Net terug van een weekje vacantie en had wat updates geinstaleerd.Ik ben eigenlijk wel windows na jaren gewend na updates opnieuw op te starten.
Ik update opensuse door te reageren op de updates melding van apper door in de terminal in te loggen en dan met het comando :
zypper ref && zypper up
De update te starten.Aan het einde van de download en instalatie krijg je dan :
There are some running programs that use files deleted by recent upgrade. You may wish to restart some of them. Run 'zypper ps' to list these programs
Na zypper ps krijg je dan een lijst met aan het einde
The following running processes use deleted files
En
You may wish to restart these processes
Eigenlijk had ik dit nooit zo goed gelezen of begrepen en dacht oke even de pc opnieuw opstarten,maar is dit zo of staat hier eigenlijk iets anders.:
En moet ik iets anders doen of doe ik het gewoon verkeerd.Door alleen de pc opnieuw op te starten.
“Linux is geen Windows en Windows is geen Linux”.
Je wordt gehinderd door Windows kennis, die je beter niet had kunnen hebben. Waarom opnieuw starten?
Het begint al met het behandelen van bestanden door de Kernel. Er wordt een teller bijgehouden die aangeeft hoeveel processen een bestand gebruiken. Als een bestand wordt verwijderd, wordt de verwijzing naar het bestand uit zijn directory verwijderd, maar de ruimte op schijf wordt nog niet vrijgegeven, dat gebeurt pas als de gebruiksteller op nul staat.
Dat betekent dat je een bestand kunt weggooien, en opnieuw aanmaken (met een andere inhoud) en dat draaiende processen daa niet merken. Maar wijzigingen die die draaiende processen aanbrengen gaan natuurlijk verloren als de teller op nul staat.
Speciaal voor updates heeft dat dus tot gevolg dat je rustig een nieuwe versie van een programma op schijf kunt zetten, met zijn eigen naam. Als jij intussen dat programma hebt draaien, draait het gewoon door met de oude versie. In de praktijk merk je van een update dus niet meteen iets. Maar er kunnen natuurlijk rare dingen gebeuren. Speciaal als het lang duurt (dagen) en sommige oude en nieuwe bestanden werken niet goed samen.
Wat betekent dit in de praktijk.
Als een programma (bijv. Amorok) muziek staat te draaien kun je rustig Amorok updaten en nog uren luisteren. Als je Amorok dan stopt (en alle adndere gebruikers als die er zijn natuurlijk ook) en weer start krijg je de geupdate Amorok. Maar je hebt die update natuurlijk niet voor niets. Als het om security gaat zou ik dus geen dagen lang Amorok blijven doordraaien. Ook bij een grote (veel componenten bevattende) KDE update, zou ik daarna even uitloggen en weer inloggen. Dan weet je zeker dat je alle nieuwe versies gebruikt (en geen mix).
Er zijn natuurlijk ook programmas op systeemniveau. Ook daar zijn de verschillen meestal zo gering dat stoppen/starten van dat prgramma (een systeemservice) niet direct nodig is. Als je aan het eind van de dag toch het systeem stopt is dat meestal goed genoeg. Het meest “systeemige” is natuurlijk de kernel. Het systeem zal je meestal aanraden het systeem te herstarten bij een kernel update. Daarom waarschuwt zo-n kernel update ook van te voren. Je kunt hem dan uitstellen als het niet uitkomt. Ook bij een kernel update kun je het best nog laang uitzingen, maar het zou kunnen dat sommige later geladen modules niet goed samenwerken met de rest. Dus bij een kernel update gelijk maar herstarten.
zypper ps is een hulpmiddel. Je moet zelf conclusies trekken. Laat je niet opjagen en gebruik je verstand.
zypper ps is een hulpmiddel. Je moet zelf conclusies trekken. Laat je niet opjagen en gebruik je verstand
Dat opjagen is zeker wel een goede want ik lees wel eens te snel en dus niet altijd goed.
Ik begrijp je verhaal, en als ik aan mijn verstand ga twijfelen kan ik gelukkig nog terug vallen op het forum:)
Ik heb een DVD gemaakt met suse 12.2 en die geinstalleerd. De vraag is waar in Yast de instelling is gebleven om de dagelijkse? updates in te stellen, want dat is in mijn Yast niet meer mogelijk . De instelling hiervoor is gewoon verdwenen.
Is er nu wat anders?
De functie om het online opwaarderen te er nog wel, maar niet meer waar die vroeger zat :D. Als je Yast - Software - Softwarebeheer start ( verwijder dan meteen " Apper " , daar zit nog steeds een vervelende bug in, waardoor pakketten die daar helemaal niet voor in aanmerking komen toch als update gezien worden ), zie je bovenin Configuratie - Online Update. Indien nodig installeert die optie eerst de Yast module. Daarna kun je 't periodiek updaten aanzetten, en bepalen wat voor jou “periodiek” inhoudt. Na een herstart van Yast zie je de module “Configuratie van Online opwaarderen” ook staan waar-ie altijd staat. De bedoeling is dat " Apper " het gaat overnemen, zodat de gebruiker al kan zien wat er gaande/beschikbaar is. voordat-ie/ze het systeem opdracht geeft tot opwaarderen.
Kan ik ook niet vinden in Yast:)Maar wel in Links onderin de programastarter favorieten dan systeem instellingen dan software beheer.
En dan op de pagina rechts boven in staat een ding met instellingen en daar zie ik dagelijks staan.
Ik denk dat dit het is maar ben ook bezig met alles te ontdekken.