When I startup my system I got the message: 159 updates available. However, I’m not able to do so. Get a lot of error messages:
niets levert libgpg-error.so.0(GPG_ERROR_1.0) nodig voor libksba8-1.3.1-4.1.i586
niets levert libepoxy.so.0 nodig voor xorg-x11-server-7.6_1.16.1-5.1.i586
niets levert libepoxy.so.0 nodig voor xorg-x11-server-extra-7.6_1.16.1-5.1.i586
niets levert libicuuc.so.53.1 nodig voor libreoffice-4.3.5.2-8.1.i586
niets levert libicuuc.so.53.1 nodig voor libreoffice-calc-4.3.5.2-8.1.i586
niets levert libpoppler.so.46 nodig voor libreoffice-draw-4.3.5.2-8.1.i586
niets levert libodfgen-0.1.so.1 nodig voor libreoffice-impress-4.3.5.2-8.1.i586
niets levert myspell-nl_NL nodig voor libreoffice-l10n-nl-4.3.5.2-8.1.noarch
niets levert libpython3.4m.so.1.0 nodig voor libreoffice-pyuno-4.3.5.2-8.1.i586
niets levert libicuuc.so.53.1 nodig voor libreoffice-writer-4.3.5.2-8.1.i586
niets levert libicuuc.so.53.1 nodig voor libreoffice-writer-4.3.5.2-8.1.i586
niets levert libpython3.4m.so.1.0 nodig voor libreoffice-pyuno-4.3.5.2-8.1.i586
libreoffice-icon-theme-hicontrast-4.3.5.2-8.1.noarch vereist libreoffice = 4.3.5.2, Maar aan deze eis kan niet voldaan worden
libreoffice-icon-theme-galaxy-4.3.5.2-8.1.noarch vereist libreoffice = 4.3.5.2, Maar aan deze eis kan niet voldaan worden
niets levert libgcrypt.so.20 nodig voor systemd-210-25.8.1.i586
niets levert libIlmImf-Imf_2_1.so.21 nodig voor libMagickCore-6_Q16-2-6.8.9.8-12.1.i586
libreoffice-help-nl-4.1.6.2-37.1.noarch vereist libreoffice >= 3.5, Maar aan deze eis kan niet voldaan worden
lightdm-lang-1.12.1-4.1.noarch vereist lightdm = 1.12.1, Maar aan deze eis kan niet voldaan worden
niets levert libjson-c.so.2 nodig voor libpulse0-5.0-4.15.1.i586
niets levert libxkbcommon-0.4.3.so nodig voor libgtk-3-0-3.14.4-4.1.i586
yast2-samba-client-3.1.14-4.1.noarch is in conflict met yast2-kerberos-client < 3.1.2 die geleverd is door yast2-kerberos-client-3.0.0-2.1.4.noarch
niets levert perl-base = 5.20.1 nodig voor pidgin-2.10.10-5.4.1.i586
niets levert libgcrypt.so.20 nodig voor dirmngr-1.1.1-2.4.1.i586
niets levert libgio-2_0-0 = 2.42.0 nodig voor gio-branding-openSUSE-13.2-5.1.noarch
niets levert liborc-0_4-0 = 0.4.22 nodig voor pulseaudio-5.0-4.15.1.i586
niets levert yast2-ldap >= 3.1.2 nodig voor yast2-samba-server-3.1.11-2.8.1.noarch
niets levert libstorage.so.5 nodig voor yast2-storage-3.1.50-4.1.i586
niets levert libxcb-sync.so.1 nodig voor xf86-video-intel-2.99.916-5.1.i586
niets levert libplist.so.2 nodig voor upower-0.99.2~git20141204-2.4.1.i586
niets levert libgpg-error.so.0(GPG_ERROR_1.0) nodig voor libksba8-1.3.1-4.1.i586
niets levert libepoxy.so.0 nodig voor xorg-x11-server-extra-7.6_1.16.1-5.1.i586
yast2-services-manager-3.1.34.1-4.1.noarch is in conflict met yast2-installation < 3.1.32 die geleverd is door yast2-installation-3.0.8-1.1.noarch
Dit is het nederlands talige gedeelte van de openSUSE forums.
Het lijkt er op dat je een nederlands talige installatie hebt. Dus dat klopt.
Maar je begeleidende tekst is in het engels, dus dat klopt niet.
Wat wil je? Deze draad hierhouden, maar dan “praten” we hier ook zo goed mogelijk nederlands.
Of we verplaatsen dit naar het englestalige deel.
Your story is English, but your computer output shows that the LANGUAGE of the session there is dutch. Now please decide, do we move this to the English section of the forums, or do we keep it here and then use Dutch as the language (because that is why this Nederlands secrion is created)?
Je hebt gelijk. Ik praat het liefst in het Nederlands maar had het bij het opstellen van mijn vraag even niet in de gaten. Macht der gewoonte bij de meeste andere forums. Graag dus antwoord in het Nederlands. Is voor mij ook beter te begrijpen.
OK dan. Ik denk dat we eerst moeten controleren welke repos je hebt. Dus graag de uitvoer van
zypper lr -d
En dan graag zoals we het hier hebben, dus copie/plak tussen CODE aanwijzingen. Je krijgt die CODE dingen door te klikken op de # knop in de werkbalk boven de post editor.
Als het van toepassing is dan graag compleet: de prompt, het commando, de uitvoer en de erop volgende prompt. We zien dan wie je bent, waar je bent, wat je doet en wat je krijgt. Allemaal zonder dat je daar veel verhaal aan toe hoeft te voegen.
O ja, en je zegt dat je dat krijgt als je je systeem opstart. Dat is wat vaag. Komt dat zomaar, zonder dat je inlogt?
Na het inloggen verschijnt na een paar minuten automatisch de mededeling: “Important Software Updates. There are 159 software updates available. 82 of them are important. Install updates”. Na op “Install updates” te hebben gedrukt zoekt ie naar updates, produceert en lijst met updates en vraagt nogmaals om te installeren (of af te breken). Na installeren staat ie even te malen en komt met de boodschap “Het verzoek kon niet worden verwerkt”. Onder Meer details zie ik dan die waslijst met fouten. Met Ubuntu krijg ik ook wel eens “fouten” van updates die die niet kan vinden, maar de overige updates worden zo veel mogelijk uitgevoerd. Hier gebeurt niks meer. Lastig.
Ten eerste heb je mijn instructies over CODE tags kennelijk niet begrepen.
Als je bezig bent een post in te tikken hier op de forums, zijn er bovenaan een aantal knoppen waarmee je de opmaak van je post kunt beïnvloeden. We gebruiken er daar zo min mogelijk van, maar één is erg belangrijk. Op die knop staat een # teken (al je hem niet ziet ga dan naar Geavanceerd editen). Als je daarop klikt krijg zogenaamde CODE tags in je tekst. Dat ziet er ongeveer zo uit:
[C ODE]
(ik heb een extra spatie er in gezet, anders zijn ze echt).
Het is de bedoeling dat je in één zwiep van de muis de tekst uit je terminal window selecteert an plakt tussen die CODE tags. Het is de enige manier om de tekst zoals jij die ziet op je scherm, zo goed mogelijk aan ons te laten zien. Op andere manieren krijgen wij hoofdpijn, als we het überhaupt al kunnen interpreteren.
Ik heb het risico genomen en geprobeerd het gepriegel te lezen. Die lijst lijkt wel goed, alleen zou ik nummer 5, dat is je installatie DVD, uitzetten.
YaST > Software > Softwarbronnen, dan die waarvan de URL met cd:// begint selecteren en daarna onderaan en vinkje bij Enabled uitklikken. Rechtsonder OK en klaar is Kees.
Verder begrijp ik dat niet bij het opstarten, maar na het inloggen de melding komt dat je Updates hebt. Dat is waarschijnlijk Apper. Ik heb dat niet geïnstalleerd en moet dus een beetje gaan gokkken.
Ga eens naar YaST > Software > Online opwaarderen. Daarin zie je alle officiële Patches (die in je Update repos verschijnen) van openSUSE. Klik op Accepteren en ze worden geïnstalleerd. Als dat lukt ben je in ieder geval bij met de belangrijke security zaken.
Probeer dat eerst en kom dan terug met eee verslag. Dan gaan we verder kijken.
O ja, als YaST klaagt dat er al een ander bezig is met software management, wacht dan 10 minuten en probeer het opnieuw. Apper is dan nog bezig en er kan ner maar één tegelijk met software bezig zijn.
Ik heb met behulp van de site “Sites.google.com/site/computertip/opensuse” mijn systeem geïnstalleerd (naast Linux Mint) en de hints en tips uitgevoerd om de zaak zo goed mogelijk aan de praat te krijgen. In die handleiding lees je vaak ook “voer de volgende toverspreuk uit”, gevolgd door een of ander commando. Met recht toverspreuken en zonder inzicht van Linux altijd een gok. Wat dacht je hoeveel hoofdpijn ook ik hier van krijg. Ik mag me dan wel geregistreerd hebben als “Cargamel”, dergelijke toverspreuken staan niet in mijn toverboek. De interpretatie al helemaal niet! Ik dacht met mijn systeem MS-Windows freaks over de streep te trekken. Dat is me één keer gelukt met (toen nog) SUSE 7.1, maar hoe ik dit soort fratsen aan potentiële geïnteresseerden moet gaan uitleggen? Komend van de IBM mainframes had ik al moeite met Windows. Heb ik dat eindelijk (redelijk) onder de knie krijgen we dit. “Apper”? Ik ga eerst even het een en ander bestuderen! Prettige jaarwisseling en tot volgend jaar.
sites.google.com/site/computertip/opensuse is geen officiele openSUSE site, en bevat nogal wat gedateerde informatie en niet door openSUSE ondersteunde tips en tricks. Voor ons hier heel lastig te supporten omdat we niet meer te maken hebben met een standaard openSUSE omgeving.
Over het niet posten tussen CODE tags, zie hieronder het verschil:
df -h
Bestandssysteem Grootte Gebruikt Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/sda5 26G 14G 12G 54% /
devtmpfs 2,9G 8,0K 2,9G 1% /dev
tmpfs 2,9G 13M 2,9G 1% /dev/shm
tmpfs 2,9G 1,3M 2,9G 1% /run
tmpfs 2,9G 0 2,9G 0% /sys/fs/cgroup
/dev/sdb1 110G 76G 30G 73% /home
Als je doet wat Henk en ik doen, houdt 't met het bovenste met 10 minuten wel op, in je hoofd moet je het weer in het onderste zien te veranderen anders word je blind.
Zoals ik al heb geantwoord op Henk’s vraag … Allemaal bedankt voor de moeite. Ik heb SUSE al om zeep geholpen en ga voorlopig verder met Ubuntu. Loopt bij mij al jaren probleemloos zonder al dit gedoe. Succes met SUSE.
Opgeven is niet het juiste woord. Dat “omzeep helpen” was niet gepland, dus moest ik opnieuw beginnen. Als je dan op dit forum afgeblaft wordt omdat je iets niet meteen begrijpt (ik was nieuwkomer en leek op het gebied van openSUSE), dan nodigt dat geblaf niet meteen uit om op dit forum weer een vraag te stellen. Domme vragen bestaan niet! Zo trek je geen MS Windows gebruikers over de streep. Bovendien is net als met een auto: dat ding moet rijden en niet al meteen naar de garage hoeven.
E.e.a. teruglezend zie ik geen afblaffen, wel “niet begrijpen”. Dat domme vragen niet bestaan, daar zijn we 't denk ik allemaal wel over eens, anders waren we hier niet. Ik denk dat 't hier verder ook niet over moet gaan, de forums zijn er om elkaar te helpen. En dat kan alleen door een goed beeld van een probleem te krijgen. Omdat we op sommige dagen honderden posts te verwerken krijgen ( de NL forums zijn maar een heel klein stukje ), vragen we de zaken waarom gevraagd werd (output, gebruik CODE tags). Als dat dan niet in één keer lukt, is dat nog niet erg, maar 't is wel iets wat eerst goed moet, anders wordt 't lastig om je te helpen.
Wat mij betreft ben je even welkom als voorheen, maar probeer voor ogen te houden dat
je niet tegen de makers van een product praat, maar tegen medegebruikers die elkaar proberen te helpen in hun eigen tijd.
gevraagde informatie etc gevraagd wordt om jou (en anderen) te kunnen helpen
het het makkelijkst is om zelf on-topic te blijven
Nou ja, iedereen reageert anders.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in het begin ook wel eens bij de antwoorden van Henk dacht: … “pardon?”
Maar als je je een beetje verdiept in de manier waarom hij op een bepaalde manier antwoord geeft, dan kom je erachter dat zijn antwoorden best wel slim zijn.
(zo genoeg veren gebruikt dacht ik )
Ik vond het jammer dat je direct al een oordeel gaf over deze distro, voordat we de tijd hadden je ergens mee te helpen.
Als iemand iets probeert en direct al komt met “fratsen,krijg er hoofdpijn van” dan klinkt het alsof je geen behoefte hebt iets te leren.
Hoewel (Ik heb altijd Ubuntu gebruikt) ik de installatie van openSUSE nooit als probleem heb ervaren, is Ubuntu toch wel makkelijker te installeren.
(vooral met grafische kaarten e.d.)
En als Ubuntu iets is waar je bekend mee bent, dan is een andere distro het niet waard op een koppijn van te krijgen, (uiteindelijk is alles Linux.)
Ik hoop toch wel dat je openSUSE nog een kans geeft.
Misschien is het een idee om in Ubuntu Virtualbox te installeren, dan kun je een beetje stoeien met openSUSE, en wordt je misschien net zo enthousiast als ons!
Blij dat we elkaar begrijpen. Ik snap wat de hulpverleners doen, maar snap ook dat degene die uit een een andere
tak van sport in de computerwereld komt, een ander computerdialect spreekt. Er is meer dan openSUSE. Unix dialect is volslagen anders dan Mainframe, Windows en HTML dialect. Voor wat betreft dat “#-misverstand”: in de kopregel van de zypper output kwam ook een # voor. Ik was al met het update probleem bezig (zypper), Henk nog met de opmaak en aanlevering van de tekst. Bovendien voegt mijn iPad ook nog wat HTML-codes (ook TAGs, alleen weer andere!) toe als ik tekst (reactie) kopieer/plak, hetgeen het geheel nog onoverzichtelijker maakt. Als we dan toch in het Nederlands moeten communiceren is het wellicht handig ipv het woord CODE TAG voortaan de term “opmaaktekens” te gebruiken. (Ze staan nu vlak voor mijn neus ;0). Voor al die andere “beginners” die hulp nodig hebben. Wat mij betreft kan deze discussie worden gesloten en dit Linux probleem voorlopig ook. Ik ben ooit in 2001 begonnen met SUSE 7.1 en ga de handel nog een keer installeren zonder daarna de tips te volgen op sites.google.com. Zie wel wat voor problemen daar weer uit voort komen. Jullie horen nog. Enne … toch nog bedankt voor het meedenken.
PS. Virtual Box had ik al op mijn lijstje staan.
+1 van mij. Overigens staan er hier wel “klevende” onderwerpen in de subforums waarin e.e.a. beschreven wordt. Graag wijs ik je in geval van interesse voor wat meer achtergrond ook op de “Korte uitleg” stukjes in de NL-HOWTO subforums.
Daar is ie weer. Na een mislukte herinstallatie vanaf CD (installeren en herstellen lukte wel maar na herstart bleef het scherm op zwart) opnieuw geinstalleerd. Probleemloos verlopen. Ingrijpen bij de partitie toewijzing wel nodig ivm meerdere Linux (Mint)-partities op het systeem. Keuze voor KDE desktop i.p.v. Xfce. Ook software-update zonder problemen verlopen. Ziet er goed uit. Alles sal reg kom.
Ik gebruikt zelf Gnome op mijn laptop, en KDE op mijn desktop.
Hoewel ik Gnome steeds beter vind worden, is KDE mijn favoriet, omdat je werkelijk alles kunt aanpassen.