update thunderbird

Ik werk op een OpenSuse Versie 11.2
Krijg vaak de melding dat er een nieuwere versie van Thunderbird uitgebracht is. Er komt dan een pop-up scherm om Thunderbird bij te werken. Ik geef altijd akkoord maar helaas gebeurt er daarna weinig.

Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Laat me raden, wan tik weet dit niet zeker.

. Thunderbird is geïnstalleerd van de standaard 11.2 repo.
. Thunderbird maakt contact met Mozilla om te controleren of er een nieuwer versie is en: jawel.
. Jij zegt: “Doe maar” en die nieuwe versie moet dus van standaard 11.2 update repo komen.
. 11.2 is niet meer gesupport en die standaard repos bestaan dus niet meer.

Hoge kwaliteit van raden, Henk. Dit is het hele verhaal. Overstappen naar 11.4 geeft weer een tijd rust, en de nieuwste Thunderbird. Overigens raad ik niet aan om 11.2 te upgraden naar 11.4 via ‘zypper dup’. Met 11.3 -> 11.4 heb ik geen problemen ondervonden, maar van 11.2 -> 11.4 …daar staan al veel probleem posts over in de forums.

Versie 11.2 bevalt mij eigenlijk prima.
Ik heb hier als achtergrond Globe staan. Dit is marble als achtergrond.
Bij deze versie loopt het nacht- en daglicht over de globe mee.
Dan wordt je er ook bewust van hoe veel energie wij verspillen. In de nachtstand wordt heel goed zichtbaar hoeveel energie er verspild wordt met lichtvervuiling.
Wij nederlanders zijn als volk waarschijnlijk de grootste vervuiler van deze aardkloot want in de nacht is heel Nederland 1 compacte lichtvlek. Dit in schril contrast met ontwikkelingslanden waar af en toe een verdwaalt lichtstipje waarneembaar is.

In de nieuwe versie van Suse 11.4 is deze optie niet meer in te stellen. Vandaar dat mijn voorkeur blijft bij 11.2

Heb hier al op dit forum aandacht voor dit probleem gevraagd maar het was niet oplosbaar.
Jammer dat de versies de goede dingen niet meenemen. Helaas het blijft opensourcesoftware.

Da’s geen openSUSE probleem, da’s een KDE probleem. Je moet het zo zien: de ontwikkelaars van kde.org leveren aan, er vinden wat optimalisaties plaats, echter niet op de inhoud van de software, vervolgens wordt die in de repos geplaatst. Op mijn server, met KDE 4.7 onder openSUSE 11.3 is het precies hetzelfde. Als ik de KDE-broncode voor KDE 4.7 zelf compileer in de testomgeving op mijn dochter’s PC, waar nog 11.2 op draait, heb ik hetzelfde resultaat, namelijk dat ik overdag tegen het verkeerde stuk aarde in het donker aankijk. Het zit 'm dus echt niet in de openSUSE versie, maar in KDE. En dus blijf ik van mening dat dit ergens in de configuratiebestanden te “zetten” moet zijn.

En…voor wat de lichtvervuiling betreft: besef je dat je op één van de dichtsbevolkte stukjes aarde woont? Nog zo plat als een dubbeltje ook, dus perfect voor distributie van diffuus licht? En dat een gemiddelde inwoner van de USA 4 maal zoveel afval produceert als een nederlander, qua gewicht, ruim 8 maal qua volume? Maar goed, dit soort dingen ontaard snel in een politieke discussie, en dat mag hier niet, domweg omdat we daar niet op toegerust zijn en we daarom politieke en religieuze discussies uit den boze verklaard hebben in de forum regels.

Voor wat betreft de desktop-globe: daar ga ik vanavond eens lekker naar zoeken en mee puzzelen.

Even nagevraagd. Het zit inderdaad in KDE’s applicatie Marble, die ervoor zorgt dat de desktop globe weergegeven wordt. Het vermoeden rijst, dat die gekoppeld is aan GPS software. Als je Marble start als applicatie, zie je onder één van de tabs ook staan dat er geen GPS plugin gevonden wordt. Ik weet dat dit onder KDE 4.6 op Fedora hetzelfde euvel heeft, ongetwijfeld onder kUbuntu ook.

Wat anders: vasthouden aan 11.2 betekent ook dat programma’s die je zou willen installeren en die niet op de DVD staan, niet of met veel moeite kunt vinden. Ook krijg je geen patches en updates meer van programma’s waarin “kwetsbaarheden” gevonden zijn, of bugs. De ervaring leert, dat er een moment komt, waarop je geen keuze meer hebt en moet opwaarderen naar een nieuwere versie, een andere ervaring heeft mij geleerd dat dat moment altijd komt op een tijdstip dat het mij absoluut niet goed, of zelf helemaal verkeerd uitkomt.

Helemaal mee eens! Het is zeer waarschijnlijk een KDE probleem!

Ik wil zeker geen politieke discussie starten!
Ik vond globe wel een opmerkelijke weergave waarbij je in 1 oogopslag kan zien waar op deze aardkloot het milieu continu mogelijk wordt belast!
Er zijn natuurlijk veel meer componenten die de uiteindelijke milieu belasting bepalen!

Het is een leuke weergave die een globale indicatie weergeeft. Dat is alles, niets meer en niet minder!

Dat van die lichtvervuiling, dat zie ik ieder jaar als ik op Schier op vakantie ben, altijd rond de 12e augustus, omdat de Perseïdenstorm dan zichtbaar is. Als je 's nachts vanaf Schier naar de wal kijkt, zie je lichtbollen waar Delfzijl en Groningen zijn. De “vallende sterren” zijn bij ons nauwelijks te zien door de lichtvervuiling, op Schier lig ik halve nachten ernaar te kijken.

't Is allemaal wel betrekkelijk. Een paar jaar geleden werden gloeilampen verboden, niemand praatte over de enorme hoeveelheid kwik in spaarlampen, waarvan de opbrengst qua erin gestoken energie ook veel beter zou zijn, dus milieuvriendelijker. Toen kwam, in eerste instantie heitzballe.de, het fenomeen heatballs. Wat blijkt: 85% van de energie die in een gloeilamp gestopt wordt, komt er inderdaad niet uit als licht. Maar wel als warmte. En zo kunnen we nu zwart geverfde gloeilampen kopen, die alleen niet meer als gloeilamp verkocht worden, maar als verwarmingselement :smiley: