van een heel systeem naar een direct volgende versie ondersteund. Ik beheer een server, waarbij ik dit op afstand gedaan heb, dan 11.2 naar 11.3, van 11.3 naar 11.4 en van 11.4 naar 12.1. Tot nu toe heb ik er niet naar toe hoeven gaan, omdat de server na reboot niet weer in de lucht kwam.

Als je je bestaande installatie wilt updaten, lees er dan eerst over, maak een backup van /home.

Kennelijk gaat Knurpht er van uit dat jee het overgaan naar een nieuwe versie van openSUSE bedoelt. Dat staat echter niet in je probleem beschrijving!
Ook is het altijd goed om je huidige versie van openSUSE te vermelden. Al is het maar uit beleefdheid tegenover de anderen die zich zo goed mogelijk in jouw omgeving proberen in te leven.

Ook de versie waar je naartoe wilt is leuk om te weten, als is het maar als achtergrond informatie.

Overigens zou ik iets toe willen voegen dat als je de DVD gebruikt en een nieuwe installatie doet met behoud van /home.
Op het scherm “User Setting” kun je de knop “Change” drukken. Je komt dan in het scherm “Expert Settings”. Daar kun je aanvinken: Read User Data from Previous Installation". Als je dat doet wordt een lijst met op de oude /home gevonden gebruikers getoond. Je kunt daar nog in schrappen, maar waarschijnlijk wil je die allemaal aanklikken en dan verder gaan.
Dit heeft het voordeel dat je al je users weer hebt (sommige mensen hebben er maar één, maar dat is voor Linux een uitzondering), inclusief hun groepen, oude wachtwoorden, enz… En, misschien nog belangrijker, al die users hebben weer hetzelfde userid en zijn dus eigenaar van hun eigen spullen! Dat gaat echt nog wel eens mis (en dan uiteraard vooral bij personen die niet begrijpen dat er een verschil is tussen userid en username).

(Dit gaat er van uit dat bij de installatie geen Automatische Con wordt gebruikt).

ik had dat uit de eerste regel opgemaakt, maar het staat er inderdaad niet erg duidelijk. Frits, er staan wel tips m.b.t. tot posten van wat er nodig is om je te kunnen helpen in een “Klevend” onderwerp, op diverse plaatsen in de NL forums.

Op het scherm “User Setting” kun je de knop “Change” drukken. Je komt dan in het scherm “Expert Settings”. Daar kun je aanvinken: Read User Data from Previous Installation". Als je dat doet wordt een lijst met op de oude /home gevonden gebruikers getoond. Je kunt daar nog in schrappen, maar waarschijnlijk wil je die allemaal aanklikken en dan verder gaan.
Dit heeft het voordeel dat je al je users weer hebt (sommige mensen hebben er maar één, maar dat is voor Linux een uitzondering), inclusief hun groepen, oude wachtwoorden, enz… En, misschien nog belangrijker, al die users hebben weer hetzelfde userid en zijn dus eigenaar van hun eigen spullen! Dat gaat echt nog wel eens mis (en dan uiteraard vooral bij personen die niet begrijpen dat er een verschil is tussen userid en username).

Deze is er al heel lang, heeft op verschillende plekken in de installer gezeten, maar 't is altijd één van de eerste dingen waar ik naar kijk. Als ik 't me goed herinner heb ik 't bij een NET install-CD ook gezien, ga ik morgen even nakijken. Ik moet in juli twee servers ,klaar maken met elk zo’n zestig gebruikers. Daar wil men van Fedora naar openSUSE, heb dit stuk al getest, werkt gewoon, want linux is linux.

fveerman: kun je wellicht iets terugmelden hoe het je is vergaan? Daar ben ik best nieuwsgierig naar.