Mijn systeem met Tumbleweed i7 3770 met geintegreerde HD Graphics 4000 wil niet opstarten met kernel kernel 4.11. (4.10 en voorgangers werken prima)
Heb daarna de iso van 21 mei gedownload en die geeft direct na het booten een zwart beeld en gaat keer op keer rebooten.
Dat is exact wat er ook gebeurt met mijn geïnstalleerde systeem.
Iemand suggesties om hierlangs te komen? Ik krijg namelijk ook niet het eerste menu.
Het is een gedoe geweest.
Om kort te gaan: inmiddels kan ik wel kiezen voor advanced options.
Ik weet alleen niet hoe van daaruit verder te gaan.
Kan iemand me verwijzen naar een post of pagina waar dat wordt uitgelegd?
Thnx
Karel
Als je eenmaal bij “Advanced Options” bent ( op het systeem zelf ) zou je een vorige kernel (4.10) moeten kunnen booten. Als het daar tenminste aan ligt.
Helaas is er bij het terugzetten iets fout gegaan en zit ik met een lege harde schijf. Daar meot een verse Tumble opkomen.
Zowel de Tumbleweed isoos van 16-5 als 21-5 leveren het reboot probleem op. Ik zie het laden van de kernel daarna initial ramdisk en vervolgens gaat het rebooten beginnen.
Krijg wel een menu eerst maar daar zit geen advanced options bij.
Dat is de GRUB van de installatie disk, ik had begrepen dat je opeens wel de machine kon opstarten. Dat je überhaupt de GRUB van de machine niet meer ziet is wel raar.
Van het installatie medium zou je het rescue systeem op kunnen starten. Dat gaat de installatie op harddisk controleren.
Dat was in eerste instantie ook zo. Wellicht had ik beter een nieuwe draad aan kunnen maken.
Ik speelde al een tijdje met het idee om Tumbleweed opnieuw te installeren en dan niet met Virtualbox maar met KVM als hypervisor te gaan experimenteren.
Daarom een nieuwe partitie-indeling en een verse installatie.
Dit is eigenlijk het goede moment om vers te installeren.
De genoemde isoos van tumbleweed van 16-5 en 21-5 bevatten resp de kernels 4.11.0 en 4.11.1.
Met beide iso versies loop ik dus tegen die reboot problemen aan. Ook de update van mijn “oude” geinstalleerde leverde dat zelfde probleem op
Kortom, ik wil een verse installatie van Tumbleweed met kernel 4.11. Hoe krijg ik die op mijn harde schijf?
Ik heb mijn tumbleweed versie kunnen herstellen.
Alle updates gedraaid, na herstart van het systeem bleef de computer rebooten
Via de geavanceerde opties teruggegaan naar kernel 4.10.13 en de computer start normaal op.
Er is dus iets in kernel 4.11 (heb ook nog de nieuwste iso van 22 mei gedownload en getest maar opnieuw rebooten).
Deze problemen zijn er in de snapshots, de current en de net install. Allen getest. Overal hetzelfde probleem.
Druk op het internet gezocht naar problemen met de kernel maar trof alleen problemen aan met bumblebee. Dat is bij mij niet aan de orde aangezien ik geen nvidia kaart heb maar built in graphics van Intel. De 4000 versie.
> mount | grep boot
/dev/sdc1 on /boot/efi type vfat (rw,relatime,fmask=0002,dmask=0002,allow_utime=0020,codepage=437,iocharset=iso8859-1,shortname=mixed,utf8,errors=remount-ro)
/dev/sdc2 on /boot/grub2/x86_64-efi type btrfs (rw,relatime,ssd,space_cache,subvolid=261,subvol=/@/boot/grub2/x86_64-efi)
/dev/sdc2 on /boot/grub2/i386-pc type btrfs (rw,relatime,ssd,space_cache,subvolid=260,subvol=/@/boot/grub2/i386-pc)
Het lijkt me echter sterk dat het aan het booten ligt, als dat zo was zou je niet in het grub startup menu komen zover ik weet.
Zoals ik al schreef, ik denk dat de beste manier om vooruitgang te maken is om een log te krijgen.
Geen enkel prodiceerbaar log. Niet met esc niet met control of een andere toetscombi.
Wel geconstateerd dat dit alleen plaatsvindt met UEFI
Kies ik voor legacy dat kom ik wel tot een menu en kan dan middels veilige opstart tot installatie komen alleen gaat het daarna fout omdat er geen EFI install plaats kan vinden.
We zijn al een poosje van de oude logs af, als je dingen wilt weten over bepaalde onderdelen van je systeem, kun je beter ‘journalctl’ gebruiken. Volgens mij gebruikt de HD4000 gewoon de i915 driver , dus zou ik iets doen als
journalctl -xn | grep i915
. Als je
man journalctl
doet krijg je enorm veel info over schakelopties om alleen bepaalde dingen te zien.
Ook kan het zijn dat je, in geval van UEFI, eerst via je “BIOS” de sleutel van het install medium moet importeren.
En, dan kan het nog zijn dat je een MBR partitietabel hebt terwijl je UEFI gebruikt, of een GPT partitietabel terwijl je Legacy gebruikt (dwz geen Secureboot etc, ).
Hoi Henk Jan,
Eerst je vraag: TW Installer start pas nadat ik gekozen heb voor de legacy optie en vervolgens veilige instellingen. Daarna verloopt alles zoals ik gewend ben. Laat ik de installer alles zelf regelen mbt de partitionering dan installeert alles oke. Na afloop start dan de pc opnieuw op en komt met de volgende foutmelding:
error: no such device: /efi/boot/failback.efi.
Press any key to continue
Totaal onmogelijk om te booten.
Wat bedoel je precies met
Ook kan het zijn dat je, in geval van UEFI, eerst via je "BIOS" de sleutel van het install medium moet importeren
Het systeem wil bljkbaar een bootpartitie vinden, waarschijnlijk omdat de schijf een GPT partitietabel heeft. Of, EFI staat aan en de schijf heeft een MBR partitionering of geen EFI boot partitie.
Ja, dat is correct, Ik heb bij de installatie alles standaard gelaten. Tumble mocht zelf de partities samenstellen en de gehele ssd gebruiken.
Daarom verwachtte ik dat dat niet fout zou hoeven gaan.
Sinds 23 mei heb ik alle isoos getest zonder succes.
Momenteel Manjaro draaiend op LTS kernel 4.9. Wanneer ik daar kernel 4.11 installeer loopt ook alles in de soep. Het lijkt dus niet Opensuse gerelateerd te zijn.
Eigenlijk heb ik geen idee wat te doen nog behalve met huiver de toekomst afwachten tot ik niet anders kan dan kernel 4.11 of hoger draaien.
Ik vind het erg moeilijk een consistent beeld te krijgen van het probleem, enerzijds geven o.a. je experimenten met Manjaro aan dat het kernel 4.11 gerelateerd en anderzijds gaat het de bootloader al fout en kan het bootimage niet vinden. Wat voor informatie mis ik?
Als je even de moeite neemt om terug te lezen in deze draad dan zie je dat alles begon bij het upgraden van een geinstalleerd tumbleweed systeem van kernel 4.10.13 naar kernel 4.11