Hoi
Ik (had) een goed werkende server (OpenSuSe 11.3) maar er vallen steed meer onderdelen uit die ik niet meer onder 11.3 aan de praat krijg. Ik (wil) gaan updaten naar 13.1. Daar het alweer enige tijd geleden is dat ik dit gedaan heb zou ik graag een paar goede tips krijgen. zo wil ik niet alle gebruikers , unix en samba, weer op nieuw aan moeten maken.
Ik doe altijd een nieuwe installatie (gisteren net weer gedaan van 12.3 naar 13.1).
Daarbij is het van belang om de partitionering goed aan te passen (omdat je al een partitionering hebt kan de installatie geen vrije ruimte vinden en het voorstel heb je dus niets aan. Dus daar aanpassen zodat het weer wordt zoals het is. En niet vergeten, alleen je / file systeem moet opnieuw “geformatteerd”. Al je andere file systemen (zoals /home, ik hoop dat je die hebt, anders moet dat apart gered worden). moet je uiteraard NIET “formatteren”.
Het tweede is dat je bij het scherm Create New User (ik installeer altijd in het Engels, maar als jij dt in het Nederlands doet zal je dit wel begriipen denk ik), moet klikken op Change. Je komt dan in User Settings. Dat vink je Read User Data from Previous Installation aan. Klik Choose. Je krijgt nu een lijstje met de users die op de oude installatie zijn gevonden. Meestal heb je All nodig, anders selecteren. Dan OK en dan Accept. Het scherm Create New user laat nu een overzicht zien ter controle. Uiteraard zet je het geruik van het root password door een ander uit evenals automatische login.
Let op. Dat overnemen van die users gaat heel goed. Alleen als die users niet de verstek groep ‘users’ gebruiken, moet je dat later (en voor dat een user inlogt) aanpassen.
Vragen? Kom gerust terug. Vraag voor je de installatie echt doorstart
Let op. Dat overnemen van die users gaat heel goed. Alleen als die users niet de verstek groep ‘users’ gebruiken, moet je dat later (en voor dat een user inlogt) aanpassen.
Mijn users zijn niet allemaal lid van de groep users. Daar houdt dit overneem proces geen rekening mee. Ik moet dat dus repareren voordat die users inloggen, want anders heb ik een security lek op groepsniveau.
Maar als al jouw users lid zijn van ‘users’ heb je dus geen last.
Upgraden (want zo noem je 't als je van een versie van de distro naar een volgende gaat) kan alleen van de ene naar de volgende versie, dwz 11.3 -> 11.4, 12.3 -> 13.1.
Als je vanaf DVD installeert, kun je de gebruikers van een vorige installatie “overnemen”. Dat geldt echter alleen voor de linux gebruikers, niet voor de samba gebruikers. Maar die staan in bestandjes die je achteraf terug kunt kopiëren in je installatie.
Maak backups van /etc en /home voordat je begint.