tumbleweed

Graag had ik wat meer uitleg over tumbleweed verkregen.
Momenteel heb ik KDE 4.8.5"release2" draaien in een nieuwe installatie van openSUSE-kde sinds gisteren.
Graag zou ik een nieuwere versie van kde proberen, moet ik daarvoor mijn systeem rolling maken?
Als je tumbleweed installeerd heb je een rolling release van openSUSE als ik het goed voorheb? Wordt daarbij enkel de software up to date gehouden of ook je werkomgeving in mijn geval kde?
Ik weet dat er altijd wel ergens een risico aan verbonden is maar is het aan te raden om over te gaan op ‘tumbleweed’ met een ATI HD 3000 gpu(las her en der dat de ondersteuning voor deze is stopgezet), ik gebruik momenteel de standaard driver en die werkt goed.
Mss. veel vragen in één keer maar wegens een beperkte kennis van de engelse taal krijg ik hier mss. een passend antwoord.

Als je net bent begonnen met linux, niet doen, of je moet er echt een dringende reden voor hebben. Punt is, dat er bij Tumbleweed gebruikers een bepaalde voorkennis wordt verondersteld. Zo heb je voor van alles en nog wat kant-en-klare oplossingen (bijv. NVIDIA) die er voor Tumbleweed niet zijn.

Om de nieuwste vrjigegeven KDE te draaien ( 4.9.5 ) moet je deze repo toevoegen: Index of /repositories/KDE:/Release:/49/openSUSE_12.2
“Vertrouw” de sleutel als daarom gevraagd wordt.

Na het toevoegen start je de Softwaremanager, klikt Beeld - Bronnen, en klikt dan de KDE repo aan in de lijst. Rechtsboven zie je “Schakel systeempakketten om …”, klik daarop en het systeem haalt in het vervolg KDE pakketten uit de toegevoegde repo. Klik accepteren, laat de installatie lopen. Daarna uitloggen en weer inloggen en je draait KDE 4.9.5

dank voor deze glasheldere uitleg, zal kde opwaarderen volgens dit antwoord;)

missie geslaagd, draai nu kde 4.9.5"release3", moet de repo blijven of mag deze nu verwijderd worden?

Aan laten staan, dit is de repo waar de updates in verschijnen ( al zullen dat er voor KDE 4.9 niet veel meer zijn, we zitten inmiddels in de RC’s voor KDE 4.10, die 6 februari uitkomt ). Als je nu de repo weghaalt krijg je geen updates meer, en kun je ook geen pakketten meer installeren uit die repo. En KDE pakketten van verschillende versies door elkaar gebruiken kan tot ongewenste effecten leiden :slight_smile:

dus als 4.10 in februari uitkomt zal er een andere repo moeten worden geïnstalleerd, of heb ik het nu mis voor?

Ja, dat klopt helemaal… RC2 zie in de factory op dit moment geloof ik…

Yep. Ik denk dat je niet meer hoeft te doen, dan de repo bewerken, en “49” veranderen in “410” of “4.10” ( bij vrijgave van 4.10 verschijnt dat wel in de openSUSE nieuwsberichten. )