Upgrade naar 12.1

Hallo, ik heb pas een upgrade gedaan van 11.4 naar 12.1 ik heb wel de indruk dat deze versie minder snel opstart dan de 11.4 maar dat is misschien omdat ik nu geen proces bar te zien krijg tijdens het opstarten. De nieuwe interface moet ik ook nog wat gewoon worden maar dat zal wel loslopen.
Toch is er ergens een probleempje want als ik in het applications menu ga dan ontbreken er letters in de categorie weergave rechts, ook bij mijn naam die rechtsboven verschijnt na login ontbreken er letters. Bij een eerste login was dit echter niet het geval toen bleek alles in orde te zijn.

Iemand enig idee?? :\

Ten eerste: 12.1 zou een stuk sneller moeten opstarten, doordat systemd nu de standaard is. Technische uitleg zal ik je besparen.

Kun je, voordat we maar wat in het duister gaan schieten, eerst wat meer info verstrekken? Welke desktop? Heb je extra repos actief? Hoe heb je de upgrade uitgevoerd? En wat voor videokaart heb je, en heb je daar een driver voor geïnstalleerd?

Sony VAIO VGN FE31H is al een wat oudere laptop ik denk 1gb ram. De extra repos die onder 11.4 aanwezig waren zijn verwijderd. De upgrade werd uitgevoerd na download en branden van iso opensuse 12.1. Ik heb geen specifieke driver geinstalleerd voor mijn videokaart weet ook niet exact welke kaart aanwezig is.

Wanneer ik naar software installeren/verwijderen ga krijg ik volgende fout:

Geen toegang to installatiemedia

Index of /distribution/12.1/repo/non-oss

Index of /distribution/12.1/repo/oss

Index of /update/12.1

controleer of de server wel toegankelijk is

Het probleem met de ontbrekende letters blijkt opgelost nadat ik de system taal op nederlands (belgie) ipv nederlands (nederland) gezet heb.

Kun je een terminal venster openen en dan het volgende commando uitvoeren, en daarvan de output hier tussen CODE tags plaatsen:

zypper lr -d

Dit om te zien welke bronnen je actief hebt. Denkelijk staat de CD/DVD er nog tussen, en aangezien die niet in het laatje zit, krijg je deze meldingen.

Kun je, op dezelfde manier, ook de output posten van

su -c 'lspci'

Als je niet weet hoe je tussen CODE tags moet posten, kijk dan even in de Tips voor het posten in dit subforum

Vandaag bij login terug het probleem van ontbrekende letters.

Hier volgt output van zypper lr -d

# | Alias                  | Naam                       | Ingeschakeld | Vernieuwen | Prioriteit | Type  | URI                                                                    | Service
--+------------------------+----------------------------+--------------+------------+------------+-------+------------------------------------------------------------------------+--------
1 | openSUSE-12.1-12.1-1.4 | openSUSE-12.1-12.1-1.4     | Ja           | Nee        |   99       | yast2 | cd:///?devices=/dev/disk/by-id/ata-MATSHITADVD-RAM_UJ-850S_HA98_074843 |        
2 | repo-debug             | openSUSE-12.1-Debug        | Nee          | Ja         |   99       | NONE  | http://download.opensuse.org/debug/distribution/12.1/repo/oss/         |        
3 | repo-debug-update      | openSUSE-12.1-Update-Debug | Nee          | Ja         |   99       | NONE  | http://download.opensuse.org/debug/update/12.1/                        |        
4 | repo-non-oss           | openSUSE-12.1-Non-Oss      | Ja           | Ja         |   99       | NONE  | http://download.opensuse.org/distribution/12.1/repo/non-oss/           |        
5 | repo-oss               | openSUSE-12.1-Oss          | Ja           | Ja         |   99       | NONE  | http://download.opensuse.org/distribution/12.1/repo/oss/               |        
6 | repo-source            | openSUSE-12.1-Source       | Nee          | Ja         |   99       | NONE  | http://download.opensuse.org/source/distribution/12.1/repo/oss/        |        
7 | repo-update            | openSUSE-12.1-Update       | Ja           | Ja         |   99       | NONE  | http://download.opensuse.org/update/12.1/  

en hier volgt de output van su -c ‘lspci’

00:00.0 Host bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express Memory Controller Hub (rev 03)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Mobile 945GM/PM/GMS, 943/940GML and 945GT Express PCI Express Root Port (rev 03)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation N10/ICH 7 Family High Definition Audio Controller (rev 02)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 1 (rev 02)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 2 (rev 02)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 3 (rev 02)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation N10/ICH 7 Family PCI Express Port 4 (rev 02)
00:1d.0 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #1 (rev 02)
00:1d.1 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #2 (rev 02)
00:1d.2 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #3 (rev 02)
00:1d.3 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB UHCI Controller #4 (rev 02)
00:1d.7 USB Controller: Intel Corporation N10/ICH 7 Family USB2 EHCI Controller (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev e2)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801GBM (ICH7-M) LPC Interface Bridge (rev 02)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) IDE Controller (rev 02)
00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801GBM/GHM (ICH7 Family) SATA IDE Controller (rev 02)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation N10/ICH 7 Family SMBus Controller (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation G72M [GeForce Go 7400] (rev a1)
06:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG [Golan] Network Connection (rev 02)
0a:03.0 CardBus bridge: Texas Instruments PCIxx12 Cardbus Controller
0a:03.1 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments PCIxx12 OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller
0a:03.2 Mass storage controller: Texas Instruments 5-in-1 Multimedia Card Reader (SD/MMC/MS/MS PRO/xD)
0a:08.0 Ethernet controller: Intel Corporation PRO/100 VE Network Connection (rev 02)

Kijk, daar komen we verder mee :slight_smile:

Allereerst over de repos: als je goed kijkt zie je bij repo nr. 1 de verwijzing naar je CD/DVD staan. Die repo moet je verwijderen via Yast - Software - Softwarebronnen. Hetzelfde kun je doen met repos 2,3 en 6. En dat moet je dan niet afsluiten, want …

als tweede: je hebt een NVIDIA kaart, je ziet dat in het tweede stuk output staan, in de regel 01:00:0 . Dus moet je in Softwarebronnen klikken op “Toevoegen”, dan kiezen voor “Bronnen onderhouden door de gemeenschap”, en dan vink je de NVIDIA repo aan. Eenmaal terug in het scherm klik je OK. Als er op enig moment gevraagd wordt om een sleutel te vertrouwen, klik dan op “Vertrouwen”. Start nu Softwarebeheer op, kies bij Beeld voor Bronnen en selecteer in de lijst eronder de NVIDIA repo. Klik dit pakket aan voor installatie: nvidia-gfxG02-kmp-desktop-290.10_k3.1.0_1.2-12.1 Dat zal ook een paar andere NVIDIA pakketten installeren en een aantal zaken op je systeem goed zetten voor het gebruik van de driver. Na de installatie moet je het systeem opnieuw opstarten.

Als je ook volledige multimedia support wil, daarover staat een HOWTO in de NL-HOWTO subforums.

De betreffende repos zijn verwijderd maar wanneer ik de nvidia repo wil toevoegen krijg ik een time out en de error blijft nog steeds op de nog bestaande repos.
Nu heb ik met opensuse 11.4 regelmatig gewerkt via een proxy maar volgens mij is die helemaal uitgeschakeld tenzij ik het ergens op een of andere plaats vergeten ben. Met firefox ga ik zonder probleem op internet.

Als je dat gisteren rond de tijd van je post gedaan hebt, zou ik 't vandaag/morgen nog eens weer proberen. Wat er rond de jaarwisseling allemaal gebeurt…

De NVIDIA repo kun je ook als volgt toevoegen:

su -c 'zypper ar ftp://download.nvidia.com/opensuse/12.1/'

Mocht de repo ivm jaarwisseling offline zijn, dan krijg je zo ook wat meer meldingen.

Edit: kun je nog eens de output posten van

zypper lr -d

Output van zypper lr -d

# | Alias        | Naam                  | Ingeschakeld | Vernieuwen | Prioriteit | Type     | URI                                                          | Service
--+--------------+-----------------------+--------------+------------+------------+----------+--------------------------------------------------------------+--------
1 | PK_TMP_DIR   | PK_TMP_DIR            | Ja           | Ja         |   99       | plaindir | dir:///var/tmp/TmpDir.mfF1kb                                 |        
2 | repo-non-oss | openSUSE-12.1-Non-Oss | Ja           | Ja         |   99       | NONE     | http://download.opensuse.org/distribution/12.1/repo/non-oss/ |        
3 | repo-oss     | openSUSE-12.1-Oss     | Ja           | Ja         |   99       | NONE     | http://download.opensuse.org/distribution/12.1/repo/oss/     |        
4 | repo-update  | openSUSE-12.1-Update  | Ja           | Ja         |   99       | NONE     | http://download.opensuse.org/update/12.1/                    |

Als ik su -c ‘zypper ar ftp://download.nvidia.com/opensuse/12.1/’ uitvoer krijg ik volgende melding:

Als er één argument wordt gebruikt, dan moet dat een URI zijn die wijst naar een repo-bestand.
addrepo (ar) [options] <URI> <alias>
addrepo (ar) [options] <file.repo>

Add a repository to the sytem. The repository can be specified by its URI or can be read from specified .repo file (even remote).

Command options:
-r, --repo <file.repo>  Just another means to specify a .repo file to read.
-t, --type <type>       Type of repository (yast2, rpm-md, plaindir).
-d, --disable           Add the repository as disabled.
-c, --check             Probe URI.
-C, --no-check          Don't probe URI, probe later during refresh.
-n, --name <name>       Specify descriptive name for the repository.
-k, --keep-packages     Enable RPM files caching.
-K, --no-keep-packages  Disable RPM files caching.
-g, --gpgcheck          Enable GPG check for this repository.
-G, --no-gpgcheck       Disable GPG check for this repository.
-f, --refresh           Enable autorefresh of the repository.

Via yast add repo krijg ik nog steeds een time out de resterende repos worden nu blijkbaar geladen zonder probleem.

Foutje van mijn kant, dat had moeten zijn:

su -c 'zypper ar ftp://download.nvidia.com/opensuse/12.1/ NVIDIA'

de URL/URI moet gevolgd worden door een alias, d.w.z. een naam die de repo op jouw systeem heeft.

Ik zie ook, dat je een extra repo hebt toegevoegd. Nou is dit zeker een manier om externe rpms te installeren, het is alleen wel te adviseren om deze repo na gebruik uit te schakelen.

Repo geinstalleerd en driver ook maar de versienummer in ‘software toevoegen/verwijderen’ staat in het rood wat betekend dit?

Bij het opstarten van ‘software toevoegen/verwijderen’ nog steeds volgende error wanneer deze op automatisch verversen staan:
"Tijdslimiet overschreden bij toegang tot ‘ftp://[repo url]’

Ook het probleem van ontbrekende letters blijft bestaan.

Dat betekent, dat een pakket met die versie niet meer in jouw repos te vinden is. Zie je nu bij het opstarten, vlak voor het verschijnen van het login scherm ook het NVIDIA logo voorbij komen?

Kun je eens een terminal openen, onderstaande uitvoeren en de output hier tussen CODE tags posten?

su -c 'zypper ref'

In je KDE systemsettings, Netwerk - Proxy, moet “Directe verbinding” aanstaan, geen proxy, da’s vragen om moeilijkheden.

Er verschijnt geen nvidia logo.

Hier is de output van su -c ‘zypper ref’

Ophalen van metadata uit installatiebron 'NVIDIA' \]
Tijdslimiet overschreden bij toegang tot 'ftp://download.nvidia.com/opensuse/12.1/repodata/repomd.xml'.

Afbreken, opnieuw, negeren? [a/o/n] (o): 
Opnieuw proberen...
............
..............
.............
Afbreken, opnieuw, negeren? [a/o/n] (o): 
Ophalen van metadata uit installatiebron 'NVIDIA' [fout]
Installatiebron NVIDIA is ongeldig.
|] Geen geldige metadata gevonden op opgeven URL('s)
Gaarne controleren of de gedefinieerde URI's voor deze bron wijzen naar een geldige installatiebron.
Slaat installatiebron 'NVIDIA' over vanwege bovengenoemde fout.
Ophalen van metadata uit installatiebron 'openSUSE-12.1-Non-Oss' |]
Tijdslimiet overschreden bij toegang tot 'http://download.opensuse.org/distribution/12.1/repo/non-oss/repodata/repomd.xml'.

Ik werk met Gnome desktop en bij system settings - netwerk - netwerk proxy staat op ‘none’ andere mogelijkheden ‘automatic’ en ‘manual’

Er schiet me nog 'n mogelijkheid te binnen: Heb je ipV6 aanstaan? Yast - Netwerkapparaten - Netwerkinstellingen. Als ipV6 aanstaat, deze uitzetten en dan rebooten en bovenstaande opnieuw proberen. Veel nederlandse providers beweren ipV6 te ondersteunen, maar de werkelijkheid is dat ze er nog lang niet klaar voor zijn. En dat kan “time-outs” veroorzaken. NB. Een reboot is echt noodzakelijk, na wijziging van deze instelling.

Probleem is opgelost, ik heb gewoon een install gedaan. Heb nu wel wat meer werk om alles terug in orde te zetten zoals systeem variabelen en bijkomende software maar dat zullen we er dan maar bijnemen.
Ik ben ook overgeschakeld naar de KDE desktop want de huidige versie van gnome vind ik echt niet zo gebruiksvriendelijk als de voorgaande en ik moet zeggen dat KDE me tot nu toe wel aanstaat.
Ik heb wel nog een probleem met mijn wired internet verbinding, ik werk namelijk via powerlan en dan kan ik geen verbinding maken. Wanneer ik rechtstreeks ga is er geen enkel probleem.

Zoals eerder gedacht bleek het probleem nog niet opgelost. Bij gebruik van de proxy bleek alles te werken maar bij mij thuis ging dit nog steeds niet. Ik heb het probleem nu opgelost. In /etc/sysconfig/proxy bleef de proxy staan. De eerste lijn zei wel 'PROXY_ENABLED=“no” ’ maar de proxy zelf voor http, https en ftp waren niet verwijderd en het systeem probeerde deze dus nog te gebruiken. Ik heb als root deze file aangepast en nu werkt alles. ;):slight_smile:

Da’s een bug. Als ENABLED=“no” zegt, dan mag-ie met wat voor gegevens dan ook niets meer doen. Zal eens wat testen. Als 't bij mij ook fout gaat, zal ik een bugreport maken. Maar, mooi dat 't nu allemaal werkt :). Overigens kun je dit soort settings ook vinden en bewerken via Yast - Systeem - Sysconfigeditor. Vind ik zelf iets overzichtelijker, omdat je keurig de mogelijke waarden erbij krijgt. Die staan ook wel in de files (het is niet meer dan een geavanceerde editor), maar een typefout is zo gemaakt, en dat gaat via Yast iets moeilijker.