TTY1 starten in VitrualBox

In mijn standaard suse 11.4 heb ik een virtualbox suse 12.1 draaien voor testdoeleinden.
Graag wil ik in de virtualbox tty opstarten.
Normaal gesproken doe je dit met combinatietoetsen crtl+alt+F1, maar hoe doe je dit in de virtualbox?

Sorry, ik weet het antwoord niet, maar als je bij een X sessie Ctrl-Alt-F1 doet krijg je virtueel console 1. Dit is de “echte” systeem console van je systeem. Hier wordt welliswaar een asynchrone terminal op gesimuleerd (een VT100 achtige), maar het is geen TTY. En tty1 is de eerst aangesloten asyncrhrone TTY (op wat je in MS-DOS the COM1 poort noemt).

Je titel is dus een beetje verwarrend (maar er zullen toch wel mensen reageren). Wat je zoekt is een alternatief op jouw omgeving voor de Ctrl-Alt-… combinaties (er zijn er meer) van de X-server.

Een manier om dit te doen lijkt mij om simpelweg op te starten in runlevel 3. Aangezien systemd geen runlevels kent, zou ik bij het opstarten in GRUB op F5 tikken, daar kiezen voor “System V”, en vervolgens achter de “vga=…” optie een spatie en dan een “3” zetten. De X server start dan niet.
Een andere manier die ik zo kan bedenken, is om SSH aan te zetten in de VM, het IP adres op te vragen en vervolgens via SSH verbinding met de VM te maken.

Dit kun je doen door de HOSTKEY + F1 .
De hostkey is standaard de rechter-control knop in VirtualBox. Dezelfde knop voor het pinnen en loslaten van je muis en toetsenbord en voor FullScreen.