upgrade naar een nieuwe versie

Door mij is an vele mensen gevraagd hoe de oude versie kan worden overschreven door een nieuw upgraden
iedereen veteld mij het volgde alles schonen en weer opnieuw installeren ??

het klinkt mij ontzettend stom in mij oren , er moet volgens mij een methode zijn om te upgraden maar hoe moet dit plaatsen vinden

ik ben een beginner geen kennis maar volgens moet het kunnen
graag een uitleg

vriendelijke groeten
F.Veerman

Allereerst even het verschil tussen upgrade en update. Ik weet dat nooit zo.

Opties genoeg:

• Je kunt via DVD etc. een schone installatie doen, met behoud van /home (je gebruikers account incl. data en instellingen)
  • Je kunt via DVD je systeem opwaarderen naar de release versie op de DVD. Ook hierbij blijft /home intact
  • Je kunt de releaseversienummers in de URLs van je repos veranderen en dan “zypper dup” uitvoeren.

Bij al deze opties is het zo, dat dat heel goed en gemakkelijk gaat als je de standaard repos gebruikt en niets meer. Als je uit veel verschillende repos pakketten hebt geinstalleerd, is er het risico, dat pakketten elkaar bijten.

Ter overweging: ik doe over de installatie op mijn werkstation/server, incl. het configureren van een flink aantal services en up-to-date brengen ongeveer 2 uur, Als ik met zypper dup update, duurt dat ongeveer 4 uur. In het eerste geval weet ik zeker dat problemen niet veroorzaakt worden door oude configuratie bestanden. In het tweede geval, dat alles wat ik had er in de nieuwe versie ook is.

Maar, dat het niet kan is pertinente onzin. Officieel wordt vanaf 11.2 het updaten van een heel systeem naar een direct volgende versie ondersteund. Ik beheer een server, waarbij ik dit op afstand gedaan heb, dan 11.2 naar 11.3, van 11.3 naar 11.4 en van 11.4 naar 12.1. Tot nu toe heb ik er niet naar toe hoeven gaan, omdat de server na reboot niet weer in de lucht kwam.

Als je je bestaande installatie wilt updaten, lees er dan eerst over, maak een backup van /home.