Tweede interne harde schijf - problemen

Ik ben nieuw in opensuse (linux), heb openSuse 11.4 geïnstalleerd.
Tot nu toe lijkt alles wel goed te werken, behalve één zaak waar ik niet aan uit raak.
Er steken twee harde schijven in mijn pc. Eén wordt gebruikt door Windows en Linux, de andere is bedoeld om andere bestanden op te plaatsen, zoals muziek, downloads, foto’s,…
De tweede harde schijf, DATA genoemd, wordt herkend door Linux, ik kan de mappen ook doorbladeren en dergelijke, maar ik kan geen nieuwe map aanmaken. Ik kan er ook niets op plaatsen vanuit Linux.
Hoe kan ik dit verhelpen.
De harde schijf is wel NTFS geformateerd.

Welkom hier.

Kun je een terminal venster openen en dan het volgende commando uitvoeren, en de output ervan hierheen kopiëren:

cat /etc/fstab

?

We kunnen dan zien hoe de schijf wordt aangekoppeld, en je de juiste wijzigingen laten maken, zodat je ook op de NTFS partities kunt schrijven.

/dev/disk/by-id/ata-ST3250410AS_6RYD9TVZ-part6 swap swap defaults 0 0
/dev/disk/by-id/ata-ST3250410AS_6RYD9TVZ-part7 / ext4 acl,user_xattr 1 1
/dev/disk/by-id/ata-ST3250410AS_6RYD9TVZ-part8 /home ext4 acl,user_xattr 1 2
/dev/disk/by-id/ata-ST380013AS_5MR13AF2-part1 /windows/C ntfs-3g users,gid=users,fmask=133,dmask=022,locale=nl_NL.UTF-8 0 0
/dev/disk/by-id/ata-ST3250410AS_6RYD9TVZ-part5 /windows/D ntfs-3g users,gid=users,fmask=133,dmask=022,locale=nl_NL.UTF-8 0 0
proc /proc proc defaults 0 0
sysfs /sys sysfs noauto 0 0
debugfs /sys/kernel/debug debugfs noauto 0 0
usbfs /proc/bus/usb usbfs noauto 0 0
devpts /dev/pts devpts mode=0620,gid=5 0 0

Het gaat hier over de /windows/D schijf.

Verander deze regel:

in

/dev/disk/by-id/ata-ST3250410AS_6RYD9TVZ-part5 /windows/D ntfs-3g **defaults** 0 0

Kopiëer eerst het bestand /etc/fstab naar je eigen /home/JOUWGEBRUIKERSNAAM:

Je doet dat door een terminal venster te openen en dan

cp /etc/fstab ~/

Mocht het niet goedgaan, dan heb je in ieder geval een kopie :slight_smile:

Vervolgens
op KDE

kdesu kwrite /etc/fstab
(geef rootpassword in)

op GNOME

gnomesu gedit /etc/fstab

Wijzigingen opslaan, computer opnieuw opstarten, en je kunt schrijven op de D:\ schijf. Dezelfde wijzigingen kun je ook voor de C:\ doorvoeren, mocht je daar ook op willen schrijven.

Perfect!
Het werkt zoals beschreven.
1000 x dank voor de oplossing en vooral voor de snelheid van de oplossing !